behöver hjälp med besiktning!

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
ska besikta på fredag och vet inte om min ljuddämpare klarar db nivån!

har ett micron på min hornet 600!

någon som vet om det ska funka att besikta med den?:confused:

eller ska man slänga på orginal för att va på den säkra sidan?

Lånar din tråd lite för jag har liknande problem, ska besikta min Falco snart skulle va skönt å slippa plugga de eller byta till orginal dämparna, de som sitter på är renegade, sen hur noga är dom med nummerskylt belysningen har inga

inte mycket att oroa sig för det brukar gå bra, bara den extra griniga som faktiskt gör nedslag. min ska besiktigas med acropovic helsystem :D

Jag har fått 2:or 2 gånger på ljudnivån och en gång på skyltbelysning av i övrigt snälla besiktningsgubbar. så det är nog turen som avgör

Finns dä regler på vilken färg nr plåt belysningen ska ha, måste det va vitt sken? För nr plåten lyses upp någorlunda bra av de röda bakljusen på falcon

Last edited:
skyltbelysning ska vara vit,baklyset är inte godkänt som skyltbelysning

Nu har jag efter lite svett och blod fått tillbaka originalsystemet på min inför besiktningen på måndag. Däremot tänkte jag nog chansa lite med den upprensade bakdelen. Skyltbelysning saknas och blinkerserna är nog inte så godkända egentligen, men man kan ju ha tur!

Nu till min fråga! Besiktningsperioden gick ut igår, således har jag körförbud nu!
När jag besiktigar hojen på måndag, och endast kommer undan med tvåor på skyltbelysning och blinkers, upphör körförbudet ändå? Tvåor får man väl köra med i en månad, innan ombesiktning?

Lättja

Va! tar väl inte mer än 30 minuter att lägga på originaldämpare, så slipper du en massa bryderier? Toyman

Japp, körförbudet hävs! :tummenupp
Sen får du ju teoretiskt sett inte köra "mer än vad som krävs för att åtgärda felen" om du får tvåor, men det är väl mest en samvetsfråga. Skulle va om man träffar på en riktigt grinig farbror blå isf, men risken är nog ganska liten.

Så här står det på bilprovningens hemsida :

Felen måste åtgärdas snarast.
Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt
för att få felen åtgärdade.
Fordonet måste genomgå en ny besiktning
senast det datum som angivits
i rutan för besiktningsresultat.

I stället för att låta Bilprovningen utföra efterkontroll
kan, en av Swedac, ackrediterad verkstad
reparera felet och intyga åtgärden
(inom sitt ackrediteringsområde).

Om fordonet varken besiktats eller intygats
av ackrediterad verkstad inom angiven tid
inträder automatiskt körförbud.

Vid underkännandet gäller normalt
att automatiskt körförbud inträder efter en månad.
För fordon som underkänns för tredje gången i följd,
är dock denna tidsfrist endast en vecka.
Observera att detta gäller oavsett hur lång tid
det förflutit mellan de underkända besiktningarna!

Vid automatiskt körförbud får man köra
kortast lämpliga väg till verkstad för reparation
eller till Bilprovningen för besiktning.

Fordonet har underkänts
– behöver inte återkomma för ny besiktning

Jag besiktade hojen idag. Skyltbelysningen tittade han inte på överhuvudtaget(jag har en mickro-liten, som jag var lite orolig för) men han påpekade att det var smart att jag satt på bakreflexen, för saknas den blir det en 2:A direkt.

Nu har jag efter lite svett och blod fått tillbaka originalsystemet på min inför besiktningen på måndag. Däremot tänkte jag nog chansa lite med den upprensade bakdelen. Skyltbelysning saknas och blinkerserna är nog inte så godkända egentligen, men man kan ju ha tur!

Nu till min fråga! Besiktningsperioden gick ut igår, således har jag körförbud nu!
När jag besiktigar hojen på måndag, och endast kommer undan med tvåor på skyltbelysning och blinkers, upphör körförbudet ändå? Tvåor får man väl köra med i en månad, innan ombesiktning?

Fixa skyltbelysningen du åker garrat på en tvåa!! (Om dom kollar den) glöm inte reflex! finns på OK en liten klister märkes reflex!

Ang skyltbelysning så löste jag detta med att dra en liten glödlampa med tejp på skylten, och sno ström ifrån baklyset.

På vägverkets hemsida vet jag att de ska finnas ganska grundläggande instruktioner om alla regler och krav de ska finnas på en hoj. Ingen som har denna länk? vet att den vart uppe tidigare men hittar inget på deras hemsida, alltså inte bilvning då deras hemsida suger.

slängde på orginal i går!tog ändå ca 45 min!

men fy fan vilken symaskin det vart:)

snor tråden.

Hur funkar det med tutan min är nämligen död? vad får man för fel på det?
När jag hade en husaberg 650 SM så besiktigades den med clowntuta, funkar det fortfarande. Orkar inte mecka med tutjäveln men en clowntuta tar ju två sekunder att klämma på! (och sen ta bort...)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd