Oljeskruven gick av!

sunkan79

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
2012, Husaberg, 300
Hej och hjälp!
Höll nyligen på och mekade med mina cyklar. Senast skulle jag byta olja
på min 250 Cross men vad händer, jo skruvskrället till oljetömning (skruven
som sitter mitt under motorn) går av på mitten och halva blir kvar inne i motorn.
Ajaj, nu är goda råd dyra. Behöver all hjälp jag kan få hur jag ska få
ut resterande del av skruven.
Går det att borra ur den med en mindre borr?

Alla råd är goda
//Fredrik

Har du provat att borra?

Nej, har inte provat att borra ut den, ifall man borrar blir det kanske
borrspån som hamnar inne i motorn och det skulle ju inte vara nått vidare
men jag vet inte, kände att det är lika bra att fråga om hjälp innan man
ger sig på det.
"Förhoppningsvis" är det någon som varit med om det och kan tala om hur dom gjorde.

För att vara seriös då, om den brustit vid montering går det kanske att försöka skruva ut resten av pluggen.
Om den gick så trögt att den gick av när du lossade den,kan det gå att borra bort resten.
Men,om den inte kärvar i hålet och du sätter en borr i den,finns risken att du skruvar in stumpen i motorn.
Inte kul.

Ok, försökte va lite rolig med tanke på pop nit-tråden. Men skit samma.

Vet inte hur stor skruven ifråga är, men du kan prova att ta ett don och en hammare och slå på skruven i motsols riktning så den skruvar ut sig.

Fan i helvete vad kass jag är på att förklara. :näsblod

Den kärvade när jag skulle ta bort den och på så vis gick den av, kan försöka mig på att borra lite försiktigt får vi se vart vi hamnar.
Om borrspån skulle leta sig in i motorn från skruven förstör det något då? misstänker att skruvarna är av aluminium och det förstör väl inget?

Den kärvade när jag skulle ta bort den och på så vis gick den av, kan försöka mig på att borra lite försiktigt får vi se vart vi hamnar.
Om borrspån skulle leta sig in i motorn från skruven förstör det något då? misstänker att skruvarna är av aluminium och det förstör väl inget?

Doppa borren i fett innan du går igenom,alltid fastnar väl något.
När du är klar ,låter du en liter olja rinna igenom motorn.
Utan plugg,dåra.

Och sen köper du en oljeplugg med magnet för att få upp resterna.

Tack för hjälpen :tummenupp

Snyggt namn!

Bästa borde väl vara att ta bort hela oljetråget så du kommer åt åt andra hållet också + att du kommer som om det skulle komma spån i tråget när du borrar.

Du ska ju ändå byta olja liksom! lycka till

eftersom oljepluggen var trög så kan du väll borra in en bit i pluggen o sen ta en gäng tapp och fixa en gänga som går motsols in i pluggen.. dit med en frisk bullt och sen är det väll bara skruva ut den? :confused: :gnissla

Last edited:
eftersom oljepluggen var trög så kan du väll borra in en bit i pluggen o sen ta en gäng tapp och fixa en gänga som går motsols in i pluggen.. dit med en frisk bullt och sen är det väll bara skruva ut den? :confused: :gnissla

Vart ganska enkelt tillslut, gjorde ungefär som du föreslog Bulten. Borrade en bit in i oljepluggen utan att borra igenom. Sen tog jag en sexkant i bits och slog fast i hålet, sen var det bara att skruva ut resterna. :yoparty

Så tack alla för hjälpen! visst är det härligt när man lyckas fixa nått :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år