Rossi vinner inte så många race i år, tror Biaggi.

Max är bara snäll, han säger det av omtanke. Max tycker nog att Rossi inte ser lika motiverad ut som tidigare, och en liten "utmaning" ifrån gamla kompisen kan säkert få Doktorn att tända till lite extra. :)

Jag håller helt med Max...dagens unga generation (Stoner,
Peddo, Lorenzo mm) kan köra hoj mycket bättre än vad
förarna Rossi tidigare slogs med (Gibernau, Biaggi osv). Rossi
måste för att vinna idag ha en hoj som är jämbördig samt
med helt lyckade inställningar för att slå tex Stoner....
Förr så kunde Rossi vinna race trots att han satt på en klart
sämre hoj ....det går inte i dagens MotoGP.....

Sedan så kommer Stoner aldrig att bli lika populär över världen
som Rossi är...Rossi har det där lilla extra som bara vissa världstjärnor
har i olika sporter och som gör dom enormt popolära...

Kan också bero på att han vunnit typ 6 gånger så mycket och vart med 6 gånger så länge också. Håller dock med att hans idolstatus är svåruppnådd. Men det är ingenting man får under ett år i motogp

Då får väl Rossi visa gamle Max att han har mycket fel när det gäller hans lilla påstående!;)

Tror inte på överdrivet många sergar men han kommer defenitivt slåss i toppen och visa den duktiga föraren han är!

Att dra några växlar på årets första race känns väll rätt korkat.
Dessutom gick Rossi upp i ledning tidigt. Hade bra fart, men fick uppenbarligen slå av på takten. Något med däcken antar jag.

Denna nya generation har fostrats med GP hojar (250) som i påminner i högre grad om 800motogp hojar.
Ta tex Stoner vurpade bort hela MotoGP 2006 på LCR Honda med framhjulssläpp, hans 250 stil passade inte 990cc Motogp

Titta bara vilka svårigheter Capirossi hade året efter med 800cc desmosidici när stoner passade hojen som handen i handsken.

Rossis körstil passar helt enkelt sämre de nya hojarna med kontrollerande elektronik mindre chassien och högre kurvhastighet.Någon annan förklaring kan jag inte hitta till varför Lorenzo kör ifrån honom på samma hoj med olika däck iof

Att dra några växlar på årets första race känns väll rätt korkat.
Dessutom gick Rossi upp i ledning tidigt. Hade bra fart, men fick uppenbarligen slå av på takten. Något med däcken antar jag.
Hade däcken varit avgörande hade säkert Stoner ramlar ner

Last edited:
Denna nya generation har fostrats med GP hojar (250) som i påminner i högre grad om 800motogp hojar.
Ta tex Stoner vurpade bort hela MotoGP 2006 på LCR Honda med framhjulssläpp, hans 250 stil passade inte 990cc Motogp

Titta bara vilka svårigheter Capirossi hade året efter med 800cc desmosidici när stoner passade hojen som handen i handsken.

Rossis körstil passar helt enkelt sämre de nya hojarna med kontrollerande elektronik mindre chassien och högre kurvhastighet.Någon annan förklaring kan jag inte hitta till varför Lorenzo kör ifrån honom på samma hoj med olika däck iof

Håller med MC Doktorn, det är nog den mest korrekta analysen.

Möjligtvis att elektroniken påverkar men mindre chassin och högre kurvhastighet är både Capirossi och Rossi vana vid som världsmästare i 125 och 250, samma klasser som Lorenzo och Stoner kommer ifrån. Det stämmer nog in bättre på Hayden i så fall men Toseland är ju ett undantag.

Lite svårläst inlägg, men det verkar som du menar att en 800 cc fyrtaktare påminner mer om en 250 tvåtakt än en 990 fyrtakt. Det är ju helt uppåt väggarna: likheterna är knappast några alls. De nytillkomna 250-förarna i MotoGP har ju förundrats över att man kan slå på full gas där man hade kastats av från en 250. Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.

Lite svårläst inlägg, men det verkar som du menar att en 800 cc fyrtaktare påminner mer om en 250 tvåtakt än en 990 fyrtakt. Det är ju helt uppåt väggarna: likheterna är knappast några alls. De nytillkomna 250-förarna i MotoGP har ju förundrats över att man kan slå på full gas där man hade kastats av från en 250. Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.

Likheterna är så pass stora att steget från en 250GP förare av rang som Lorenzo,Stoner,Pedrosa mm har lätt att anpassa sig.

Vad menar du att det är omvittna enkelt att köra köra en MotoGP 800, Capirossis misslyckande 2007 kanske visade att det snarast berodde på en rad olika saker som inte är helt enkelt att förklara med a och b.

Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.
Det där resonemanget haltar väl en del också.Det var ju inte så att Capirossi åkte i bredd med Stoner över mållinjen i racen förra säsongen direkt...

Det där resonemanget haltar väl en del också.Det var ju inte så att Capirossi åkte i bredd med Stoner över mållinjen i racen förra säsongen direkt...

