Ktm 950 sm

På fredag ska jag hämta/köpa en 06:a. Ska blir riktigt kul att testa något annt än sporthoj!

Har några bra tips på säkerhet. Jag har fått 2 av 2 hojar stulna tidigare. Just nu lutar det åt den här ABUS-kombon, lås + specialkättning, för hela 1850 spänn... Lite saftigt. Funderar på om man ska fixa vanligt larm + vanligt skivbromslås. Synpunkter på det?

EDIT: börjar bli senil, hade frågat ungefär likadant tidigare. Tydligen går låset i om man tar ur verktygsväskan och kedjan stannar i garaget. Ska kolla vad man skulle få ett larm för.

detectomkatting.jpg


Har ett sådant lås utan kätting och det går i under sadeln även om man har verktygsväskan där :)
 
Jepp Mikaels bror det stämmer. Jobbade själv på RA sommaren 2006 så om det var du som hade en Sumo då så har jag både sett den och pratat med dig :p


nix. det va henry du prata med isfl.köpte min i sommras. vi jobbade på samma avd men jag va ute på gården hela tiden. så tror inte vi snackade så mycket. gött med 950 eller?
 
Cleant som fan! Men var det inte det minsta krångligt alls? Blir riktigt sugen på att sätta dit sånt där på min hoj.

Från fälgstripes till en fråga om ett gammalt kärt ämne – slipons.
Har nu fått förgasarjusteringarna gjorda på Lelles i Uppsala och försedd med med Akra-rör och urplockade insatser går/sjunger Mr NineFifty som en skållad råtta!

Men nu till den oväntade bieffekten: I 4-5 graders lufttemperatur körde jag hem utan problem, men när det blev lite krypkörning i köer in mot Sthlm steg motortemperaturen ovanligt snabbt upp mot 5 "streck", alltså mycket snabbare än innan förgasarjustering/urtagning av insatserna. Fläkten går igång som den ska, och sannolikheten att termostaten ska ha fått spader precis nu känns löjligt liten.

Visst kan man ana att mer luft in+mer luft ut+högre soppaflöde=ökat flow ger högre temperaturer. Men ändå, vore skönt att veta att jag oroar mig i onödan och att den snabba temperaturökningen är normal. Nån klok gubbe som har bättre koll än jag? Har fått tips om att byta till en annan kylarvätska med bättre effekt, men kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli i sommar med 35 graders värme...:confused:
 
Last edited:
Jag får 7231 helförs/helår på Bilsport&MC:s offroadförsäkring. Det känns grymt prisvärt då jag bor i Stockholms innerstad. Min gamla R1:a kostade ca 36000 hel/helår...

Fråga: är det ens lönt att lägga ned tid på att kolla med andra bolag? I så fall vilket?
 
Jepp Mikaels bror det stämmer. Jobbade själv på RA sommaren 2006 så om det var du som hade en Sumo då så har jag både sett den och pratat med dig :p


nix. det va henry du prata med isfl.köpte min i sommras. vi jobbade på samma avd men jag va ute på gården hela tiden. så tror inte vi snackade så mycket. gött med 950 eller?

Ok vet faktiskt inte vad han hette :p jo håller på och kör in den nu så jag har inte dragit på så jädra mycket men den känns jävligt smidig och kraft finns det =D
 
Cleant som fan! Men var det inte det minsta krångligt alls? Blir riktigt sugen på att sätta dit sånt där på min hoj.

Det beror ju på hur kräsen du är. Är lite knixigt att få det riktigt runt, men har du lite tålamod så.

Tycker också att det blev riktigt snyggt! :pannkyss

Jag får 7231 helförs/helår på Bilsport&MC:s offroadförsäkring. Det känns grymt prisvärt då jag bor i Stockholms innerstad. Min gamla R1:a kostade ca 36000 hel/helår...

Fråga: är det ens lönt att lägga ned tid på att kolla med andra bolag? I så fall vilket?

Det är inte värt för fem öre. Jag kollade runt senast för en månad sen då jag hade årsförfallodag och det näst billigaste alternativet för mig var 19k för halv (betalar 7800 på Bilsport MC).
 
Last edited:
Nu så e det pipor, ny bakdel, nya blinkers å fälgstripes på :)

Det där blev riktigt snyggt! Har själv funderat på att rensa upp bakdelen precis sådär. Antar att det är nya blinkers + hållare från R&G Racing? Var det krångligt att sätta dit skylthållare/blinkers? Dina blinkers ser ut att sitta farligt nära dina Akra, ingen smältrisk? Har för mig att nån tidigare i tråden nämnde att R&G-racinghållaren + Akra = problem?
 
Från fälgstripes till en fråga om ett gammalt kärt ämne – slipons.
Har nu fått förgasarjusteringarna gjorda på Lelles i Uppsala och försedd med med Akra-rör och urplockade insatser går/sjunger Mr NineFifty som en skållad råtta!


Vad kostar det att göra en förgasarjustering?
Måste man köa länge för att få tid till det?
Blev det mycket bättre drag i hojen nu jämfört mot orginal nu när alla dessa grejer sitter på?
 
Vad kostar det att göra en förgasarjustering?
Måste man köa länge för att få tid till det?
Blev det mycket bättre drag i hojen nu jämfört mot orginal nu när alla dessa grejer sitter på?

Jag fick tid inom en vecka hos Lelles i Uppsala och betalade 1100 pix inkl moms (ca 2 timmars jobb).
Förutom det goa vakna-alla-tanter-i-Nissan-Micra-här-kommer-det-nåt-mullret nu när insatserna är ur känns hojen mycket smidigare i o m att ca 6 högt placerade kilon försvunnit (nästan märkligt att en så relativt liten viktminskning är så kännbar). Den känns också hel del rappare med mer power på mellanvarv och mer klipp på topp, vilket motsvarar de effektkurvor som Akra och div tester uppger.
Med 16 kugg fram, SAS/EPC borta och Akra på plats har i alla fall jag exakt vad jag vill ha – och lite till:)

Förresten, du som har erfarenhet av skogsåka kanske känner till den speciella kylarvätska som fläktlösa, vattenkylda cross/endurohojjar ibland kör med? Har blivit rekomenderad att ev byta till sån eftersom motortempen verkar ha ökat i o m förg.justeringarna+tji insatser (se mitt tidigare inlägg idag). Eller är det bara en skröna, som vissa av mina SuperDuke-polare tror....?

Vad kostar det att göra en förgasarjustering?
Måste man köa länge för att få tid till det?
Blev det mycket bättre drag i hojen nu jämfört mot orginal nu när alla dessa grejer sitter på?

Jag fick tid inom en vecka hos Lelles i Uppsala och betalade 1100 pix inkl moms (ca 2 timmars jobb).
Förutom det goa vakna-alla-tanter-i-Nissan-Micra-här-kommer-det-nåt-mullret nu när insatserna är ur känns hojen mycket smidigare i o m att ca 6 högt placerade kilon försvunnit, nästan märkligt att en så relativt liten viktminskning är så kännbar. Den känns också hel del rappare med mer power på mellanvarv och mer klipp på topp, vilket motsvarar de effektkurvor som Akra och div tester uppger.
Med 16 kugg fram, SAS/EPC borta och Akra på plats har i alla fall jag exakt vad jag vill ha – och lite till:)

Förresten, du som har erfarenhet av skogsåka kanske känner till den speciella kylarvätska som fläktlösa, vattenkylda cross/endurohojjar ibland kör med? Har blivit rekomenderad att ev byta till sån eftersom motortempen verkar ha ökat i o m förg.justeringarna+tji insatser (se mitt tidigare inlägg idag). Eller är det bara en skröna, som vissa av mina SuperDuke-polare tror....?

Jag får 7231 helförs/helår på Bilsport&MC:s offroadförsäkring. Det känns grymt prisvärt då jag bor i Stockholms innerstad. Min gamla R1:a kostade ca 36000 hel/helår...

Fråga: är det ens lönt att lägga ned tid på att kolla med andra bolag? I så fall vilket?

Bättre än så blir det inte. Men jämfört med 36 papp så är det rätt schysst att få så mycket gött mos för en femtedel, eller vad säger du?
 
Last edited:
Absolut! Det blir att fixa så försäkringen går igång på fredag. 20 mil hem på fredag blir spännande. Hoppas jag slipper +4 och regn...

Bättre än så blir det inte. Men jämfört med 36 papp så är det rätt schysst att få så mycket gött mos för en femtedel, eller vad säger du?
 
Måste man ta av hjulen på hojen?

Nej måste måste man väl inte. Men det går ju ganska fort att få av dom så ja gjorde det. Inbillade mig att det skulle vara mycket lättare att få stripesen helt perfekta då när man kunde lägga upp hjulen på ett bord.

Det där blev riktigt snyggt! Har själv funderat på att rensa upp bakdelen precis sådär. Antar att det är nya blinkers + hållare från R&G Racing? Var det krångligt att sätta dit skylthållare/blinkers? Dina blinkers ser ut att sitta farligt nära dina Akra, ingen smältrisk? Har för mig att nån tidigare i tråden nämnde att R&G-racinghållaren + Akra = problem?

Tackar tackar. Japp nya blinkers dels för att orginalen inte får plats med R&g hållaren å sen så ville ja byta till mindre. Bytte till samma ifram oxå. Nej ja tror inte att det e nån större fara att dom sitter så nära. Acran blir inte så jättevarm längst bak. Inte alls som orginalet som man inte ens titta på utan att bränna sig:) Har väl kört en 50 mil nu iaf utan att det hänt nåt med blinkerserna. Hållaren va lite småkrånglig att få dit. Fick bland annat ta bort en av skruvarna i hållaren för att det skulle gå att få dit låset. Men förutom det så gick det fint. :)
 
Last edited:
Ska till Lelles om ett par veckor, så jag får väl ta och införskaffa fälgstripes då. Får se om jag får på dem, trots att jag kan ha tummen mitt i handen ibland.
Ska även passa på att köpa kraschpuckar.
 
