att ha kul på begravning?

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
detta koncept är ju ganska främmande och stötande för de flesta i västvärlden.

nä, det ska va långtråkigt, ledsamt in absurdum och fruktansvärt kostsamt för de efterlevande.
förr var det ju ganska vanligt med gravöl där folket blev stupfulla och pratade minnen.

nu är min fråga, tycker du/ni att det skulle vara ok med t ex en gravsten med nåt roligt skrivet på?

"Jag sa ju att jag kände mig krasslig!"

"Äntligen lyckats sluta röka"

"Here lies Lester Moore; Four slugs from a .44; No Les No More."

kyrkan skulle ju inte tycka att det skulle vara ok.

jag skulle vilja att min begravning hedrar livet, det är ju trots allt till för de levande.

:)

Med risk för att göra mig osams med en mängd människor så tänker jag återkoppla till din inledning..

Varför är döden så förbannat otäck och skrämmande??
Det är ju bara en spekulation...

Vem vet???
Ingen som spekulerar i alla fall..

Personligen så skulle jag nog föredra en fest till min ära i stället för att ha en mängd gråtande människor när det blir min tur..

Sen kan ju en vits på gravstenen vara lite väl magstarkt..

Men i slutändan..
Så länge kyrkan har lagt beslag på döden så kommer den att vara vad den är..

Jag hatar begravningar! Usch, det värsta som finns!

En nära vän gick och dog alldeles för tidigt, efter hans begravning gick vi på puben och tog en öl och en whisky och snackade av oss lite.

Det var skönt.

Edit: PÅ Begravningen spelades även hans favorit musik ingen orgel/kyrkomusik.

På min Begravning blir det hårdrock och big bash!

Last edited:
Jag ska inte ha nån dyr och flashig begravning. Har redan skrivit in i Vita Arkivet exakt hur jag vill ha det, billigaste kistan och absolut inga köpta blommor och kransar för förmögenheter, om det är sommar får vilda blommor tas med. Dessutom ska jag fixa en begravningsförsäkring så mina anhöriga inte behöver betala för att jag ska brännas upp.

Klart att ens begravning skall vara en hyllning till livet! Jag har detaljplanerat min begravning, det blir öl och snittar och musik av Sven Lindal.

Undrar om man kan ha inskriptionen "Jag kom från höger" på stenen ?:va

Bifogat

• tombstone.jpg
    tombstone.jpg
    4.4 KB · Visningar: 591
Jag ska inte ha nån dyr och flashig begravning. Har redan skrivit in i Vita Arkivet exakt hur jag vill ha det, billigaste kistan och absolut inga köpta blommor och kransar för förmögenheter, om det är sommar får vilda blommor tas med. Dessutom ska jag fixa en begravningsförsäkring så mina anhöriga inte behöver betala för att jag ska brännas upp.

En sund inställning!

Jag har ingenting skrivet än, jag har däremot uttrykt min önskan klart och tydligt för mina närmaste. (jag ska sätta det på pränt, det har bara inte blivit av...)

En Psalm ska spelas, "Där som rosor aldrig dör", men det ska vara Dia Psalmas version!
Det kan kanske ge tröst åt dom som tror på sånt, dessutom gillar jag låten...

Tråkiga rutiner handlar det nog om, samt att folk är fega. Men vad får man ut av att alla sitter på en kyrkbänk i en kyrka, vill inte ha något med det att göra. Ne god mat och alkohål, kanske en fin minnesvideo med det man gillade i livet P-film.

Begravningar är ju verkligen döden att gå på. Observera döden !! :hihi

För min del skulle mina släktingar gärna få gräva ner mig bakom husknuten alternativ bakom ica, i dont give a fuck. Är man död så bryr man sig knappast. :) Sen vill kanske de "efterlevade" ha ett seriöst ställe att gå till vad vet jag..

Jag anser att den som dör ska få bestämma hur han eller hon vill ha sin begravning. De efterlevande bör respektera detta så långt det går.

Vad det gäller min begravning är det bara en låt som gäller, "It´s a beautiful day" med U2. Gillar inte bandet, men titeln lockar.