Det är ju inte lättare att vinna för det när de andra 20 världsförarna också sitter på likvärdigt material.

Att de är lättkörda handlar väl mer om hur snabbt rookies kan vara med i toppen numera, förr var de betydligt längre efter och vurpade mer. Ungefär som F1 i år som tagit bort mycket hjälpmedel och nu ser vi mycket mer förarmisstag.

En jämförelse till som de flesta nog håller med om är att jag tror att jag själv skulle köra fortare på en MotoGP-hoj än på en 1000cc gathoj. Däremot tror jag att jag skulle köra fortare på gathojen än på en sen 500:a/tidig 990.

Likheterna är så pass stora att steget från en 250GP förare av rang som Lorenzo,Stoner,Pedrosa mm har lätt att anpassa sig.
Ingen av 250-förarna som har kommit till MotoGP med 990 eller 800 har sagt ett ord om att det finns likheter med 250. Däremot har flera förvånat konstaterat att man kan hantera gasen mer oförsiktigt än i 250 utan att riskera att vurpa.

Ingen av 250-förarna som har kommit till MotoGP med 990 eller 800 har sagt ett ord om att det finns likheter med 250. Däremot har flera förvånat konstaterat att man kan hantera gasen mer oförsiktigt än i 250 utan att riskera att vurpa.

Om du orkar läsa intervjun med J Hopkins http://www.superbikeplanet.com/2007/Jan/johnhopkinsinterview.htm

Säger han = John Hopkins [Citat] After three or four years of development of the 1000, we get on the 800, and like I said, it's (already) beating the lap times. The traction control. It's basically like riding a 250 now, the 800.
[Slut på Citat]

Men du kanske vet mer än MotoGp föraren John Hopkins :va

Last edited:
Om du orkar läsa intervjun med J Hopkins http://www.superbikeplanet.com/2007/Jan/johnhopkinsinterview.htm

Säger han = John Hopkins [Citat] After three or four years of development of the 1000, we get on the 800, and like I said, it's (already) beating the lap times. The traction control. It's basically like riding a 250 now, the 800.
[Slut på Citat]

Men du kanske vet mer än MotoGp föraren John Hopkins :va
Hopkins?

:)

Vad gör honom kvalificerad att uttala sig om hur det är att köra en 250 GP-hoj menar du?

:lol

Last edited:
Det är ju inte lättare att vinna för det när de andra 20 världsförarna också sitter på likvärdigt material.

Att de är lättkörda handlar väl mer om hur snabbt rookies kan vara med i toppen numera, förr var de betydligt längre efter och vurpade mer. Ungefär som F1 i år som tagit bort mycket hjälpmedel och nu ser vi mycket mer förarmisstag.

En jämförelse till som de flesta nog håller med om är att jag tror att jag själv skulle köra fortare på en MotoGP-hoj än på en 1000cc gathoj. Däremot tror jag att jag skulle köra fortare på gathojen än på en sen 500:a/tidig 990.
Självklart är det lättare att prestera bra direkt med alla elektroniska hjälpmedel,det har jag inte ifrågasatt.Det var det här(felaktiga)påståendet jag kommenterade:Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.
Uppenbarligen hänger en hel del på föraren också fortfarande,för så mycket sämre förutsättningar hade knappast Capirossi jämfört med Stoner förra säsongen.Det skilde trots allt 201 poäng i tabellen...

Uppenbarligen hänger en hel del på föraren också...
Det är så självklart att det inte behöver skrivas. Att de är lätta att köra innebär inte att det är lätt att köra lika fort som Stoner.

Att Capirossi inte fick till det på 800 berodde på att han trivdes med den mer svårkörda 990. Anpassningen till en 800 som inte sladdade ut ur apex funkade inte lika bra som för andra förare. Är det så svårt att förstå?

Hopkins?

:)

Vad gör honom kvalificerad att uttala sig om hur det är att köra en 250 GP-hoj menar du?

:lol

Så du menar att du är mer kvalificerad än John Hopkins att avgöra sånt:D kanske dags att vakna upp:D :pannkyss

Ok du kanske vaknar upp nu då :pannkyss
=stoner säger .The 800 seems similar to the 250s in riding style: it allows quicker cornering and even under braking you can push harder than on the 990.

Artikeln i dess helhet http://www.dailymotos.co.uk/noticia...ems-similar-to-the-250s-in-riding-style/7795/

Last edited:
Att Capirossi inte fick till det på 800 berodde på att han trivdes med den mer svårkörda 990. Anpassningen till en 800 som inte sladdade ut ur apex funkade inte lika bra som för andra förare. Är det så svårt att förstå?
Capirossi räckte alltså inte till förra året.

Skilj på
1) Lätt att köra
och
2) Lätt att vinna
Det senare beror på konkurrenskraften i startfälten. Vore det så enkelt att det var hojen skulle det vara jämnare mellan stallkamraterna också, kolla valfritt team.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...