Hur få hem hojen?

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Har siktat in mig på en hoj som jag tänkte åka och kolla på. Men om jag skulle köpa den, hur ska jag få hem åbäket? (Håller på med körkortet för fulla muggar)

Har funderat lite på om man kunde hyrt en lastbil på statoil eller liknande och surra fast hojen där, så den inte trillar eller nåt på vägen hem. Men de jag sätt har varit ganska "smooth" inuti, inget ställe att vira nåt lastband runt. Ett släp kanske... :va

Bil med drag sen ringer du thule rental och bokar ett släp där hojen finns och lämnar det hemma.

Hyr alltså på orten där hojen finns och lämnar på hemorten,ingen mening att dra ett släp i 2 riktningar och skulle det ej bli affär avbokar du bara släpet.

Henrik

Last edited:
Har du ingen som kan köra hem den? Jag köpte min första hoj i Uppsala o bor i Stockholm. Då körde vi med släp, var jävligt nära på att tappa den då ett spännband gick av på motorvägen men det ordnade sig.

om det finns ett flyttsläp med kåpa och dörr så är det ju att föredra, lite mer säkert, fan vet om det inte drar mindre soppa än ett öppet flak med

borde inte kosta mer än ca 6-700 för ett hämtahär-lämnadär-släp på statoil.

glöm inte att använda behå bara, synd o skuffa lacken, knäcka plasten med vanliga remmar.

Jag körde hem min hoj på släp för några dagar sedan. Sätt ett spännband i varje framgaffel ovanför gaffelkronan och spänn sedan nedåt. Bak sätter du ett spännband i svingen. Detta blev hur stadigt som helst, använd inte stödet utan spänn bara ordentligt med spännband.

Jag tog hem min hoj på släp :) det funkade kanon med ett depåstöd och sen bara surra fast den så den står bra.

Kan ju inte vara så intressant att köra en hoj 20-30 mil i den här värmen.

Du lär ju ta ett släp eller en lätt lastbil och köra hem den med, bara att surra fast ordentligt så kan du köra offroad med släpet tom. Inga konstigheter.

om det finns ett flyttsläp med kåpa och dörr så är det ju att föredra, lite mer säkert, fan vet om det inte drar mindre soppa än ett öppet flak med

borde inte kosta mer än ca 6-700 för ett hämtahär-lämnadär-släp på statoil.

glöm inte att använda behå bara, synd o skuffa lacken, knäcka plasten med vanliga remmar.

Menar du riktig behå? :tuttar

nä tydligen nån grunka som man trär på styrena som är lite vadderade och som man sen spänner i..

kan kanske va bra o använda om det är nåt dyrbart med plast överallt som man vill frakta :)

bakänden är ju bare o dra med ett snöre som vanligt dock..

finns nog säkert sving-behå också (sving-suspensoar? )

edit: och förresten så bör det finnas lastöglor på de flesta av statoils släp, iaf de jag använt.

Last edited:
Gick jättebra för mig och min cykel, som jag köpte i höstas, att frakta på släp.
  • Ett spännband i vardera handtag.
  • Ett spännband mellan spännbanden på handtagen, för säkerhetsskull, så de inte gled utåt.
  • Ett spännband genom framhjulet som bara håller det framåt och så den inte ska röra sig i sidled.
  • Ett spännband genom bakhjulet som håller fast den så den inte ska röra sig i sidled.
Sedan om det är den bästa metoden håller jag osagt, men den fungerade uppenbarligen.

Bifogat

• DSC00788_edit.jpg
    DSC00788_edit.jpg
    93.9 KB · Visningar: 538
Ähh, det är bara be någon att köra hem den, har varit ute och kört 30 mil i helgen.

Igår var man i Varberg och kollade in MC-mässan, det var ju ett skitväder, men vad gör man när man är MC kåt.

Det är bara att köra cykeln..... Ingen trailerqueen hoppas jag.... hihihihi

Hyr en sprinter på statoil där fanns öglor att spänna i, vi hade 4 hojar i en sådan och körde från Karlskrona till Gelleråsen och det funkade kanon!

Är inte företaget du köper hojen av så snälla så att de kör hem den åt dig. De gjorde dom åt mig!

Eller så får man cykeln hemkörd till sig av säljaren, som jag fick förra veckan :)
Jäkligt bekvämt och bra!!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...