Plana eller kolv

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vilket är bäst eller sämst?

Plana en "trim-topp" eller sätta dit en hög.kompkolv ?

Du kan börja med att förklara vilket sammanhang och till vilken motorsort du tänkte på..

Lc4

Du kan börja med att förklara vilket sammanhang och till vilken motorsort du tänkte på..

Jag tänker på, typ en KTM 640. Jag vill ha lite mer klipp i motorn och funderar på att försöka få tag i en topp att porta, en lite vassare kam. samt höja kompet lite.

Jag vill ha lite 2t- känsla !!!

Är det " samma" topp på 625, 640 och 660 ?

ja det är det nog, dom heter hiflow tror jag! men det är ingen riktig maskin! lika bra du skaffar dig en riktig ktm direkt!

*inte jag som tjör en XT*

Planar du toppen ändrar du kampositionen. Lättast att byta kolv om du ska öka kompet. Utgå från en 660 om du vill ha max pulver från LC4 för minst pengar. 640 har en skitförgasare.

Jag tänker på, typ en KTM 640. Jag vill ha lite mer klipp i motorn och funderar på att försöka få tag i en topp att porta, en lite vassare kam. samt höja kompet lite.

Jag vill ha lite 2t- känsla !!!

Är det " samma" topp på 625, 640 och 660 ?

Plana toppen är ju billigast.. köper du en kolv så kan den vara tyngre och bör lättas till samma vikt som org kolven. Jag rekomenderar varmt planing. kammen kommer rammla lite bakåt ca 2-3grader vid 1mm planing.. men det gör bara att du får mer pullver över 5000v (obs gäller org kam ,vid vässkam så ställ kammen i org läge!!) och förlusten i botten tas ju upp av komphöjningen så det blir perfekt:tummenupp Höj till 12-1 men kolla spelet mellan ventiler & kolv!! 1mm in 1,5mm ut minst.. om du planar 1mm så höjer du förhållandet ca 1enhet = 10-1 blir ca 11-1

Plana toppen är ju billigast.. köper du en kolv så kan den vara tyngre och bör lättas till samma vikt som org kolven. Jag rekomenderar varmt planing. kammen kommer rammla lite bakåt ca 2-3grader vid 1mm planing.. men det gör bara att du får mer pullver över 5000v (obs gäller org kam ,vid vässkam så ställ kammen i org läge!!) och förlusten i botten tas ju upp av komphöjningen så det blir perfekt:tummenupp Höj till 12-1 men kolla spelet mellan ventiler & kolv!! 1mm in 1,5mm ut minst.. om du planar 1mm så höjer du förhållandet ca 1enhet = 10-1 blir ca 11-1

Kombinationen planing, portning + nyförgasare ?
Behövs trim-kam ?

Jag har ett "öppet system" och moddad luftburk...

Kombinationen planing, portning + nyförgasare ?
Behövs trim-kam ?

Jag har ett "öppet system" och moddad luftburk...

Om du sätter i en låt oss säga en tornado steg 2 från bergos i tyskland och fixar 12-1 komp-f bra portat (plastad) av erkänd portare!! sätter på en tm 41 ej axpumsmodellen!! utan den billigare 2-taktsgasaren!! Då kan du ha minst 60hk bakhjul och 65+ med ett akra helsytem några kusar till med ett hemmabyggt:tummenupp utan att byta kam så rör det sig om 6-8hk men fruktanvärt bottenstark!! pma för tipps om portare

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back