Kinkig varmstartare, tips snälla...

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
godkväll, jag har en gammal husqvarna 350 som jag har ett litet problem med. Den är grymt svårtstartad när den är varm. Jag va ute och körde på endurospår igår och varje ggn den dog så va det ett helvete att få igång den.

För att jag ska få igång den när den är varm (och även när den är kall iof)
så måste jag gasa, typ halvgas annars startar den inte.
Va är det för fel då? Får den för lite soppa om jag hela tiden måste gasa när jag ska kicka igång den?? Men efter ett antal kickar så börjar den lukta surt.
Det finns som sagt två skruvar på förgasaren som går att justera.
Tomgångskruven och blandningsskruven (om dent heter så)?

Jag är ingen hejjare på förgasre så jag tar gärna emot lite tips...

Tacksam för svar...

Last edited:
Jag är ingen Husa expert, men rent spontant låter det snarare som att den får för mycket soppa och att du får öppna spjällen för att få in mer luft för att den överhuvud taget skall starta.

Det verkar som att du bör gå igenom förgasarna och hålla ett speciellt öga på flottörhusventilen då det kan vara den som flödar över så att ingen blandnål eller munstycke kan göra sitt jobb.
Det kan vara en miljon fel men min bästa gissning vore att gå igenom och göra rent förgasaren i sina minsta beståndsdelar.
-Dagens bensin, speciellt 95oktan med sin etanolinblandning, oxiderar ventiler och nålar ganska snabbt så där har du nog problemet.

ok, jag ska faktiskt ta och plocka ner den nu i veckan, så då kommer jag att lägga ut lite bilder på förgasaren. En annan fråga. Blandskruven, om man skruvar in den så ger man mer luft än bränsle va?

offta är nålmunstycket och nålen sliten just på tomgång pga alla vibrationer dom har för sig och ålder. Har du tur är bara nålen sliten där (billigare) ta dig en nogrann titt på nålen, kan vara svårt att se.Och nålmunstycket är en ren changsning att köpa för man ser inte om den är sliten. När den är kall så är den fetare blndningen ok men när den är varm blir det för fett.

offta är nålmunstycket och nålen sliten just på tomgång pga alla vibrationer dom har för sig och ålder. Har du tur är bara nålen sliten där (billigare) ta dig en nogrann titt på nålen, kan vara svårt att se.Och nålmunstycket är en ren changsning att köpa för man ser inte om den är sliten. När den är kall så är den fetare blndningen ok men när den är varm blir det för fett.

ok, tack för tipsen. Jag ska plocka isär den i dagarna och så ska jag ta kort på lite delar, (med förstoring) så kan ni kanske hjälpa mig att om vitala delar är slitna.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back