Förresten, du som har erfarenhet av skogsåka kanske känner till den speciella kylarvätska som fläktlösa, vattenkylda cross/endurohojjar ibland kör med? Har blivit rekomenderad att ev byta till sån eftersom motortempen verkar ha ökat i o m förg.justeringarna+tji insatser (se mitt tidigare inlägg idag). Eller är det bara en skröna, som vissa av mina SuperDuke-polare tror....?

Jag kör väldigt mycket cross och mina crossar har aldrig varit i närheten av att koka någongång. Jag blandar 50/50 med vatten och vanligt glykol från biltema.

Min R1 jag hade förut blev tokvarm hela tiden på sommaren. när jag gled hem från jobbet, östermalm till kungsholmen, så var den alltid på gränsen till att börja koka. enda sättet jag kunde lösa det på var att klippa lite rödljus, köra i cykelfilen, mm :D
 
Jag kör väldigt mycket cross och mina crossar har aldrig varit i närheten av att koka någongång. Jag blandar 50/50 med vatten och vanligt glykol från biltema.

Min R1 jag hade förut blev tokvarm hela tiden på sommaren. när jag gled hem från jobbet, östermalm till kungsholmen, så var den alltid på gränsen till att börja koka. enda sättet jag kunde lösa det på var att klippa lite rödljus, köra i cykelfilen, mm :D

Kanske dags att sälla sig till skröna-supportrarna, trots att jag fått tipset av min kompis som drivit MC-Shopen i Sollentuna i över 20 år... Får nog ta ett allvarligt snack m honom. Tack för rödljus/cykelfil-tipset:D

Tackar tackar. Japp nya blinkers dels för att orginalen inte får plats med R&g hållaren å sen så ville ja byta till mindre. Bytte till samma ifram oxå. Nej ja tror inte att det e nån större fara att dom sitter så nära. Acran blir inte så jättevarm längst bak. Inte alls som orginalet som man inte ens titta på utan att bränna sig:)

Själv har jag satt på SuperDuke -07ans blinkers som jag tycker stämmer med SuMo-looken i övrigt. PAssar med Akra-rören gör de också, kanske kan va nåt...?
 
Last edited:
Nu vet inte jag om det är någon här som kommit upp i speciellt många mil med sin 950, men hur länge håller ett drivpaket på ett ungefär? Jag funderar på att köpa en hoj som gått 1300mil. Har gått typ vanligt körning, inte massa bakhjul och så. Drivpaketet har inte bytts. Tror ni att det räcker mycket längre än så? Jag har inte riktigt möjlighet att åka och kolla på den för det är för långt iväg så jag budar över telefon.
 
Drivpaketet har inte bytts. Tror ni att det räcker mycket längre än så? Jag har inte riktigt möjlighet att åka och kolla på den för det är för långt iväg så jag budar över telefon.

Min har rullat 1450 mil, de senaste 1000 rätt koola gubb-mil, bl a en tur till Sälen/Norge i somras. Bytte till 16-kugg i september, i övrigt original drivpaket som är mer än OK.
Kom förbi och ta en titt om du vill, finns i närheten av Odenplan.
 
Min har rullat 1450 mil, de senaste 1000 rätt koola gubb-mil, bl a en tur till Sälen/Norge i somras. Bytte till 16-kugg i september, i övrigt original drivpaket som är mer än OK.
Kom förbi och ta en titt om du vill, finns i närheten av Odenplan.

Ok då borde nog detta drivpaket va ok också. Kul att vi blir flera 950 inom samma område. du på odenplan, nicke på kungsholmen och jag bor också på kungsholmen. vi lär ju få ta någon tur sen när även nicke och jag har hojar i garaget.
 
Ok då borde nog detta drivpaket va ok också. Kul att vi blir flera 950 inom samma område. du på odenplan, nicke på kungsholmen och jag bor också på kungsholmen. vi lär ju få ta någon tur sen när även nicke och jag har hojar i garaget.

Absolut, kul med fler SuMo's i stan! Snackade för övrigt rätt ingående med farbror Lelle själv när jag var I Uppsala i förra veckan och lobbade hårt för en Lelle-filial i Sthlm som faktiskt verkar vara på gång.
Lycka till med köpet!
 
Voliá! Ser tajt ut på bilden men det räcker bra, ca 1,5 cm mellan dämp/lampa och Akra-rören blir ju som sagt inte särskilt varma.
 

Bifogat

  • DSC03770.jpg
    DSC03770.jpg
    167.9 KB · Visningar: 114
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top