Imma på visiret!!!

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Tjena hojers, Kör hoj varje dag till jobbet, men får alltid en j-vla massa imma på insidan av visiret, hur gör man bäst för att förebygga det, har provat att ha visiret lite öppet, men det gör inte så stor effekt, inte så skönt att ha det öppet när det som idag var minus 9 grader. Finns det nåt typ man kan göra, typ smörja in med nåt el liknande??

Pinlock :tummenupp

Funkar kanon, har aldrig haft problem med imma...

Paser han före...

Har du exempelvis en arai eller shoei så kan du skaffa ett pinlock till visiret.

Säger som de föregående...

Köp PinLock så slipper du dessa problem, skulle aldrig köra utan PinLock längre.. Så skönt att slippa dessa probs!!

Det enklaste sättet att minimera imma är väl att ha ett pinlock-visir.
Jag har det på min hjälm och det immar aldrig igen. Mitt tonade visir har inget pinlock och det immar igen ganska lätt så det blir nog ett sånt till det visiret också.
Det enklaste är givetvis om du har ett visir med fästen får pinlock. då behöver du bara köpa det. Brukar kosta några hundralappar har jag för mig. Det går kanske att eftermontera fästen men jag är lite skeptisk. i så fall är det nog bättre att köpa en ny hjälm med visir som har fästen.

Det enklaste sättet att minimera imma är väl att ha ett pinlock-visir.
Jag har det på min hjälm och det immar aldrig igen. Mitt tonade visir har inget pinlock och det immar igen ganska lätt så det blir nog ett sånt till det visiret också.
Det enklaste är givetvis om du har ett visir med fästen får pinlock. då behöver du bara köpa det. Brukar kosta några hundralappar har jag för mig. Det går kanske att eftermontera fästen men jag är lite skeptisk. i så fall är det nog bättre att köpa en ny hjälm med visir som har fästen.

Om man inte har tummen mitt i handen ska det inte vara något problem att fästa fästen på ett visir utan fästen...
De gånger jag köpt pinlock har det alltid följt med extra fästen och instruktioner på hur man monterar dem :tummenupp

Som alla ovan, pinlock ist the shit! Annars kan du ju vänta tills det är 10-15 plus grader så ska du se att din svettiga andedräkt inte immar igen visiret! :tuttar

En droppe diskmedel på insidan som du smetar ut och sen torkar av. Funkade två heldagar i några plusgrader och ösregn i Mo I Rana.

Nu kommer en riktig töntfråga, men vad är Pinlock? :3freak

Nu kommer en riktig töntfråga, men vad är Pinlock? :3freak

Länken Paser lade upp är bra.
Enkelt utryckt så är det en porös plastruta som du sätter på insidan av ditt vanliga visir. Det absorberar fukt utan att bli immigt. Funkar hur bra som helst.

Länken Paser lade upp är bra.
Enkelt utryckt så är det en porös plastruta som du sätter på insidan av ditt vanliga visir. Det absorberar fukt utan att bli immigt. Funkar hur bra som helst.

För att PinLock skall fungera krävs en luftspalt som isolering mellan innervisiret (PinLock) och ditt ordinarie visir. Så fort man får en spricka/glipa mellan PinLock och det ordinarie visiret slutar det (mer eller mindre) att funka som immfritt. Är det dock tätt fnkar det otroligt bra!

Innan PinLock användes bla. diskmedel, vilket någon redan tipsat om högre upp i tråden. Det funkar men framför allt inte lika länge som PinLock. Å andra sidan diskmedel finns över allt och kostar nästan noll!

Mvh!
// Niklas

inte bra!

Jag tycker pinlock är skit, funkar väldigt bra för imma, men övre kanten på pinlocket stör mig nåt fruktansvärt vid körning. Hur många sitter rakt upp på hojen? Man sitter lätt framåt lutad och tittar lite uppåt. Då kommer kanten på pinlocket duktigt ivägen.:mad:

Om man inte har tummen mitt i handen ska det inte vara något problem att fästa fästen på ett visir utan fästen...
De gånger jag köpt pinlock har det alltid följt med extra fästen och instruktioner på hur man monterar dem :tummenupp

Ok. Det visste jag faktiskt inte. Jag fick med pinlock till visiret när jag köpte hjälmen och då var redan fästena monterade.

För att PinLock skall fungera krävs en luftspalt som isolering mellan innervisiret (PinLock) och ditt ordinarie visir. Så fort man får en spricka/glipa mellan PinLock och det ordinarie visiret slutar det (mer eller mindre) att funka som immfritt. Är det dock tätt fnkar det otroligt bra!

Innan PinLock användes bla. diskmedel, vilket någon redan tipsat om högre upp i tråden. Det funkar men framför allt inte lika länge som PinLock. Å andra sidan diskmedel finns över allt och kostar nästan noll!

Mvh!
// Niklas

Nej. det är nog helt sant. Funktionen är ju delvis att plasten i pinlock-visiret är porös så den kan absorbera fukt utan att det blir immigt men också att det finns en spalt så att det håller sig lite varmare vilket gör att det inte kommer att ta upp lika mycket fukt. Försvinner luftspalten kommer pinlocken att bli lite kallare och då kommer det att kondensera mer fukt vilket gör att man mättar det och då kommer imma i alla fall.

Dom enda tillfällen jag egentligen sett några som helst tendenser till imma på pinlocket är när jag kört inne i stan längre stunder med stängt visir och det har varit kallt ute. Som när jag tog premiärturen för året för över en månad sedan.

Last edited:
Jag tycker pinlock är skit, funkar väldigt bra för imma, men övre kanten på pinlocket stör mig nåt fruktansvärt vid körning. Hur många sitter rakt upp på hojen? Man sitter lätt framåt lutad och tittar lite uppåt. Då kommer kanten på pinlocket duktigt ivägen.:mad:

Håller med, kanten är jävligt irriterande. Jag monterade PinLock på ett visir utan färdiga hål och satte det då lite högre upp, mycket bättre!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti