bikestreet
Spänn fast dig!
Det börjar bli dags för 100-milsservicen på min hoj. Det som ska göras är:
Eventuellt nån mer grej. Detta kostar 2500 kronor hos Din MC Center och ungefär 2300 kronor på Bike i Trollhättan (försäljaren visste inte exakt).
Jag är inte helt hundra på vad som innefattas i begreppet "inspektera", men när jag ska inspektera någonting så tittar jag lite och känner med handen. Det kan ju inte ta särskilt lång tid? Så det reella arbetet torde ju bestå i bytet av motorolja, oljefilter samt åtdragning av bultar. Kan det verkligen kosta 2500 kronor?
Givetvis är jag inte dummare än att jag fattar att personalen ska ha lön osv och att de pengarna måste komma nånstans ifrån (läs min plånbok). Och självklart är de värda varenda krona, precis som alla andra människor som gör ett bra jobb. Men sett rent ur MITT perspektiv så får jag väldigt lite för pengarna känns det som. Enda anledningen till att jag måste serva hojen hos en auktoriserad Suzukiverkstad är ju för att garantin inte ska upphöra. Annars hade jag gjort det själv.
Nån som har några tankar på detta? Har jag egentligen något alternativ, annat än att bita i det sura äpplet och punga upp?
- Byta motorolja
- Byta oljefilter
- Inspektera tomgången
- Inspektera gaskabelspelet
- Inspektera och smörja kedjan
- Inspektera bromsarna
- Inspektera styrningen
- Dra åt bultar på ramen och ljuddämparen
Eventuellt nån mer grej. Detta kostar 2500 kronor hos Din MC Center och ungefär 2300 kronor på Bike i Trollhättan (försäljaren visste inte exakt).
Jag är inte helt hundra på vad som innefattas i begreppet "inspektera", men när jag ska inspektera någonting så tittar jag lite och känner med handen. Det kan ju inte ta särskilt lång tid? Så det reella arbetet torde ju bestå i bytet av motorolja, oljefilter samt åtdragning av bultar. Kan det verkligen kosta 2500 kronor?
Givetvis är jag inte dummare än att jag fattar att personalen ska ha lön osv och att de pengarna måste komma nånstans ifrån (läs min plånbok). Och självklart är de värda varenda krona, precis som alla andra människor som gör ett bra jobb. Men sett rent ur MITT perspektiv så får jag väldigt lite för pengarna känns det som. Enda anledningen till att jag måste serva hojen hos en auktoriserad Suzukiverkstad är ju för att garantin inte ska upphöra. Annars hade jag gjort det själv.
Nån som har några tankar på detta? Har jag egentligen något alternativ, annat än att bita i det sura äpplet och punga upp?