dekomp på husaberg, behöver lite hjälp

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
pillade lite på dekomp-vajern när jag ställde ventilern för jag tyckte den såg slapp ut. monterade ihop hojen igen och försökte kicka igång den, ser då att dekomp-handtaget drar in sig själv när jag kickar... släppte spänningen på vajern igen men den jäkla dekompen drar in sig själv iaf så fort man kickar...

vad är det jag har strulat till och hur fixar jag det?
/mvh erik

Ovanligt fall... Frågan är om du pillade på vijern innan du ställde ventilerna? Om så var fallet kan det tänkas att den låg på medans du ställde ventilerna och då står höger utblåsare fel nu!! Du får prova att ställa kolven i toppläge (samma läge som ventiljustering) och släppa vijern helt,, fungerar det inte då eller slammrar ventilen då ,så får du ställa om den ventilen igen (med vijer max slak!!

1: ställ kolven i toppläge.
2: släpp dekompvajern helt.
3: ställ ventilerna.
4: spänn nu dekompen igen. vippan ska gå att dra ca 10mm bak innan den börjar spänna på ventilerna.

Vilken wire var du och justerade på?Se till att du har stort spel uppe vid handtaget så att det inte påverkar något och justera wiren från kicken först.2-3mm på vippan som wiren sitter i uppe vid toppen är lagom.Antingen ställer du motorn i ÖD eller så har du den igång och petar lite på vippan så känns det direkt när den tar emot.När du fått det rätt justerar du uppe vid handtaget till du får "lagom" spel.Kolla så att "armen" som wiren är fäst i nere vid kicken sitter fast ordentligt också.Ligger dekompen på påverkar den båda avgasventilerna.

det finns en viss risk att jag var å pillade på dekompvajern innan jag ställde ventilerna...

tackar för tipsen, ska kolla ikväll!
/mvh erik

Vilken wire var du och justerade på?Se till att du har stort spel uppe vid handtaget så att det inte påverkar något och justera wiren från kicken först.2-3mm på vippan som wiren sitter i uppe vid toppen är lagom.Antingen ställer du motorn i ÖD eller så har du den igång och petar lite på vippan så känns det direkt när den tar emot.När du fått det rätt justerar du uppe vid handtaget till du får "lagom" spel.Kolla så att "armen" som wiren är fäst i nere vid kicken sitter fast ordentligt också.Ligger dekompen på påverkar den båda avgasventilerna.

det var vajern som går från toppen till kicken ja pillade på. den verkar oförskämt slapp, det kanske är nåt knas i "kickändan"??

Last edited:
kopplade ur vajern som går från kicken upp till toppen, verkar funka bra ändå, varför?

/mvh erik

kopplade ur vajern som går från kicken upp till toppen, verkar funka bra ändå, varför?

/mvh erik

Du har auto decomp på kamaxeln, är ventilerna rätt justerade så trycker den ner ventilerna på avgassidan ca 0.65mm, för att sedan slungas ut när motorn startat.
Denna slits och då startar den dåligt på el-starten.
//Thomas

Du har auto decomp på kamaxeln, är ventilerna rätt justerade så trycker den ner ventilerna på avgassidan ca 0.65mm, för att sedan slungas ut när motorn startat.
Denna slits och då startar den dåligt på el-starten.
//Thomas

okej, klarar inte starta på bara elstarten men trycker man på knappen och samtidigt klämmer till kicken så så behövs det ingen stor insats med kicken, då startar den jättelätt.

/mvh erik

Den vijern brukar jag ta bort....lättare att hitta toppläget och då färre felkickningar och snabbare start:tummenupp den vijern sitter bara där för att även Dumbo ska kunna starta:D

okej, klarar inte starta på bara elstarten men trycker man på knappen och samtidigt klämmer till kicken så så behövs det ingen stor insats med kicken, då startar den jättelätt.

Då har du pillsnerställt ventilern!! man kan även fuska igång dom genom att trycka in hantaget på styret just när startmotorn startar och sedan släppa ut hantaget sakta... Men du ska förs kolla ventilerna igen!!:gnissla

Last edited:
Den vijern brukar jag ta bort....lättare att hitta toppläget och då färre felkickningar och snabbare start:tummenupp den vijern sitter bara där för att även Dumbo ska kunna starta:D

Då har du pillsnerställt ventilern!! man kan även fuska igång dom genom att trycka in hantaget på styret just när startmotorn startar och sedan släppa ut hantaget sakta... Men du ska förs kolla ventilerna igen!!:gnissla

jo lite bakis var man väl men va fan, trodde allt det blev rätt, jaja, ja får väl ta mig en titt till. (dock har den aldrig gått att starta på endast enstarten i min ägo)
så ska jag plocka bort vajern åxå, dumt å köra omkring med grejer som inte behövs.
/mvh erik

jo lite bakis var man väl men va fan, trodde allt det blev rätt, jaja, ja får väl ta mig en titt till. (dock har den aldrig gått att starta på endast enstarten i min ägo)
så ska jag plocka bort vajern åxå, dumt å köra omkring med grejer som inte behövs.
/mvh erik

Nähä den gick inte tidigare heller? då kan det bli svårt..man kan tydligen svetsa lite på decompnocken eller vart dom nu svetsar+ för att få den att starta på elstarten!! min 01a fick den svetsen av självaste Rolan Örn och sedan startade den skitbra!! Sök

Nähä den gick inte tidigare heller? då kan det bli svårt..man kan tydligen svetsa lite på decompnocken eller vart dom nu svetsar+ för att få den att starta på elstarten!! min 01a fick den svetsen av självaste Rolan Örn och sedan startade den skitbra!! Sök

För att få den att starta lätt på el-starten gäller det att lyfthöjden på kläppknocken är ca 0.8mm i startläge.
Svetsa en loppa på kläppviktens insida, den ytan som vilar mot kamaxel centrum, fila till den och sedan mät kläppknocken i förhållande till kamloben.
Är den för låg eller för stort spel på ventilen= då startar den inte på e-starten.
//Thomas

/mvh erik

Ta bort wiren. Det funkar tills fjädern som sitter på dekompaxeln gör att densamme vänder runt. Då får du inget komp kvar. Lås isåfall fast axeln i ett läge där den inte påverkar vipparmen. På nyare hojar kan man ta bort dekompwiren utan problem. Nya ventilkåpan med 8 skruvar kanske kom 03.

Ta bort wiren. Det funkar tills fjädern som sitter på dekompaxeln gör att densamme vänder runt. Då får du inget komp kvar. Lås isåfall fast axeln i ett läge där den inte påverkar vipparmen. På nyare hojar kan man ta bort dekompwiren utan problem. Nya ventilkåpan med 8 skruvar kanske kom 03.

det är ju 03 jag har, vad menar du är skillnaden på ventilkåpan?
/mvh erik

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back