Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller helt med Max...dagens unga generation (Stoner,
Peddo, Lorenzo mm) kan köra hoj mycket bättre än vad
förarna Rossi tidigare slogs med (Gibernau, Biaggi osv). Rossi
måste för att vinna idag ha en hoj som är jämbördig samt
med helt lyckade inställningar för att slå tex Stoner....
Förr så kunde Rossi vinna race trots att han satt på en klart
sämre hoj ....det går inte i dagens MotoGP.....
Sedan så kommer Stoner aldrig att bli lika populär över världen
som Rossi är...Rossi har det där lilla extra som bara vissa världstjärnor
har i olika sporter och som gör dom enormt popolära...
Jag håller helt med Max...dagens unga generation (Stoner,
Peddo, Lorenzo mm) kan köra hoj mycket bättre än vad
förarna Rossi tidigare slogs med (Gibernau, Biaggi osv). Rossi
måste för att vinna idag ha en hoj som är jämbördig samt
med helt lyckade inställningar för att slå tex Stoner....
Förr så kunde Rossi vinna race trots att han satt på en klart
sämre hoj ....det går inte i dagens MotoGP.....
Sedan så kommer Stoner aldrig att bli lika populär över världen
som Rossi är...Rossi har det där lilla extra som bara vissa världstjärnor
har i olika sporter och som gör dom enormt popolära...
Hade däcken varit avgörande hade säkert Stoner ramlar nerAtt dra några växlar på årets första race känns väll rätt korkat.
Dessutom gick Rossi upp i ledning tidigt. Hade bra fart, men fick uppenbarligen slå av på takten. Något med däcken antar jag.
Denna nya generation har fostrats med GP hojar (250) som i påminner i högre grad om 800motogp hojar.
Ta tex Stoner vurpade bort hela MotoGP 2006 på LCR Honda med framhjulssläpp, hans 250 stil passade inte 990cc Motogp
Titta bara vilka svårigheter Capirossi hade året efter med 800cc desmosidici när stoner passade hojen som handen i handsken.
Rossis körstil passar helt enkelt sämre de nya hojarna med kontrollerande elektronik mindre chassien och högre kurvhastighet.Någon annan förklaring kan jag inte hitta till varför Lorenzo kör ifrån honom på samma hoj med olika däck iof
Håller med MC Doktorn, det är nog den mest korrekta analysen.
Lite svårläst inlägg, men det verkar som du menar att en 800 cc fyrtaktare påminner mer om en 250 tvåtakt än en 990 fyrtakt. Det är ju helt uppåt väggarna: likheterna är knappast några alls. De nytillkomna 250-förarna i MotoGP har ju förundrats över att man kan slå på full gas där man hade kastats av från en 250. Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.Denna nya generation har fostrats med GP hojar (250) som i påminner i högre grad om 800motogp hojar.
Lite svårläst inlägg, men det verkar som du menar att en 800 cc fyrtaktare påminner mer om en 250 tvåtakt än en 990 fyrtakt. Det är ju helt uppåt väggarna: likheterna är knappast några alls. De nytillkomna 250-förarna i MotoGP har ju förundrats över att man kan slå på full gas där man hade kastats av från en 250. Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.
Det där resonemanget haltar väl en del också.Det var ju inte så att Capirossi åkte i bredd med Stoner över mållinjen i racen förra säsongen direkt...Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.
Det där resonemanget haltar väl en del också.Det var ju inte så att Capirossi åkte i bredd med Stoner över mållinjen i racen förra säsongen direkt...
Ingen av 250-förarna som har kommit till MotoGP med 990 eller 800 har sagt ett ord om att det finns likheter med 250. Däremot har flera förvånat konstaterat att man kan hantera gasen mer oförsiktigt än i 250 utan att riskera att vurpa.Likheterna är så pass stora att steget från en 250GP förare av rang som Lorenzo,Stoner,Pedrosa mm har lätt att anpassa sig.
Ingen av 250-förarna som har kommit till MotoGP med 990 eller 800 har sagt ett ord om att det finns likheter med 250. Däremot har flera förvånat konstaterat att man kan hantera gasen mer oförsiktigt än i 250 utan att riskera att vurpa.

Hopkins?Om du orkar läsa intervjun med J Hopkins http://www.superbikeplanet.com/2007/Jan/johnhopkinsinterview.htm
Säger han = John Hopkins [Citat] After three or four years of development of the 1000, we get on the 800, and like I said, it's (already) beating the lap times. The traction control. It's basically like riding a 250 now, the 800.
[Slut på Citat]
Men du kanske vet mer än MotoGp föraren John Hopkins![]()

Självklart är det lättare att prestera bra direkt med alla elektroniska hjälpmedel,det har jag inte ifrågasatt.Det var det här(felaktiga)påståendet jag kommenterade:Det är omvittnat enkelt att köra en 800 och att vinna eller inte verkar från min horisont bero på a) vilka däck man kör på och b) vilket märke som för året har bäst elektronik.Det är ju inte lättare att vinna för det när de andra 20 världsförarna också sitter på likvärdigt material.
Att de är lättkörda handlar väl mer om hur snabbt rookies kan vara med i toppen numera, förr var de betydligt längre efter och vurpade mer. Ungefär som F1 i år som tagit bort mycket hjälpmedel och nu ser vi mycket mer förarmisstag.
En jämförelse till som de flesta nog håller med om är att jag tror att jag själv skulle köra fortare på en MotoGP-hoj än på en 1000cc gathoj. Däremot tror jag att jag skulle köra fortare på gathojen än på en sen 500:a/tidig 990.
Det är så självklart att det inte behöver skrivas. Att de är lätta att köra innebär inte att det är lätt att köra lika fort som Stoner.Uppenbarligen hänger en hel del på föraren också...
Hopkins?
![]()
Vad gör honom kvalificerad att uttala sig om hur det är att köra en 250 GP-hoj menar du?
![]()

=stoner säger .The 800 seems similar to the 250s in riding style: it allows quicker cornering and even under braking you can push harder than on the 990.
Capirossi räckte alltså inte till förra året.Att Capirossi inte fick till det på 800 berodde på att han trivdes med den mer svårkörda 990. Anpassningen till en 800 som inte sladdade ut ur apex funkade inte lika bra som för andra förare. Är det så svårt att förstå?
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |