Kopplingskorg

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Hej! Nån som har nån känsla för detta?

Köpte en Kawa Zephyr 750 -91 som lät illa i motorn. Tydlingen skramlade det mest på tomgång. Har inte hört det själv då jag köpte den i delar.

Tog bort kåpan över kopplingskorgen och upptäckte att det går att vrida hela kopplingskorgen ca 1,5 cm fram o tillbaka. Det glappar alltså.
Kopplingskorgar har ju ofta/alltid en ryckutjämnare med fjädrar el. dyl. och det verkar som det är den som rör på sej. Det är alltså inga nitar som lossnat utan den rör sej inom området för ryckutjämnaren sas. Däremot brukar dessa ryckutjämnare självklart vara stenhårda men denna är helt slapp, ingen fjädringsverkan alls. Hur lätt som helst att vrida m bara händerna.:va

Nån som har lite koll på Kawa? Har haft isär mycket annat men aldrig en Kawa. Jag tycker inte att det borde va så stor skillnad på en Kawamotor mot andra men de kanske har nån superspecialryckutjämnare med centrifugalvikter som slungas ut när man startar:confused: :tungan

Vad tror ni? OCh om det är kopplingskorgen så vad göra? går det att fixa? Den är nitad ihop och allt det roliga sitter där inne:)

/Sven

Låter som att ryckutjämnargummina inuti din koppling (om du har sådana) har smulat sönder eller att nitarna har gett upp.

Slipa eller borra bort nitskallarna så du kan öppna upp kopplingen och bedöma om det är något trasigt i den.

Sedan nitar man ihop allting igen efter att bytt trasiga delar.

Låter som att ryckutjämnargummina inuti din koppling (om du har sådana) har smulat sönder eller att nitarna har gett upp.

Slipa eller borra bort nitskallarna så du kan öppna upp kopplingen och bedöma om det är något trasigt i den.

Sedan nitar man ihop allting igen efter att bytt trasiga delar.

Jo jag är väldigt sugen på att dela skiten för att se vad som finns inuti men e lite fundersam på hur jag ska få ihop nitarna igen efter att jag slipat/borrat upp dem. Det är långa svinhårda specialnitar. Inget man hittar på OKmacken precis. Tror inte de finns som Kawa originaldel heller eftersom det inte verkar va meningen att man ska dela den.
Men visst vekar väl detta vara en trolig orsak till skrammlet?

Jo jag är väldigt sugen på att dela skiten för att se vad som finns inuti men e lite fundersam på hur jag ska få ihop nitarna igen efter att jag slipat/borrat upp dem. Det är långa svinhårda specialnitar. Inget man hittar på OKmacken precis. Tror inte de finns som Kawa originaldel heller eftersom det inte verkar va meningen att man ska dela den.
Men visst vekar väl detta vara en trolig orsak till skrammlet?

Man låter tillverka eller tillverkar nya nitar. Det är ingen spacevetenskap...

Om du slipar av nitarna försiktigt på baksidan av kopplingskorgen
så kan du använda samma nit och pinnsvetsa vid hopmontering.

Om du slipar av nitarna försiktigt på baksidan av kopplingskorgen
så kan du använda samma nit och pinnsvetsa vid hopmontering.

Precis så gjorde jag! de gick fiiiiiint:)
Gummina va sketslut så jag limmade på ett lager sulgummi:tungan (jobbar som skomakare) och slipade in dem. Det blev tight o fint:tummenupp så nu ska jag sätta ihop den o se om den blir tystare. Tack än en gång för tips:tummenupp

Ryckutjämnad kopplingskorg fick man ofta reparera på kawatriplarna.
På HD:n sitter ingen alls i korgen. Det är lite kuriöst. Förmodligen är det så att de motorer som tänder sällan och har mycket vrid och därför verkligen skulle behöva ryckutjämnare, de har ingen eftersom den bara skulle gå sönder. :va

Last edited:
Ryckutjämnad kopplingskorg fick man ofta reparera på kawatriplarna.
På HD:n sitter ingen alls i korgen. Det är lite kuriöst. Förmodligen är det så att de motorer som tänder sällan och har mycket vrid och därför verkligen skulle behöva ryckutjämnare, de har ingen eftersom den bara skulle gå sönder. :va

Perfekt HD ideologi, det skulle ändå inte hålla så vi skiter i det....:D

Räknar man med att remmen på primärtransen flexar tillräckligt eller har man helt enkelt överdimensionerat koppling och låda så det håller ändå.

Perfekt HD ideologi, det skulle ändå inte hålla så vi skiter i det....:D

Räknar man med att remmen på primärtransen flexar tillräckligt eller har man helt enkelt överdimensionerat koppling och låda så det håller ändå.

Primärtransen har kedjedrift på HD, remmen till bakhjulet kan dock nog flexa litel, men även tidigare sportstermodeller med kedjedrift saknar ryckutjämnare. Alla HD med lite högre effekt byter ju dessutom till kedjedrift på bakhjulet i lkehet med min hoj. Det finns varken ryckutjämnare i korgen eller baknavet på Sportster.

Jag har just fått hem min nya Banditkoppling (PN 079004 http://www.banditmachineworks.com/sportster.htm#5chain ). När jag beställde den frågade jag om det gick att få ryckutjämning i kopplingskorgen mot tillägg, det är ju ändå en femtontusenkronorskoppling med stålkorg :näsblod

Deras konstruktörer svarade att de hade aldrig hört om ngt liknande: "that must be something you have seen on a jap bike" :hihi

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...