R1 och R6-tråden!

hejsan. tänkte höra med ni som har erfarenhet :) ska införskaffa mig en R1 00-02.
Vad bör man tänka på när man kollar på dessa modeller.. svagheter tex??

Försök dra ur den så gott det går på i alla fall de låga växlarna och kolla så att ingen växel verkar vilja hoppa ur under belastning. Sedan är det nog bara dom vanliga grejerna, typ drivpaket, däck, styrlager osv.

Tänk föresten på att 02:an skiljer sig en hel del från 00-01.
 
Någon som kan pma ett regnummer till en r6 -06? Behöver kolla lite med försäkringar.

tack på förhand
 
Tjenare!

Nu är det som så att ja letar enkelsving till min Retta -06 o ja har sökt här på sidan utan lyckat resultat (även via google)
Enkelsvingen ja vill ha ska helst va så lik Mv Agustas / Ducati´s sving...
Har hittat ngr rörkonstruktioner men det faller inte mig i smaken!!!
Är mkt tacksam för tips!!! (PM)
 
Tjena!
Hoppas på snabbt svar =)
kalla mig blind men.
Vart sitter soppakranen på min yamaha R6 -99? om jag har någon?
 
saxar in min fråga från teknikforumet även här, eftersom jag fick dåligt med svar..

Detta fenomen infann sig på väg hem från jobbet idag;

Neutralen hoppar i lite när som helst, och man får jucka ett tiotal gånger med spaken innan man får i nån vettig växel att ta sig framåt med. Efter lite efterforskningar verkar det vara en fjäder som håller grejerna på plats som plockat ner skylten, som dessutom ska vara rätt enkel att ersätta. Hojen har inte visat några som helst syndrom innan.

Har spanat runt på ett gäng trådar här men ingen beskriver hur man ska göra. Vad för grejer ska man köpa innan man sätter igång? Ska oljan ur? Och framför allt: Vart sitter denna fjäder?
 
saxar in min fråga från teknikforumet även här, eftersom jag fick dåligt med svar..

Detta fenomen infann sig på väg hem från jobbet idag;

Neutralen hoppar i lite när som helst, och man får jucka ett tiotal gånger med spaken innan man får i nån vettig växel att ta sig framåt med. Efter lite efterforskningar verkar det vara en fjäder som håller grejerna på plats som plockat ner skylten, som dessutom ska vara rätt enkel att ersätta. Hojen har inte visat några som helst syndrom innan.

Har spanat runt på ett gäng trådar här men ingen beskriver hur man ska göra. Vad för grejer ska man köpa innan man sätter igång? Ska oljan ur? Och framför allt: Vart sitter denna fjäder?

Det låter som att du har råkat ut för barnsjukdomen för Yamaha R6.
På -99:orna är det en del som har fått samma krångel likt -98:ans R1 med en brusten fjäder i växelmekaniken. Nummer 23 på bilden (för just R1). Detta kan du kolla upp om du hör med en Yamaha-återförsäljare.

http://www.sporthoj.com/wiki/visabild.php?id=30&resize=1
 
Det var som jag (och du) trodde. Kom just från garaget efter att ha pillat isär hojen och blev rätt lycklig när en fjäder ramlade ut i två bitar.. Ny kostar 10,50 på Yamaha center och kommer in om några dagar. Fast nu sabbade jag ju packningen också så jag får väl ringa dem igen imorgon.

Sprängskissen tackar jag för. Funderade just på vart fjädern satt nånstans, men nu vet jag vart jag ska leta allafall..
 

Bifogat

  • DSC00392_sh_liten.JPG
    DSC00392_sh_liten.JPG
    51.9 KB · Visningar: 51
  • DSC00397_sh_liten.JPG
    DSC00397_sh_liten.JPG
    101.6 KB · Visningar: 80
Nån som har exakta dimensioner på bultarna till dom främre motorfästena på en R1 -99.a?

Fick nämligen hem kraschpuckar idag men med fel bult till högersidan, det är 9 gänger per cm.
 
Nån som har exakta dimensioner på bultarna till dom främre motorfästena på en R1 -99.a?

Fick nämligen hem kraschpuckar idag men med fel bult till högersidan, det är 9 gänger per cm.

är det gängstigningen du vill veta eller dimensionen på bulten ?


då e frågan .. var har du beställt ? och till vilken årsmodell ?
är det samma storlek på vänster sida som höger (i det du fick)

och är det samma storlek på hålet i toppen ?

Edit, fan va rörigt det blev, hoppas du fattade. :D

Det var som jag (och du) trodde. Kom just från garaget efter att ha pillat isär hojen och blev rätt lycklig när en fjäder ramlade ut i två bitar.. Ny kostar 10,50 på Yamaha center och kommer in om några dagar. Fast nu sabbade jag ju packningen också så jag får väl ringa dem igen imorgon.

Sprängskissen tackar jag för. Funderade just på vart fjädern satt nånstans, men nu vet jag vart jag ska leta allafall..



ett tips är att du köper hem 1 eller 2 extra

för jag vet flera som har haft samma problem, en gång hände det när jag & Busis skulle ut o köra, tur att det hände nära hem till mig, då jag hade en extra liggandes i garaget, tar ju bara 30 minuter att byta
 
Last edited:
ett tips är att du köper hem 1 eller 2 extra

för jag vet flera som har haft samma problem, en gång hände det när jag & Busis skulle ut o köra, tur att det hände nära hem till mig, då jag hade en extra liggandes i garaget, tar ju bara 30 minuter att byta

Det kan vara en tanke att beställa nån extra. Fast 30 minuter? Tog mig över en timme att bara få loss grejerna.. hehe. Fast då visste jag ju knappt vad jag höll på med å andra sidan.
 
Jag räknade lite och kom fram till att det ska vara M12 på det högra motorfästet och m10 på de vänstra :)

Fick med m10 bult till bägge puckarna :mad:

Hehe japp jag fattade :tungan


precis .. 98-99 har olika storlek & 00-01 har samma på båda

dvs du har fått puckar & bultar till 00-01

Det kan vara en tanke att beställa nån extra. Fast 30 minuter? Tog mig över en timme att bara få loss grejerna.. hehe. Fast då visste jag ju knappt vad jag höll på med å andra sidan.

Absolut, tänk om samma sak händer en lördag runt middagstid, mc firman e stängd & du kan inte köra på hela helgen

:grrrr
 
Last edited:
Tja!

Jag har strypt min R6 -99 nyligen och efter att jag varmkört den och låtit den stå ca 1dygn så vill den inte starta. Strypningen består av trottelstopp och brickor för insuget.
Kan det vara så att nu när jag har strypt den så får den fortfarande samma mängt soppa men för lite luft (eftersom brickorna sitter där) vilket resulterar i att den blir sur och tändstifften säger upp sig?
den baktände 2ggr när jag försökte starta den och det talar väl för att den är sur?
Ska jag sätta i orginalstifft eller är det några andra stift som lämpar sig bättre när den är strypt?
 
Är det någon som monterat undertail från hotbodies på en R1 98-99 och vet om man måste modifiera själva bak-kåpan något? Det sitter som små plastpiggar på insidan och det blir väldigt trångt när undertailen ska in där. Vore lite tråkigt att börja fila på den också. Någon som vet?

Det är ingen som råkar ha bilder på hur mycket man ska såga i gamla undertrayen? Instruktionerna är helt värdelösa.

Harrgen: Ingen aning tyvärr.
 
Är det någon som monterat undertail från hotbodies på en R1 98-99 och vet om man måste modifiera själva bak-kåpan något? Det sitter som små plastpiggar på insidan och det blir väldigt trångt när undertailen ska in där. Vore lite tråkigt att börja fila på den också. Någon som vet?

Det är ingen som råkar ha bilder på hur mycket man ska såga i gamla undertrayen? Instruktionerna är helt värdelösa.

Harrgen: Ingen aning tyvärr.

du ska såga från skjutspinnarna och bakåt. bort med gamla fästena så du kan trycka upp gamla undertrayen och klämma dit den nya utanpå. sågen på en fällkniv skär som smör i plasten för övrigt.. :)

Edit: Slänger med en halvsunkig mobilbild.. Nåt sånt här sågade jag. Borde funka ungefär likadant på R1an tycker man.
 

Bifogat

  • tail_sh.JPG
    tail_sh.JPG
    91.4 KB · Visningar: 75
Last edited:
Back
Top