Har haft 2 nära vänner som gått bort de senaste 8 åren (en körde av vägen och en dog i hjärntumör), vid båda tillfällena har vi träffats efteråt och snackat av oss och tagit nå´n grogg eller nå´t. Har alltid varit en trevlig tillställning, trots omständigheterna.

Nå´n nämnde att döden bara är en spekulation. Hade inte kunnat säga det bättre själv. När diskussionen kommer upp är det alltid nå´n "tro-på-ödet-och-går-till-spåkärring"-debil människa som kommer med den nya kommentaren "men det fattar du väl att det inte bara kan finnas ingenting efter? Det kan ju inte bara bli svart?"
Nähä? kontrar man då. Och hur upplevde du det innan du föddes? :dummer

Min mor gick bort hastigt 12 juni 2007

Hon har ALLTID sagt

"Lägg inte en massa pengar på fin kista eller en massa fina blommor, utan ge mig en blomma medans jag är i livet & skulle jag gå bort, gå & ät en bit mat, drick en eller två konjak till kaffet & hedra min vilja"

Detta var precis vad jag & min familj/släkt gjorde

vila i frid mamma, jag saknar dig

Har haft 2 nära vänner som gått bort de senaste 8 åren (en körde av vägen och en dog i hjärntumör), vid båda tillfällena har vi träffats efteråt och snackat av oss och tagit nå´n grogg eller nå´t. Har alltid varit en trevlig tillställning, trots omständigheterna.
Har samma erfarenhet. Att träffas efteråt och snacka kan faktiskt, mitt i allt elände, vara riktigt trevligt. Man är omgiven av folk som delar samma sorg som en själv, så det är liksom ok att lägga de tankarna åt sidan för en stund. Man kan snacka om alla glada och dråpliga minnen man har av personen, utan att behöva fundera över hur andra uppfattar att man ler eller kanske rent av skrattar lite, eftersom alla vet hur det är. Att det inte betyder att man saknar personen mindre, snarare tvärtom.

Efter att ha varit med o begravt min mor vid 13 års ålder så är mitt svar nej, jag är alltid ledsen vid en begravning och kul är det verkligen inte . Att man sedan respekterar den avlidnes önskemål om val av eve musik etc är en annan sak. Jag vill oftast bara bli lämnad i fred efteråt, det är så många känslor (har en liten släkt och det blir mer påträngande om man försöker hålla en falsk fasad)

Last edited:
När jag är död vill jag bli skjuten ur en kanon över Blomstermåla, innebär det några problem?

Jag skiter i vad folk gör med min äckliga, degiga kropp när jag är död. Om de gräver ner mig, eldar upp mig eller frystorkar och gör soffstoppning av mig spelar liksom ingen roll. Jag är ju för böfvelen död.

Vad gäller musik och så'nt bryr jag mig inte heller, jag lär ju vara den på begravningen som hör minst av vad som spelas.

För att förtydliga; jag lägger mig inte i vad mina ev. efterlevande vill göra för att göra det hela till en fin ceremoni. Det är ju för dem som det hela arrangeras, inte för mig.

Jag e faktiskt mer orolig för ATT det ska finnas nåt efter döden, för gör det det så kommer det gå direkt åt helvete för min del :D
Men men, då får man ju iaf hänga med polarna förr eller senare...och några av exen...fan. Det där blev ju inte bra.

Nej seriöst så är man ju vad Herr Wreswijk skulle kalla "en tvivelaktig figur" och det är väl så man kommer bli ihågkommen antar jag. Sen om folk vill skoja till det, släppa en brakare eller gråta en skvätt på begravningen så är det väl upp till dom. Som nån annan skrev: jag lär ju inte bry mig.
Och vem bryr sig om 200 år?

Ett rejält fyrverkeri är min sista vilja, det är något jag är barnsligt förtjust i.

Helst på kyrkbacken men det vet jag inte om det är genomförbart:va

En nära vän gick bort för några år sedan, på kvällen efteråt samlades boysen och slog runt rejält till hans ära, det kändes rätt och befriande på något vis. Vi hade dessutom vansinnigt roligt.

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back