Jag har en fortkörning med bil som jag inte är överens med rättväsendet om. Det handlar bara om 25 km/h för fort så det är bara böter men jag har ingen lust att betala nu när jag för en gång skull inte kört för fort...
I varje fall så har jag nekat och blivit kallad till tingsrätten. Kallelsen har kommit via vanlig post om det spelar roll. Jag har haft lite för mycket på jobbet på sistonde så jag har förträngt det här och nu kom jag på att det är imorgon måndag som jag ska vara där. Jag kan inte för en chans vara borta från jobbet på måndag så min fundering är vad som händer om jag uteblir? Är det bättre att ringa in på morgonen och förklara eller ska jag bara låta det vara? Kan det blir några andra påföljder förutom att jag garanterat blir dömd när jag inte är där och försvarar mig?
Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Taksam för svar.
I varje fall så har jag nekat och blivit kallad till tingsrätten. Kallelsen har kommit via vanlig post om det spelar roll. Jag har haft lite för mycket på jobbet på sistonde så jag har förträngt det här och nu kom jag på att det är imorgon måndag som jag ska vara där. Jag kan inte för en chans vara borta från jobbet på måndag så min fundering är vad som händer om jag uteblir? Är det bättre att ringa in på morgonen och förklara eller ska jag bara låta det vara? Kan det blir några andra påföljder förutom att jag garanterat blir dömd när jag inte är där och försvarar mig?
Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Taksam för svar.
I så fall rör det sig om någon tusenlapp.
Men om man fått det via vanlig post, dvs inte REK-brev eller liknande. Hur kan då rätten veta att målsäganden blivit delgiven? Lite svårt att närvara på något man "inte fått kallelse till", eller förutsätter man att folk är synska, alternativt att statliga trumpetverket är ofelbara?