Oljefilter R1 2005?

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Snart dags för oljebyte och nytt filter! Jag tänkte köra motul 300v 10-40, har Castrol GPS 10-40 i den idag efter förra ägaren. Vet inte varför han valt att köra delsyntet.. Verkar som om det är verkstäderna som väljer att peta i den där oljan!

Undrar dock vad man bör köra för filter, finns det några bra eller dåliga märken till just denna hojj? Är det same same vad man än väljer?

Tacksam för tips..s

Tittar jag i mina tabeller så får jag fram följande till din hoj:

Yamaha
Supersport
YZF-R1 (2005-2006)

--------------------------------------------------------------------------------

Motor/växellåda 6 Totalt Kapacitet 3,8 liter
Kapacitet 3,1 liter
Filter 0,2 liter

Användning: Normal
Tjänst:
Byt 10000 km / 12 månader

Power 1 Racing 4T 10W-50
Power 1 GPS 4T 10W-40
Power 1 GPS 4T 10W-30

Oljefilter enligt mina tabeller till YZF-R1 01/04-12/06: MANN-FILTER MW 64

Det är vad jag hade gett din hoj om du servat den hos mig.

Köp ett märkesfilter och kolla att den olja du valt funkar bra med din hoj.

/HCC Racing

Köp ett orginal för 120 kr.

Jag monterar MANN filter för att jag säljer dom. :tummenupp

Självklart är det enklast för en gör-det-självare att köpa ett orginalfilter.
Ett litet MEN kan ju dyka upp, som exempelvis att Yamaha-Center här hos oss i Sundsvall är så totalt ickeservicevänliga så motstycke saknas.
Hoppas det är bättre i övriga Sverige.

Då kan ju andra alternativ vara lämpliga, som ett MANN-filter, som ju motsvarar orginal.

/HCC Racing

Bifogat

• mann.jpg
    mann.jpg
    9.3 KB · Visningar: 86
Det är därför man aldrig låter verkstäder göra oljebytet. För de går inte att lita på helt enkelt. Du kan få för lite olja, för mycket olja, fel olja, dessutom brukar de slabba nå förjävligt.

Kliv in på en MC butik och köp motul 7100 10-40 och ett oljefilter till din hoj och byt själv så vet du att det blir riktigt gjort ;)

PS

Jag kan ingenting om motorcyklar !

Tack så mycket boys! Nu känns det betydligt bättre, alltid lika trevligt här på forumet :tummenupp

Yamaha i Haninge har varit grymt trevliga hittills, vi får väll se om jag lämnar in hojjen till dom i vår när jag ska byta till stålomspunnet. Har hört en del bra om Mc-proffsen i hägersten..

Det är därför man aldrig låter verkstäder göra oljebytet. För de går inte att lita på helt enkelt. Du kan få för lite olja, för mycket olja, fel olja, dessutom brukar de slabba nå förjävligt.

Kliv in på en MC butik och köp motul 7100 10-40 och ett oljefilter till din hoj och byt själv så vet du att det blir riktigt gjort ;)

Jo oljan och filtret ska jag byta själv, handlar inte enbart om pengar eller att jag inte litar på verkstäder utan att det faktiskt är rätt kul o ta hand om sin älskarinna själv :tungan
Större service och enligt bok lämnar jag självklart in :tummenupp

Last edited:
Tack så mycket boys! Nu känns det betydligt bättre, alltid lika trevligt här på forumet :tummenupp

Yamaha i Haninge har varit grymt trevliga hittills, vi får väll se om jag lämnar in hojjen till dom i vår när jag ska byta till stålomspunnet. Har hört en del bra om Mc-proffsen i hägersten..

Jo oljan och filtret ska jag byta själv, handlar inte enbart om pengar eller att jag inte litar på verkstäder utan att det faktiskt är rätt kul o ta hand om sin älskarinna själv :tungan
Större service och enligt bok lämnar jag självklart in :tummenupp

Det viktiga här är inte vad det står för märke eller loga på oljeflaskor och filterkartonger utan det viktiga är att olja och filter verkligen byts vilket alltför många slarvar med.

Jag brukar allmänt säga till kunder, skit i vad för märke på olja/filter du häller i/byter till, huvudsaken är att du gör något!!

Det är sååå många som kör tills hela motorn är full skit....

Det viktiga här är inte vad det står för märke eller loga på oljeflaskor och filterkartonger utan det viktiga är att olja och filter verkligen byts vilket alltför många slarvar med.

Jag brukar allmänt säga till kunder, skit i vad för märke på olja/filter du häller i/byter till, huvudsaken är att du gör något!!

Det är sååå många som kör tills hela motorn är full skit....

Jo kan tänka mig att det är så. Hur ofta tycker du man ska byta olja&filter i regel? Räcker det med vad tillverkaren angett för intervall eller något annat att tänka på? Jag tycker att man kan byta filter varje gång man byter olja också och inte varannan. En hundring extra och man har ett nytt filter, känns ju bättre iaf..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år