Årsförsäkringar.?? Hjälp!!

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Fick reda på av mitt försäkringsbolag att de har infört årsvis försäkringar.
Detta innebär ju i praktiken att man betalar för nåt man inte åker på mer
än kanske 8 månader. Går det inte bara att sälja cykeln till sin sambo.
och köpa den igen på våren??
För och nackdelar???

MVH
Patrik

Japp det funkar!
Men antal ägare skjuter i höjden, dvs värdet på hojen sjunker!

Japp det funkar!

Men inte om man har en giltig förklaring på det. Det borde de som kör sporthoj kunna tänka sig att man gör så ?? =)

Många gör så! :)
Jag har dock åretruntförsäkring, mycket billigare än att ställa av å på, och man slipper allt tjafs om man blir sugen en fin dag i februari ;)

Japp det funkar!

..enligt någon annan här så blir man dessutom bannad från vissa försäkringsbolag om man gör så flera gånger. :gnissla

Jag har dock åretruntförsäkring, mycket billigare än att ställa av å på, och man slipper allt tjafs om man blir sugen en fin dag i februari ;)

Men det går ju inte ställa av ? Eller? Samma pengar året runt.

Men det går ju inte ställa av ? Eller? Samma pengar året runt.
Sant, MEN... i praktiken kan det ändå vara rätt kostnadseffektivt eftersom en helårsförsäkring oftast inte kostar dubbelt så mycket som en "traditionell" avställningsbar försäkring i 6 månader. Dessutom har man alltid hojen redo, som någon skrev, för de där fina soliga torra vinterdagarna. :tummenupp

för min del har års-försäkringar aldrig blivit billigare , Jag kör 5-6 månader om året, väljer jag en försäkring som e avstälningsbar så blir månadskostnaden dyrare de månaderna jag kör, men slår man ut det på ett helt år blir det billigare.

Jag fick veta av mitt f-bolag(bilsport o mc) att man får ställa av hojen på årsförfallodagen även fast det är en årsförsäkring. Jag köpte min hoj mitt i okt
-05 så det vart helt perfekt. Ett tips om du ska teckna försäkringen nu är att du biter i det sura äpplet:gråta och tar en försäkring som räcker denna säsong och sen tecknar en ny i okt-nov. Jag tror att det ska funka. Hoppas det löser sig för dig.:yoparty

I mitt fall så är den avställbara försäkringen så mycket dyrare att jag inte får ha påställt mer än 3 månader så tjänar jag på att ha åretruntförsäkring.

Sen att man slkipper krångla och kan åka när man vill tycker jag är perfekt.

Och om det tar slut mellan dig och tjejen när hojen står på henne?

Jag fick veta av mitt f-bolag(bilsport o mc) att man får ställa av hojen på årsförfallodagen även fast det är en årsförsäkring. Jag köpte min hoj mitt i okt
Man får ställa av hojen när man vill. Men man får inte tillbaka något på försäkringen. :)

Last edited:
-05 så det vart helt perfekt. Ett tips om du ska teckna försäkringen nu är att du biter i det sura äpplet:gråta och tar en försäkring som räcker denna säsong och sen tecknar en ny i okt-nov. Jag tror att det ska funka. Hoppas det löser sig för dig.:yoparty
Då snackar dom skit! :mad: Du får ställa av hojen när du vill, det har inte dom med att göra! Men, har du årsförsäkring så spelar det ingen roll för försäkringen :fakta
Å sen hotar If med att höja premien om man gör så, och enligt trygghansa så höjer som premien om man gör så "några gånger" :huvet Iaf var det så för några år sen, innan jag flydde från dom!

Men inte om man har en giltig förklaring på det. Det borde de som kör sporthoj kunna tänka sig att man gör så ?? =)

Kan vara men som exempel så om det skulle stå mellan två hojar i liknande skicka till samma pris och den ena har 3 ägare och den andra 10 så är det säkert vilken jag skulle välja...
Fler ägare = lägre pris.

Kan vara men som exempel så om det skulle stå mellan två hojar i liknande skicka till samma pris och den ena har 3 ägare och den andra 10 så är det säkert vilken jag skulle välja...
Fler ägare = lägre pris.

Det går ju att kolla enkelt via vv. Om han och tanten delat hojen mellan sig i 4år gör väl inget..

Jag har då aldrig blitt sugen på att ta ut hojen ur vinterförvaringen bara för att solen skiner i februari... Lite väl kallt dessutom :)

Last edited:
Fick offert på 40+ årsförsäkring på min CBR 1000-07 , kostnad 10300:- helförsäkrat /helår och ej avställningsbar.
Samma bolag gav alternativ avställningsbar helförsäkrat/helår 12 800:-. Kör ca 6 månader , lätt att räkna ut att avställningsbar blir billigare , ca 1000:-/månad. Måste vara billigt på en sådan hoj att köra helförsäkrat 6 månader för ca 6000:- och sen ställa av .

Fick offert på 40+ årsförsäkring på min CBR 1000-07 , kostnad 10300:- helförsäkrat /helår och ej avställningsbar......
Inte Honda-If då förmodar jag?
Finns ingen som är billigare än dem på min BB, men för sport kan det vara skillnad. :D :va

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd