Superduke-tråden

Årets första tur avklarad, men det kunde ha startat bättre.
Upptäckte efter en 10 minuters färd att batteriet var kasst, det hade inte tillräckligt kräm att starta hojen, vilket var rätt så märkligt då jag hade den på underhållsladdning 2-3 veckor tidigare. Tur var det iallafall att det var utanför Johans MC. Fick hjälp av dem med att ladda batteriet, och så åkte jag och kusinen vidare. Vi kom så långt som till SKF, och hojen dog igen. Som tur är, fanns det en biltillbehörs firma alldeles i närheten och vi kunde ladda upp batteriet igen. Nu gjorde vi några mätningar på batteriet när det var kopplat till en laddare, och visst laddades som ett bra batteri skulle göra. Mätte sedan igen med batteriet i hojen med motorn igång.
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?
 
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?[/QUOTE]

Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...
 
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?

Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...[/QUOTE]

Hade ju en Yuasa gel batteri till min förra hoj, och hade inga problem med den. Men det kan ju vara som du säger, brist på regelbunden laddning som orsakat det. Erkänner att jag var lite slarvig med det:rolleyes: Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?
 
Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...

Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?[/QUOTE]

Vet inte säkert om det är samma batteri och kommer inte åt min Owners Manual för tillfället. Vad gäller övriga resonemang frågar du HELT fel person, jag är aptorsk på el...
 
Jag hade kollat måttet på batterit, och åkt till Biltema. Lätt.

Körde med deras gel i min gamla SS-R6 helt utan problem.
 
Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?

Vet inte säkert om det är samma batteri och kommer inte åt min Owners Manual för tillfället. Vad gäller övriga resonemang frågar du HELT fel person, jag är aptorsk på el...[/QUOTE]

Kollade upp det, samma batteri. Hehe, är torsk på el jag med:D

Jag hade kollat måttet på batterit, och åkt till Biltema. Lätt.

Körde med deras gel i min gamla SS-R6 helt utan problem.

Låter som en bra idé. Köper man ett helt nytt orginal batteri och det visar sig vara generatorn som är kass så står man där med två svindyra övervärderade batterier, inte kul.
 
Last edited:
Jag hade ju problem med elen på min första SD, hojen gick cirka 20 min innan den dog efter full-laddning, efter 4 bärgningar så visade det sig att en kabel från generatorn inte satt som den skulle, kolla alla kontakter och klämmor?

/A
 
Jag hade ju problem med elen på min första SD, hojen gick cirka 20 min innan den dog efter full-laddning, efter 4 bärgningar så visade det sig att en kabel från generatorn inte satt som den skulle, kolla alla kontakter och klämmor?

/A

Jepp, kollat kablarna. Batteriet, eller generatorn är det nog. Vilket fall som helst så får det vänta, ska plugga nu fifan.
 
Ja jag vill Nicke :)
Men så hade batteriet laddat ut igen så det blev ingen åktur för mig :arsele
Nu står den på laddning tills det är dax nästa gång :)
Mvh
 
Jag åkte en sväng ut till Waxholm idag. Det var ju kanonfint! Bogan var välsopad och fin.
Men det var ju inte så värst många hojåkare att hälsa på...
Vi får dra ut o brassa helvete i påsk om det är fint, eller hur Micke?
 
Kan man mesköra en SD?

En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?
 
En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?


SD är kanon i stan se dock till att köra med 16t drev fram på 05/06 så behöver man inte jobba så mycket med kopplingen. 07 och senare har 16t fram.

Nyare är väl alltid bättre men det är alltid en fråga hur mycket pengar man vill lägga. Och så finns det faktorer som: mil, service, tillbehör, skick, garanti mm som påverkar köpet.

Alla SD ägare ska vara med :yoparty
 
En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?


Klart den GÅR att mesköra , men när man sätter sig på den så växer hornen o hela kroppen skriker efter att busa. Hojen klarar meskörning.....frågan är om ngn levande varelse klarar av det på en SD..:tummenupp
 
Klart den GÅR att mesköra , men när man sätter sig på den så växer hornen o hela kroppen skriker efter att busa. Hojen klarar meskörning.....frågan är om ngn levande varelse klarar av det på en SD..:tummenupp
hehehe, den aspekten hade jag inte tänkt på....mina egna horn :gnissla med tanke på att jag inte kan köra min Land Rover Defender utan att traction control slår i så kanske man skulle köpa en dragstar 650 och puttra omkring.
 
Hur är superduken om man jämför med en motard ang att köra på ställ?

Tyngre hårdare och råare, du har inte alls samma fjädringsväg när du ska upp på slangen och vikten gör att den känns mkt mer kompakt. Men visst fasen går det att sladda, finns bilder från banåkningar med rediga Tony Rikardsson -ställ.

/A
 
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top