Serva själv?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Det börjar bli dags för 100-milsservicen på min hoj. Det som ska göras är:

• Byta motorolja
  • Byta oljefilter
  • Inspektera tomgången
  • Inspektera gaskabelspelet
  • Inspektera och smörja kedjan
  • Inspektera bromsarna
  • Inspektera styrningen
  • Dra åt bultar på ramen och ljuddämparen

Eventuellt nån mer grej. Detta kostar 2500 kronor hos Din MC Center och ungefär 2300 kronor på Bike i Trollhättan (försäljaren visste inte exakt).

Jag är inte helt hundra på vad som innefattas i begreppet "inspektera", men när jag ska inspektera någonting så tittar jag lite och känner med handen. Det kan ju inte ta särskilt lång tid? Så det reella arbetet torde ju bestå i bytet av motorolja, oljefilter samt åtdragning av bultar. Kan det verkligen kosta 2500 kronor?

Givetvis är jag inte dummare än att jag fattar att personalen ska ha lön osv och att de pengarna måste komma nånstans ifrån (läs min plånbok). Och självklart är de värda varenda krona, precis som alla andra människor som gör ett bra jobb. Men sett rent ur MITT perspektiv så får jag väldigt lite för pengarna känns det som. Enda anledningen till att jag måste serva hojen hos en auktoriserad Suzukiverkstad är ju för att garantin inte ska upphöra. Annars hade jag gjort det själv.

Nån som har några tankar på detta? Har jag egentligen något alternativ, annat än att bita i det sura äpplet och punga upp?

Hojen håller väl längre än garantin eller?
Själv förstår jag inte att folk lämnar in hojar eller bilar på verkstäder, det finns nog mycket de kan bättre men det går ofta väldigt fort då de mekar. Lätt att nåt dumt händer, meka själv eller hosta upp, dagens verkstäder tar sjuka pengar och så är det...

Hojen håller väl längre än garantin eller?
Själv förstår jag inte att folk lämnar in hojar eller bilar på verkstäder, det finns nog mycket de kan bättre men det går ofta väldigt fort då de mekar. Lätt att nåt dumt händer, meka själv eller hosta upp, dagens verkstäder tar sjuka pengar och så är det...

Ja men andrahandsvärdet är inte så högt på en hoj som inte är servad på auktoriserad verkstad. Har man ingen stämpel i serviceboken så är hojen inte värd lika mycket. Det är ju den värdeminskningen jag är rädd för.

Jag har aldrig förstått mig på denna hysteri ang servicebok!!!

Vad bevisar den? (oftast ENDAST att det är bytt olja)

Eftersom jag själv har jobbat många år som mekaniker med bilar, så vet jag att många gånger är det en "färsking" från skolan som jobbar med bilen som inte hunnit få in känslan av själva jobbet.

Eller en "pryo" som är med och pillar som saknar allt vad kunskap gäller!!! (oftast måste man kontrollera allt dom har utfört för att kunna släppa iväg bilen med gott samvete)

Eller, så kan mekanikern vara stressad och missar nått själv...vi är ju bara människor!!!

Gör du kontroller/servicen själv kan du ta god tid på dig, du vet att det är utfört samt att du har full kontroll över allt du har gjort med hojen! Skulle du tappa en peng på hojen...visst ok...men den pengen har du sparat in på att sköta din egna hoj på ett bra och säkert sätt!

Nu när cykeln är ny kan du ju lämna in den för en första service ifall det är några serviceåtgärder som behöver göras.

Ifall man upptäckt brister i konstruktionen först när hojen funnits på marknaden ett tag. Är de riktigt allvarliga återkallas de väl för åtgård (som t ex ZX10:ans fälg eller svingen på de första RSV 1000), men mindre allvarliga vet jag inte ens om de påtalar när de åtgärdar (inte därmed sagt att alla hojar eller din modell har ngn standardåtgärd på första service)

Last edited:
Ja men andrahandsvärdet är inte så högt på en hoj som inte är servad på auktoriserad verkstad. Har man ingen stämpel i serviceboken så är hojen inte värd lika mycket. Det är ju den värdeminskningen jag är rädd för.

Det tråkiga med att göra saker själv på en cykel som behöver stämplar för garanti är just garantin. Säg att du får ett motorras inom garantiperioden, så kan de be om att få se serviceboken.. "Jaha, den är inte servad säger dom då" sen är saken en biff ur deras synpynkt. I värsta fall vill säga.

Själv skriver jag ner vad jag har gjort & när jag gjort det på cykeln. Värderar det högre än serviceboken.

Nu när cykeln är ny kan du ju lämna in den för en första service ifall det är några serviceåtgärder som behöver göras.

Tex, min cykel behövde det göras följande på:
  • Uppgradera ECU
  • Byta ISC
  • Byta svänghjul

Byta ISC & svänghjulet är inga problem, men att få delarna samt uppgradera ECU'n är lite svårare ;)
Men ligg lågt & hör dig för om det är något sådant på 750'n. Jag har inte varit särskilt uppmärksam, men har samtidigt inte hört något om det :)

Lämna in cykeln för service under garantitiden som sagt men gör service själv sedan om du har kunskapen och intresset. Dokumentera med foton vid t.ex ventilkoll/justering och spara kvitton på reservdelar,oljebyten etc.

De pengar du sparar på att göra jobbet själv får du lätt igen vid försäljning bara du kan styrka att jobbet är gjort.

Vad jag inte förstår,är denna skräck för verkstäder.
Klart som fan att verktyg,lokaler,och utbildad personal kostar pengar.
Visst kan en pryo,eller en färsk mekaniker göra fel eller glömma saker,men han kan ju iaf fråga och få hjälp att rätta till det innan kunden hämtar sitt fordon.
Hur gör en hemmapulare,frågar här,och får 800 olika svar.
En ifylld servicebok visar ju iaf att nån brytt sig,även om bara olja o filter är bytt.
Eftersom jag själv är mekaniker,tycker jag man gräver en grop åt sig själv när man talar om för kunden att han visst kan fixa allt själv,med tanke på hur det kan sluta ibland,ta bara en så enkel sak som ett oljefilter som lossnar,med en vurpa som följd,eller bromsbelägg som är monterade bak o fram.

Vad jag inte förstår,är denna skräck för verkstäder.
Klart som fan att verktyg,lokaler,och utbildad personal kostar pengar.
Visst kan en pryo,eller en färsk mekaniker göra fel eller glömma saker,men han kan ju iaf fråga och få hjälp att rätta till det innan kunden hämtar sitt fordon.
Hur gör en hemmapulare,frågar här,och får 800 olika svar.
En ifylld servicebok visar ju iaf att nån brytt sig,även om bara olja o filter är bytt.
Eftersom jag själv är mekaniker,tycker jag man gräver en grop åt sig själv när man talar om för kunden att han visst kan fixa allt själv,med tanke på hur det kan sluta ibland,ta bara en så enkel sak som ett oljefilter som lossnar,med en vurpa som följd,eller bromsbelägg som är monterade bak o fram.

Om jag hade möjlighet att få "riktiga" stämplar i min bok av att göra saker själv istället för att låta en annan göra jobbet. Tveklöst att jag gjort det själv. Oavsett jobb.

I början var det nervöst att göra saker säjlv, men man måste lära sig någon gång :)
Hellre vet jag själv att jag dragit åt allting riktigt, på cykeln Jag oftast kör såpass dumt att en vurpa lätt kan leda in i ett träd..
Hellre vet jag att allt stämmer än att en annan gör det.

Om oljefiltret lossnar i en kurva, nåd den firma som glömt det på min cykel. Sen är det också förbannat kul att meka för oss som inte gör det hela dagarna :)

Last edited:
Byta olja, oljefilter och sånt klarar jag själv. Om något behöver repareras eller om några allvarligare ingrepp behöver göras så lämnar jag givetvis in den till en verkstad.

Det jag egentligen ville ha sagt med den här tråden är att man som kund får väldigt lite för pengarna vid en 100-milsservice. Om man bortser från verkstadens personalkostnader och lokalhyra osv och bara ser saken ur mitt perspektiv så känns det som jag blir rånad.

Byta olja, oljefilter och sånt klarar jag själv. Om något behöver repareras eller om några allvarligare ingrepp behöver göras så lämnar jag givetvis in den till en verkstad.

Det jag egentligen ville ha sagt med den här tråden är att man som kund får väldigt lite för pengarna vid en 100-milsservice. Om man bortser från verkstadens personalkostnader och lokalhyra osv och bara ser saken ur mitt perspektiv så känns det som jag blir rånad.

Om du räknar på verkstadens timdebitering kontra utfört arbete...JA!!!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!