Utebli från rättegång?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har en fortkörning med bil som jag inte är överens med rättväsendet om. Det handlar bara om 25 km/h för fort så det är bara böter men jag har ingen lust att betala nu när jag för en gång skull inte kört för fort...
I varje fall så har jag nekat och blivit kallad till tingsrätten. Kallelsen har kommit via vanlig post om det spelar roll. Jag har haft lite för mycket på jobbet på sistonde så jag har förträngt det här och nu kom jag på att det är imorgon måndag som jag ska vara där. Jag kan inte för en chans vara borta från jobbet på måndag så min fundering är vad som händer om jag uteblir? Är det bättre att ringa in på morgonen och förklara eller ska jag bara låta det vara? Kan det blir några andra påföljder förutom att jag garanterat blir dömd när jag inte är där och försvarar mig?
Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Taksam för svar.

Dumt och onödigt att bara utebli sådär.

Ring och förklara, var beredd på att rätten vill ha det skriftligt sedan.

Kallelse till rättegång

Du kan bli kallad till rättegången för att närvara på plats eller via videokonferens. På kallelsen framgår var och när du skall infinna dig. Blir du kallad via videokonferens men vill delta på plats måste du i god tid innan förhandlingarna meddela det till domstolen. Läs mer om videokonferens på Sveriges Domstolars webbplats (öppnas i nytt fönster)

Du måste närvara vid rättegången om du kallas

Till rättegången kan du som målsägande kallas om åklagaren begärt att du ska höras om händelsen eller om du begärt skadestånd av den tilltalade. Om du har fått en kallelse till huvudförhandlingen är det viktigt att du kommer.

Kontakta domstolen om du inte kan närvara

Läs igenom kallelsen noga. Observera särskilt att om du blir sjuk eller anser att du har något annat godtagbart skäl för att inte komma, så måste du ta kontakt med domstolen före rättegången. Domstolen ger dig då besked om du behöver komma eller inte. Kallelsen gäller tills du får annat besked från domstolen.

Du kan bli tvungen att betala om du inte kommer till rättegången

Kallelsen gäller till dess att du fått annat besked. Om du uteblir från rättegången utan giltig anledning kan du tvingas att betala ett belopp (vite) som finns angivet i kallelsen eller hämtas till domstolen av polis.

Källa: http://www.brottsofferportalen.se/default.asp?id=1374

Jag har för mig att du kan få böta för det, men är inte säker. :tungan I så fall rör det sig om någon tusenlapp.

EDIT:

Yes, jag hade rätt. Vad står det för belopp i din kallelse? På min kallelse, då jag var kallad som vittne till en rättegång angående en grov misshandel, så var viten på 1000 kronor.

I was there.

Fanns en gammal tråd om samma sak för ca 3 veckor sen. Tror man kunde åka på en ganska rejäl summa pengar för man inte var närvarande.

I det fallet var det en kille som var i thailand.

:va Men om man fått det via vanlig post, dvs inte REK-brev eller liknande. Hur kan då rätten veta att målsäganden blivit delgiven? Lite svårt att närvara på något man "inte fått kallelse till", eller förutsätter man att folk är synska, alternativt att statliga trumpetverket är ofelbara?

:va Men om man fått det via vanlig post, dvs inte REK-brev eller liknande. Hur kan då rätten veta att målsäganden blivit delgiven? Lite svårt att närvara på något man "inte fått kallelse till", eller förutsätter man att folk är synska, alternativt att statliga trumpetverket är ofelbara?

Var själv målsägare för ett antal antal år sedan. Frågade min advokat om han nu nekar till att ha fått brevet från mig.

Svar: Det tror inte rätten på!

Om man försöker få polismannen att skriva av/ner en fortkörning med "annars ses vi i tinget" så ska man tydligen vara beredd på att pallra sig dit då också.

Jag försökte med det själv, men polismannen sa bara "då ses vi där, för det här finns inte en chans att du klarar dig ifrån"

Då frågade jag polismannen om jag hade något att förlora på att dra det till tinget (hårdare straff eller extra kostnader) och han sa att jag inte hade det, och att det i vanliga fall kunde vara idé att dra det dit, men inte när man har kört 167 på 90 väg på vintern och fått backa tillbaks till stoppbilen för att man kanat förbi med låsta bromsar.... DÅ ÄR MAN KÖRD!

Var själv målsägare för ett antal antal år sedan. Frågade min advokat om han nu nekar till att ha fått brevet från mig.

Svar: Det tror inte rätten på!

Sinnes... Saknar hittils 4 brev och ett paket som skickats men aldrig kommit fram till mig. Känns "nice" att åka på 1000pix i straff för att posten schabblar...
Världsrekordet i försening var brevet jag fick från en firma, det hade kommit på "avigvägar" och varit i dominikanska republiken och vänt. Tog 12månader från det att företaget skickade tills jag fick det. Insane.

Ja, jag har faktiskt erfarenhet av exakt det där:
Åklagaren lovade att inte åtala mig för att jag uteblev men han var noga med att poängtera att han kunde göra det om han ville. :rolleyes:
Man får hem rättegångspapperen och man förundras över att en rättegång kan vara i fem minuter. Sedan betalar man sin böter och glömmer eländet. Tills Länsstyrelsen ändå kommer fram till att man är olämplig att framföra fordon i trafiken.

Men, du bö göra upp med åklagaren först som sagt. En förutsättning i mitt fall var nog att jag erkände till honom, vilket i byråkratiska Sverige tyvärr inte räcker, eftersom, citat: "nu har vi ju bokat rättegångssalen och allt, då kan vi inte bara avboka rättegången hur som helst" slut citat.

Om man försöker få polismannen att skriva av/ner en fortkörning med "annars ses vi i tinget" så ska man tydligen vara beredd på att pallra sig dit då också.

Jag försökte med det själv, men polismannen sa bara "då ses vi där, för det här finns inte en chans att du klarar dig ifrån"

Då frågade jag polismannen om jag hade något att förlora på att dra det till tinget (hårdare straff eller extra kostnader) och han sa att jag inte hade det, och att det i vanliga fall kunde vara idé att dra det dit, men inte när man har kört 167 på 90 väg på vintern och fått backa tillbaks till stoppbilen för att man kanat förbi med låsta bromsar.... DÅ ÄR MAN KÖRD!

Haha, precis samma hände mig (97 på 50 väg) och tanken kom ju att är det så jäkla halt så tar det ju en stund innan snuten får fart på sin bil, men feg som man är så backade jag tillbaka.
Och till råga på allt så körde jag en volvo 240 diesel - slöaste bilen i världen typ.
Åkte moppe några månader :gnissla

I vilket fall som helst så lär det knappast gynna din sak om du inte dyker upp!

Stämmer inte!... Jag och en vän till mig blev kallade till rätten i samma ärende då polisen stoppade oss två samtidigt.... Jag va i rätten men inte min vän... Jag fick böter men inte han, då dom la ner hans åtal efter 1 år... :huvet
Håller man sig ifrån brevväxling och inte öppnar dörren i onödan så klarar man sig med andra ord...

Tack för alla svar. Ni är till står hjälp! Jag har kollat på kallelsen nu och enligt den kan jag få böta 2000 kr. Men det står även att om de kan dömma utan min närvaro så behöver jag inte betala. Då är det ju inte helt kört iaf. Frågan är fortfarande om jag ska ringa in eller bara svara med tystnad... hmm.... Pratar jag med dom eller deltar på rättegången så åker jag ju dit. Känns som att man är helt försvarslös när det är ord mot ord mot en polis:huvet

Tack för alla svar. Ni är till står hjälp! Jag har kollat på kallelsen nu och enligt den kan jag få böta 2000 kr. Men det står även att om de kan dömma utan min närvaro så behöver jag inte betala. Då är det ju inte helt kört iaf. Frågan är fortfarande om jag ska ringa in eller bara svara med tystnad... hmm.... Pratar jag med dom eller deltar på rättegången så åker jag ju dit. Känns som att man är helt försvarslös när det är ord mot ord mot en polis:huvet

Körd är du oavsett, frågan är mest om du ska bli mer körd genom att få extraböter för att de vill jävlas. ;)

Min pappa är en halvtypisk farbror/herre, svenssontyp, polisen tvekade inte att blåljuga i rättegång för att få sätta dit honom på bussfilskörning, att han sedan var skyldig är en sak men att polisen tycker det är värt att begå mened för att få klämma en 40-talist på en 1800-hundring eller vad det var är lite anmärkningsvärt faktiskt.

Japp... det är kört om du infinner dig... Jag själv stannar hemma nästa gång om jag skulle sitta mot en polis i rätten... Då blir det ingen rättvis rättegång i alla fall...

Det som formellt händer är att ärendet genomförs utan din talan. Böter blir det alltså i ditt fall.

Fanns en bra artikel för några år sedan som en på Porscheklubben hade skrivt om hur man håller sig undan. Dock krävdes det att du inte legitimerade dig med körkort utan t.ex pass. Kan någon hitta den och bekräfta om den fortfarande gäller eller om det är nya regler?

Tja man! Varför kan du absolut inte vara borta från jobbet? Förklara för din chef exakt varför du ska vara där, borde de väl förstå? DET är ju viktigare för dig att få behålla körkortet än att vara på jobbet EN dag? Är du inte där kan du inte försvara dig och då kommer de med största säkerhet dömma efter polisens utsago, är du där så KAN du iaf säga hur du uppfattat det hela och de får ett ansikte på dig, inte bara namn och person-nr..

Lycka till hur som helst!!!

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...