Biltemas olja?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Läste nångång om OK´s olja dom sålde för 20kr liter på den tiden.
Den såldes inge vidare bra så OK höjde priset, till vilken nivå minns jag inte, men säg 150kr och den gick som smör för att folk trodde att den va mkt bättre.

Olja blir man aldrig klok på, och alla vet bäst om alla dyra oljor.

Men jag skulle heller aldrig köra på Biltemas olja, det sitter i ryggmärgen!
Det sägs att Fjällräven gjorde samma sak. Det gick uselt i början, och då började man höja priserna tills det blev en statussymbol istället, och då började allt å alla köpa, eller dom som hade råd då. Vi går på samma sak, gång på gång på gång på gång på gång :huvet
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Läste i min manual nu och det står att man ska ha en API-klassad olja som är 10W/40.

Då bör man väl inte köra 15W/40 antar jag? Eller är det typ skitsamma? :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Läste i min manual nu och det står att man ska ha en API-klassad olja som är 10W/40.

Då bör man väl inte köra 15W/40 antar jag? Eller är det typ skitsamma? :)

Det är skit samma sålänge du inte gör kallstarter vid -10C
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
det kliar..... ursch utslag!

Då har du använt oljan fel. Låt Biltemas olja stanna i garaget och använd istället Barnängens babyolja i sovrummet :arsele

(Fåningt inlägg, men det är väl iallafall liiite okej såhär på fredagskvällen)
 

Dr.Bike

Guest
... men inte så snål att jag letar efter billig olja till hojen. Nu skriver jag inte detta inlägg för att vara dryg eller besserwisser, tvärtom. Det kostar en smärre förmögenhet att åka hoj totalt sett. Utslaget på vad det kostar per år är skillnaden mellan billig o dyr olja försumbar. Var o en köper den olja den vill. För mig känns det bäst att köpa oljor med "rätt" etikett på dunken. Om den sen är bätte eller sämre än Biltemas har jag ingen aning om.

Men du TROR det! Du tror det...
Annars hade du inte köpt den! :fakta
Ge mig mellanskillnaden, sen får du aldrig veta vad jag hällde i din motor... ;)
Fair enough?
:D

@övriga:
Tack för all hjälp grabbar, ni som svarar klokt och bra.
Ni ser vad det kostar på att försöka övertyga ovilliga.
Fakta hjälper föga.
*trött*
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
såvitt jag vet så är biltemas olja samma som statoil köper du bara rätt viskositet så är det lugnt
:tummenupp

Det sägs att Fjällräven gjorde samma sak. Det gick uselt i början, och då började man höja priserna tills det blev en statussymbol istället, och då började allt å alla köpa, eller dom som hade råd då. Vi går på samma sak, gång på gång på gång på gång på gång :huvet


typ hästens sängar? allt som är dyrt är bra? inte alltid och olja måste ju hålla en viss standard för att få en viss beteckning så den kan ju inte få vara sämre.. skillnad mot en säng kanske...
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
De är ju samma olja!! Ännu en "tror icke på Biltema" olje tråd..:rolleyes:
Jag kör med Biltemas racing olja och min motor mår hur bra som helst.
DEN uppfyller ALLA normer och krav, som någon skrev tillverkaren har rekommendationer på "viss" olja, oj oj oj, hur mycket mutor tror ni inte är med i det spelet? Tror ni motorn bryr sig om det är Castrol, shell, OKQ8, biltema. etc etc, när OLJAN är exakt lika dan..Dessutom så förstår jag inte vart folk fått ifrån att den skall vara SÅ billig?? ÄR folk så naiva och köper dyrast möjliga olja och tror det gör det bästa för sin hoj?? Jag kan köpa Castrol olja lika billigt eller dyrt(Waldens mc Hallstahammar), men när jag är på Biltema brukar jag för enkelheten ändå köpa där. Visst kan man köpa 4 liter olja för dubbla pengen, men inte går hojen bättre för det.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Läste nångång om OK´s olja dom sålde för 20kr liter på den tiden.
Den såldes inge vidare bra så OK höjde priset, till vilken nivå minns jag inte, men säg 150kr och den gick som smör för att folk trodde att den va mkt bättre.
Det är Straight 50 (som man måste ha om inte V-twinnen skall haverera direkct) du menar.


Lite kuriosa:
En SM vinnare i RR bytte inte olja i sin hoj på hela säsongen eftersom han "inte hade spons på olja" det året. Men hojen såldes och lever så vitt jag vet fortfarande...
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
jamen det är väl bara att göra som i en mobil 1 reklam.

fram me gassvetsen och olja på plåt och utsätta olika oljor för värme och se vilka som reagerar på extrem hetta. skitola lär ju visasig medans kvalite också.

over and out 10-4.
:näsblod :tummenupp
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Dom här trådarna kommer upp med jämna mellanrum och samma saker sägs igen.

Finns det verkligen ingen som råkat saboterat sin motor pga dålig olja och som vill berätta det för oss och vilken olja personen använde? Någon? Jag har aldrig sett nån skriva att den drabbats av det vi alla är rädda för.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skulle köpa Biltema helsyntet igår men den hade utgått som 15/40.
Det skulle komma ny olja med viskositet 10/40 om c:a två veckor enligt tjejen i butiken. Kollade på hemsidan igår. Den nya skulle vara 5 spänn dyrare och även vara uppgadraderad till API SM samt några nya JASO standarder.

Jag har kört med biltema syntet hela förra säsongen c:a 400 mil. Det enda jag märkt är växellådan fungerar betydigt mjukare än med miniralojan från Spectro som verkstaden hade hällt i på första servicen
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Finns det verkligen ingen som råkat saboterat sin motor pga dålig olja och som vill berätta det för oss och vilken olja personen använde?

Problemet är väl att det är rätt svårt att veta om det var oljan som orsakade ett eventuellt motor-ras, men jag tror inte att en olja som uppfyller kraven för den specifika hojmodellan kan vara så dålig.

Min R1:a ska ha minst API SE-olja och till och med Biltemas billigaste mineral-bilolja överträffar det kravet. Sedan är ju en bilolja inte lämplig för våtkoppling, men den får ju inte motorn att rasa.
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Jag tänkte köpa biltemas till servicen på min hoj nu i vår, men sen sålde dom castrols olja på öppet hus i början på mars, till nästan samma pris som biltema. Tror det skiljde 30 kr. Värt att slippa köra inom biltema :p
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Det skulle komma ny olja med viskositet 10/40 om c:a två veckor enligt tjejen i butiken. Kollade på hemsidan igår. Den nya skulle vara 5 spänn dyrare och även vara uppgadraderad till API SM samt några nya JASO standarder.
Skulle tro att databladet kommer se ut så här...
 

Bifogat

  • 36-xxx.gif
    36-xxx.gif
    76.3 KB · Visningar: 448

Bandit 1200

Det såg jag inte
Gick med
27 May 2006
Ort
Ä-by
Hoj
Suzuki GSX 1400
saxat från en annan sida :
SAMME OLJEN KOSTER OVER DOBBELT SÅ MYE HOS STATOIL
Publisert: 27.07.2007
Statoil sin syntetiske MC-olje RacingWay MC 15W-40 og Biltema MC-olje Racing 15W-40 er den samme oljen. Hos Statoil koster den 199 kroner, mens Biltema tar 79,90.


RIMELIG: Det som ser ut til å være samme oljen koster atskillig mindre hos Biltema enn hos Statoil..
Tor Bjarne Olsson tekst

IDENTISKE OLJER: Det har lenge versert rykter om at flere av Biltema sine oljeprodukter er de samme som Statoil selger fra sine bensinstasjoner. Vi har sjekket tekster fra de svenske hjemmesidene til Statoil og Biltema. Tekstene der de to presenterer sin beste motorsykkel-olje er identiske. Mye tyder derfor på at Biltema ikke bare har kjøpt oljen av Statoil, de har også brukt samme teksten for å beskrive det samme produktet.

Også de tekniske spesifikasjonene som brukes er identiske.

MC24 har vært i kontakt med Statoil Lubricants, som holder til i Stockholm. Denne avdelingen har ansvaret for Statoil sine smøreprodukter. Ingen av dem vi var i kontakt med hos Statoil Lubricants kunne svare på spørsmål om Statoil sin Racingway 15W-40 og Biltema MC-olje Racing 15W-40 er identiske produkter.

Nedenfor kan du selv sammenligne beskrivelsene av produktene.

STATOIL RACINGWAY MC 15W-40 (kilde hjemmeside Statoil)

"Användningsområden.
RacingWay MC 15W-40 rekommenderas till alla 4-takts motorcyklar. Oljan fungerar speciellt bra för motorer som körs hårt och med höga varvtal exempelvis vid tävlingar av olika slag.
Oljans viskositetsstabilitet gör den mycket lämplig till långfärdskörning med "motorvägshastighet". RacingWay MC 15W-40 rekommenderas även till motorcyklarnas växellåda och koppling.

Fördelar.
Vanliga motoroljor har begränsningar när de skall användas i motorcykelmotorer. RacingWay MC 15W-40 är en motorcykelolja optimerad for att ge moderna motorcykelmotorer bästa smörjning och lång livslängd.

Egenskaper.
RacingWay MC 15W-40 är en helsyntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar. Vanliga motoroljor innehåller viskositetsförbättrare som mals sönder i motorcykelns växellåda.

RacingWay MC 15W-40 innehåller inga viskositetsförbättrare vilket gör att den behåller sin tjocklek. Oljan är därför extremt
viskositetsstabil. Detta ger ett stabilt oljetryck och bra smörjning vid varierande varvtal och effektuttag. Med RacingWay MC 15W-40 undviker man ryck, hugg, fastklibbning och slirningar i kopplingen på grund av att oljan är friktionsanpassad för MC-koppling. Testresultat har visat att oljan påverkar växelfunktion och koppling så att klättringen på växellägena går lätt och smidigt."

TYPISKA DATA

EGENSKAPER METOD ENHET
SAE-klass - - 15W40
Densitet vid 15 °C ASTM D 4052 kg/m3 872
Viskositet vid 40 °C ASTM D 445 mm2/s 99
Viskositet vid 100 °C ASTM D 445 mm2/s 14,0
CCS vid -20 °C ASTM D 5293 mPa.s 5600
Viskositetsindex ASTM D 2270 - 143
Lägsta flyttemperatur ASTM D 97 °C -36
Flampunkt COC ASTM D 92 °C 240

Normer och tester.
API SG-SH/CD, JASO MA

BILTEMA MC-OLJE RACING 15W-40 (kilde hjemmeside Biltema)

"ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Biltema MC-olja Racing 15W-40 rekommenderas till alla 4-takts högeffektsmotorer. Oljan fungerar speciellt bra för motorer som körs hårt och med höga varvtal, exempelvis vid tävlingar av olika slag. Oljans viskositetsstabilitet gör den mycket lämplig till långfärdskörning med ”motorvägshastighet”. MC-olja Racing 15W-40 rekommenderas även till motorcyklarnas
växellåda och koppling.

FÖRDELAR
Vanliga motoroljor har begränsningar när de skall användas i motorcykel och racingmotorer. MC-olja Racing 15W-40 är en motorolja optimerad för att ge moderna motorer bästa smörjning och lång livslängd.

EGENSKAPER
MC-olja Racing 15W-40 är en helsyntetisk motorolja för 4-taktsmotorer. Vanliga motoroljor innehåller viskositets-förbättrare som mals sönder i t.ex. en motorcykels växellåda. MC-olja Racing 15W-40 innehåller inga viskositets-förbättrare vilket gör att den behåller sin tjocklek. Oljan är därför extremt viskositetsstabil. Detta ger ett stabilt oljetryck och bra smörjning vid varierande varvtal och effektuttag.
Med MC-olja Racing 15W-40 undviker man ryck, hugg, fastklibbning och slirningar i kopplingen på grund av att oljan är friktionsanpassad för MC-koppling."

TYPISKA DATA

EGENSKAPER METOD
SAE-klass 15W40 -
Densitet vid 15 °C 870 kg/m3 ASTM D 4052
Viskositet vid 40 °C 99 mm2/s ASTM D 445
Viskositet vid 100 °C 14,1 mm2/s ASTM D 445
CCS vid -20 °C 5640 mPa.s ASTM D 5293
Viskositetsindex 142 ASTM D 2270
Lägsta flyttemperatur -36 °C ASTM D 97
Flampunkt COC > 210 °C ASTM D 92

NORMER OCH TESTER
API SG-SH/CD, JASO MA

Som det går fram av både presentasjonen av produktene og de tekniske dataene tyder alt på at vi snakker om den samme oljen.

Kommentarer til artikkelen:confused:
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Ähh, glöm biltema. Dra iväg till lantmännen (eller granngården som det så fint heter numera) och köp en 20L dunk Agrol olja, ca 600kr. Kör jag med i min turbobil, funkar perry! :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top