Däcktryck??

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Jag undrar om nån vet vad man ska ha för däcktryck fram resp. bak i ett par Pilot Power 2CT till en Honda CBR1000RR -04?
Dom däcken e ju inte original till hojen så står inte i instr.boken.

Sen undrar jag vad man bör sänka det till vid bankörning?
(Har hört siffror som ca 0,4 mindre än för "vanlig" gatåkning, stämmer det? :va

Jag sänker alltid trycket mot vad som rekommenderas. Ofta rekommenderas ju 2,9 bak och 2,5 fram, detta är för mycket. Jag brukar lägga mig runt 2.6 bak och 2.3 fram (kalltryck).

Oki, ja det var ungefär dom värdena jag hade nånstans i bakhuvudet men var inte riktig säker.
Kör du med 2,6 / 2,3 alltid eller sänker du enbart inför bankörningen?

På gata finns ingen anledning att frångå tillverkarens uppgifter, fram 2,5 och bak 2,9.
På bana funkar 2,3 både fram och bak bäst, vid lägre tryck går däcken för varma, är det väldigt kallt under 10° går det att sänka 1-2 hg till. Men observera att PP2ct är ett gatdäck som det går att åka bana med i moderat tempo.

På gata finns ingen anledning att frångå tillverkarens uppgifter, fram 2,5 och bak 2,9.
På bana funkar 2,3 både fram och bak bäst, vid lägre tryck går däcken för varma, är det väldigt kallt under 10° går det att sänka 1-2 hg till. Men observera att PP2ct är ett gatdäck som det går att åka bana med i moderat tempo.

Ok Tack för hjälpen! :tummenupp
Du råkar inte ha nåt bra tips på däck som funkar Bäst på bana men går att köra gata med också? :rolleyes:

Jag pratar gata. Ni som kör med samma tryck fram/bak? Varför?

Du råkar inte ha nåt bra tips på däck som funkar Bäst på bana men går att köra gata med också? :rolleyes:
Bäst på bana är ett slick med rätt gummiblandning och stomme för just den banan och den temperaturen. Allt annat är kompromisser som sänker bankvaliteten till förmån för andra önskemål.

Det finns många däck som funkar tillräkligt bra både på bana och gata, det är nog mycket en fråga om psykologi. Litar man av någon anledning inte på ett däck fullt ut blir körning starkt lidande, och sedan skyller man på däcket istället för en själv...

Några (som jag tycker) bra däck för bana och gata
- Pirelli Diablo Corsa (funkar inte på Gotlandring)
- Metzeller Racetec K3
- Michelin Pilot Power (utan 2ct)
- Bridgestone BT002RS som jag kör själv på just nu

Tack - du tog orden ur min mun.
Det fins ingen som helst anledning till att tro sig veta "bättre" än tillverkaren/fabrikanten.
Att sänka trycket gör man BARA då man skall überbelasta däcket som vid t.ex HÅRD bankörning.
Då tappar man ur ca 0,2 bar, för att kompensera den tryckhöjning som denna ökade belasning och medföljande temperaturstegnig ger.
Man kommer således, ha samma tryck i däcken på bana, om man nu får upp ångan ordentligt.
Däcktryck är uträknade för att i alla lägen ge max kontaktyta och grepp samt en mix av olika egenskaper som ska balanseras mot varann.
Och på gata gäller annars som sagt hojfabrikantens anvisningar oavsett om däcket är "original" eller inte.
Iaf sålänge det är av samma TYP. D.v.s gatdäck och inte ett tävlingsdäck.
För dessa däck gäller däremot andra regler.
Och det är nog dessa regler och tryck som spökar och ställer till det för många då man "hört från en kompis som hade hört från en som kört på bana osv"

:)

Metzler Racetech.

Last edited:
Jo, klart slicks funkar bäst men jag har gatreggad hoj & brukar köra den till & (förhoppningsvis) från banan & det är ju ett antal mil.
Det där m psykologi håller jag verkl. m om! :gnissla
Jaja ska kolla hojen nästa helg gällande däcktryck & ev. nya däck efter första bankörningen, sen också broms & kopplingsvätska, kylarvätska m.m.
Det är ju bara en dryg månad kvar innan bansmiskningen sätter igång. :D

Ni som tycker att det är oväsentligt med sänkt däckstryck på gata, om man inte kör überhårt, vad menar ni då? Man kan ju säkert pumpa upp däcken ett kilo till och få sulor som håller två säsonger men kompromissen slitage och grepp bör ju vara "rimlig". Jag är för snål för att endast få ut 400mil av mina däck, men samtidigt vill jag inte glida på bakelitsulor. JAG upplever att däck genomgående blir trevligare med ett litet trycksänk. De jag refererar till är dunlop, michelin och pirellis "gatdäck". Jag känner att däcket blir trevligare att ha att göra med med ett litet sänk i trycket från rekommendation, inget astronomiskt utan några hg.

Ja det KAN vara psykologiskt, och ja jag pratar GATA, och ja jag kör ganska HÅRT på gata. :)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back