Kontakta yamaha? förfrågan om ovanlig hoj

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Har läst på ett amerikanskt forum att min båge skall vara byggd i 500ex. varav 2 lever i usa och en i australien.

yzf 750sp -97 röd-vit-svart.

Är det någon här som vet någon bra person på yamaha att kontakta för att få mer information?

Eller någon bra litteratur kanske? Skulle vara väldigt tacksam om någon av er har en bok om yamaha som ni kan slå ett snabbt öga i.

skulle vara kul att få veta om ryktet stämmer

MVH Andreas

Bifogat

• DSC00078f.jpg
    DSC00078f.jpg
    99.2 KB · Visningar: 586
Det stämmer nog knappast. det där är ju en standard YZF750 ju.
Jäkligt fin hoj btw

Det stämmer nog knappast. det där är ju en standard YZF750 ju.
Jäkligt fin hoj btw

Tack. ser ut som en vanlig men kollar du nogrannare så står det sp på sidan och ramen är annorluna. svingen är justerbar i höjdled, annan öhlinare typ4, special stötdämparlänkage, singelkuts m.m.

Visst, finns ju många yzf sp, men denna årsmodell och färg är inte helt vanlig.
ska ha byggts 96-98.

http://www.bikepics.com/pictures/021726/

Där går det att läsa:

"If anyone rides an SP like this one, contact me. Have been trying to get history of SP since '97. Not been to sucessful except that I know that the one I ride is one of 500 produced and one of 7 in the U.S. If you believe otherwise let me know!"

Last edited:
Vilken liten goding!
Inte mycket av skramlaha fan(eng) men din va läcker!!!! :tummenupp

Vilken liten goding!
Inte mycket av skramlaha fan(eng) men din va läcker!!!! :tummenupp

Kör man kawa kan (får) man inte säga skramlaha! det var som fan, Har sett ganska många sp, kanske är som zx7-rr? Gillar verkligen de där hojarna.

Hittade denna tråden nu av en slump. Väldigt fin hoj måste jag säga. Hur går det, har du hittat någon mer info? Är den ovanlig så var rädd om den. :D

Tack för alla goa kommentarer!

har fått tag i lite mer info. haft lite kontakt med en samlare i usa som har ett helt sjukt hojgarage. finns en tråd om honom här på sporthoj men hittade den inte nu. han hade köpt en sp -97:a i lådor, i taskigt skick som han skulle få renoverad. han sa att det kunde stämma med 500 ex. varav 100 sålda till privatpersoner och resten till racing stall. men har inte någon säker källa, men känns som att, om han investerar i en 97:ans sp så lär den vara speciell. Köpte min hoj väldigt billigt, i prisklass med en vanlig r så det känns som jag kan ha gjort ett klipp.

Verkar finnas 3 kvar i usa och en i afrika av vad jag hittat på nätet, men svårt att veta hur många det finns kvar som det inte skrivs om

Last edited:
Fasen va coolt! Gillar YZF750:n som fan. Är det dessutom som du säger så har du en hoj du inte ska göra dig av med!

Min är ju rätt så snygg också :) :rolleyes:

Bifogat

• m.JPG
    m.JPG
    205.7 KB · Visningar: 94
  • mc.JPG
    mc.JPG
    224.3 KB · Visningar: 140
  • mcc.JPG
    mcc.JPG
    108.6 KB · Visningar: 77
bara att goggla så finner du svaret,skillnaderna var stötdämpare ,bakplast och förgasare,sp:n såldes inte i usa därför den är ovanlig där , fanns 2 som åkte sp i hålan jag bor i mitten på 90 nånting så nån skramlaha typ honda rc30 är det knappast tyvärr

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF750

World Superbike 1988 till 2002

1988 tävlade Yamaha med FZ750 och en specialare FZ750R, till 1989 gjordes den riktiga Race-hojen FZR750R OW01, med den tävlades det till 1993.
YZF kommer till som ersättare utav FZ, då den modifierade versionen YZF750R SP 1993 kom till som en version som skulle passa som grundstomme för superbikeracing med tillägg utav olika racekitt.
1994 gjordes en uppdatering på 93an och 1995 gjordes ytterligare en uppdatering på modellen.
Kan tro att antalet 500 st per årgång är riktigt, var väl förmodligen det minsta antal som reglerna krävde för att göra justeringar utav speciell karaktär. Alla SP modeller var utrustade original med Öhlinsdämpare bak.
1999 bestämde sig Yamaha för ytterligare en storsatsning och lanserade YZF R7 OW02 an. Tror att SP versionerna 93-95 bara reggades i Europa och då endast i ett fåtal länder för att slippa alla olika versioner.
Det verkar som att flera utav dessa SP och RR versioner som tidigare tagits fram för Superbikeracing endast saluförts i Europa.
I USA är många utav våra versioner utav hojar ovanliga och för oss finns massor utav versioner som vi alldrig sett där, ibland har till och med samma hoj olika beteckningar. Jag skulle vilja ha Hondas (RC51) SP1a i Nicky Hayden version.
Din SP97a är inte så ofta till salu (1995 YZF750R har ochså som standard Öhlinare bak) ej heller 94 versionen men de rosa SP93orna är väldigt vanliga, är det färgen måntro. SP= Öhlinare bak och andra fjädringslinkage, Ensits, Stora raceförgasare (Har sett flera SP/RR hojar där förgasaranläggningen bytts ut mot standarliknande och raceförgasarna försvunnit till andra race-objekt), Tätstegad låda med lång etta,
För vanligt bruk är förmodligen en "R" version bättre, speciellt 95an som ochså då utrustats med Öhlinare bak. Alla SP hojar var tvungna att vara legala för gatan och tillgängliga för vanliga konsumenter. Men kan tro att, tex i Sverige man endast tog hem några ex till importörens race anknutna förare.
Men som sagt din hoj är en ovanlig hoj, i USA säkert ett stort värde, annvändes väl flitigt i AMA serien, (Vance and Hines, Daytona, Eddie Lawson)
Som sagt Andreas, den dagen du vill skiljas ifrån hojen får du gärna medela mig. Söker du big bux är det dollarmiljonärerna som köper allt.

PS: kan det finnas en version SP till ? tror det!

1988=FZR750R. 1989 till 1992 FZR750R OW01 version 1 och 2. 1993 till 1998 YZF750SP. 1999 till 2002 YZ R7 OW02. Toyman

Har lite bilder någonstans, lägger till dem sedan!

Bifogat

• IMG_0631 hp.jpg
    IMG_0631 hp.jpg
    214.2 KB · Visningar: 215
Last edited:
1988 tävlade Yamaha med........matnyttig info......
1988=FZR750R. 1989 till 1992 FZR750R OW01 version 1 och 2. 1993 till 1998 YZF750SP. 1999 till 2002 YZ R7 OW02. Toyman

Har lite bilder någonstans, lägger till dem sedan!

Är det dina hojar på bilden? Har för mig att det var någon här som skrapat ihop dessa hojar. Jag vill ha de där hojarna på bilden!!!

Är det dina hojar på bilden? Har för mig att det var någon här som skrapat ihop dessa hojar. Jag vill ha de där hojarna på bilden!!!

Det är hans hojar - du får tjöpa dina egna!!

SP-hojarna är asballa. Jag lyckades få tag i en 400SP :yoparty

Det är hans hojar - du får tjöpa dina egna!!

SP-hojarna är asballa. Jag lyckades få tag i en 400SP :yoparty

Din fan!:mad:

då får det bli en liten tripp ner till Toyman (ner, upp, bort beroende på var karln bor) för ett studiebesök alla åk 7. Jag tar med vetelängder som sätter sig runt naveln:tummenupp

Din fan!:mad:

då får det bli en liten tripp ner till Toyman (ner, upp, bort beroende på var karln bor) för ett studiebesök alla åk 7. Jag tar med vetelängder som sätter sig runt naveln:tummenupp

Kan väl säga att han bor i närheten av Göteborg :tummenupp

Information SP versioner, svårt att hitta eller?

Tack för alla goa kommentarer!

har fått tag i lite mer info. haft lite kontakt med en samlare i usa som har ett helt sjukt hojgarage. finns en tråd om honom här på sporthoj men hittade den inte nu. han hade köpt en sp -97:a i lådor, i taskigt skick som han skulle få renoverad. han sa att det kunde stämma med 500 ex. varav 100 sålda till privatpersoner och resten till racing stall. men har inte någon säker källa, men känns som att, om han investerar i en 97:ans sp så lär den vara speciell. Köpte min hoj väldigt billigt, i prisklass med en vanlig r så det känns som jag kan ha gjort ett klipp.

Verkar finnas 3 kvar i usa och en i afrika av vad jag hittat på nätet, men svårt att veta hur många det finns kvar som det inte skrivs om

Ja, fråga till den som vet, 93.94.95 års modeller vad är det för skillnad på dessa utom färgen så att säga:gnissla . Och 96an (97an) är det en annan hoj? Ser inte ut så! På internet säger alla att all info finns´, men kan man lita på alla källor. Dessa SP versioner verkar det vara svårt att hitta bra info om. Kan vi få en bild på det du säger om att infästningen på svingen är justerbar! Ha det gott

Bifogat

• yzf750r_97.jpg
    yzf750r_97.jpg
    21.8 KB · Visningar: 55
  • yzf750sp_95.JPG
    yzf750sp_95.JPG
    14.4 KB · Visningar: 40
  • yzf750sp_94.jpg
    yzf750sp_94.jpg
    21.3 KB · Visningar: 29
  • YZF750SP 1993.jpg
    YZF750SP 1993.jpg
    18.9 KB · Visningar: 34
Last edited:
Smällkarameller, furius color

Ja, fråga till den som vet, 93.94.95 års modeller vad är det för skillnad på dessa utom färgen så att säga:gnissla . Och 96an är det en annan hoj? Ser inte ut så! På internet säger alla att all info finns´, men kan man lita på alla källor. Dessa SP versioner verkar det vara svårt att hitta bra info om. Kan vi få en bild på det du säger om att infästningen på svingen är justerbar! Ha det gott Andreas.

Ett par bilder till p4 (94a = lila fälgar, 95a = gula fälgar, 96a svarta fälgar)!:tummenupp

Bifogat

• YZF94 12.JPG
    YZF94 12.JPG
    90.7 KB · Visningar: 39
  • YZF750SP 02.JPG
    YZF750SP 02.JPG
    232 KB · Visningar: 44
  • Yzf 750SP 1997.jpg
    Yzf 750SP 1997.jpg
    47.6 KB · Visningar: 44
Last edited:
Har tyvärr inge högupplösta bilder men ska försöka fixa det snarast.
Tony, du har rätt i att r:en oxå har öhlins senaste åren men de är inte samma modell på dämparen. Här ser man mer skilldnader så som lägre kåpglas och skruvad bakram kan du se här:

http://www.yzf750r.com/documents/brochure-96-back-1200x1600.html

där syns oxå raminfästningen till min, de blå eloxerade brickorna som man kan vända på för att justera. Vilket det står mer om här:

http://www.yzf750r.com/documents/brochure-96-p6+7-1600x1200.html

Fast jag tror du vill läsa allt så gå in här:

http://www.yzf750r.com/documents/documents.html

MVH

Last edited:
Cool! Du ska förståss slakta din pärla och göra strijtfajter av den med ärrettarsle? Dont do it maaan!

Efter att jag har tittat på den i flera timmar så har jag insett att den är sjukt snygg som den är! Han fick lite miniblinkers på sig förra helgen dock :) :tummenupp

(Har inte råd att bygga den fighter jag vill ha heller)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard