Nytt moment vid uppkörning from 1:a april

Utsläpp::

Ska man vara jävligt nogrann ifrågan så börjar "ecodriving" innan vi vridit om startnyckeln.

Hur varmkör man en gammal Honda ekonomiskt??.....(haha)

14 § Om den sökande använder en checklista för säkerhets-
kontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillväga-
gångssättet för kontrollen.

Nytt för i år det också eller? Att man får ha med sig en checklista, samma för bil?

Tänket är inte fel för alla transportföretag som genom eco driving kan sänka sina drivmedelskostnader med 10-15 procent. Räkna på alla de som kör 10000 mil per år, blir ganska mycket pengar av det.

Tänket är inte fel för alla transportföretag som genom eco driving kan sänka sina drivmedelskostnader med 10-15 procent. Räkna på alla de som kör 10000 mil per år, blir ganska mycket pengar av det.

Exakt det som är så löjligt med att lära ut ecodriving på MC. Vi kör några hundra mil om året i snitt och hojarna drar 0 bensin.

För bil kan jag förstå det men inte för mc då de flesta som kör mc gör det för skojs skull och hade man tänkt så mycket på miljön hade man nog struntat i att köra mc totalt.

I ecodriving gäller det att man accar upp till ca 3000 varv(då minskar katalysatorns påverkan) och när man har kommit upp i rätt fart lägger man i högsta möjliga växel. Själv så tar jag nästintill aldrig min mc när jag ska någonstans inom cykelavstånd. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

lustigt, hörde det nån gång på k skolan oxå, 3000 varv sen hjlper inte kat!? käns lite onödigt o ha det på sporthojar där tomgången ligger mellan 1500 o 2000 beronde på vilket fucko som kör....

Ecodriving är ju enkelt, det är inte alls en fråga om att hålla på och växla upp utan bara planera sin körning. Istället för t.ex full gas fram till ett rödljus, stanna och sen starta igen så rullar man fram och (förhoppningsvis) slipper man stanna. Man ska bara hoppa mellan växlar om man verkligen klarar det, annars ger det motsatt effekt (enligt min bilskolelärare). Jag hoppade inte hysteriskt med växlarna på uppkörningen, men klarade det utan minsta "Tänk på att"kommentar från dom som åkte med, hade en som utbildade sig.
Eftersom alla gnäller om soppapriset så kan ju inte sparsam körning vara helt fel, jag sparar många mil/tankning eftersom min gamla Volvo bara drar ca 0,88 när jag kör, får se vad det blir med sommardäck sen. När jag kör min hoj drar den 0,3-0,4. Planering och framförhållning är allt som krävs.

Jag ser inte problemet. Vad är det för fel med att lära sig köra med mindre miljöpåverkan? I slutänden är det ju du som bestämmer hur du ska köra när du har fått ditt körkort, vill du ligga på motorvägen på ettan eller på 30-sträcka på sexan så är det ju upp till dig. Som sagt handlar det till största delen om planering, vi drar inte Ecodriving till sin spets här som de gör i Tyskland, där du i princip ska skicka i högsta växeln så fort bilen klarar av att ruska sig fram på den och sedan komma upp i fart, inte så roligt på en motorvägspåfart. Påståendet om att katalysatorn slutar fungera efter 3000 varv stämmer inte, det handlar om att bilen vid tillräckligt mycket belastning byter mapp och då hänger katen inte med. När det händer är individuellt för alla bilar. 3000 varv ger motorvägsfart i de flesta bilar så det är väl anledningen till att man pratar om det varvtalet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard