vad ska polaren göra med sin gamla Kawa GPz 550?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Ja som sagt så hojen från -83 har börjat läcka motorolja fram på motorblocket. Antagligen bara en kass packning väl? Svårt att laga? Hur som haver är hon rådvill och ingen av oss kompetenta meck. Vad hade ni gjort?

a) Bara kört slut hojen
b) Fylla på billigolja efter behov
c) annat, vad?

inte värt att ta den till mek heller när hojen är värd under 10 lax så hon vill inte lägga mer än ett par tusen.

Läcker det mycket så kan hon få olja på bakhjulet, vilket ju inte är så bra..
Det är bättre att inte köra ihjäl sig...

Annars har jag väl inget tips... Om hon inte bor i Umeå och vill ge den till mig :D

Läcker det mycket så kan hon få olja på bakhjulet, vilket ju inte är så bra..
Det är bättre att inte köra ihjäl sig...

Annars har jag väl inget tips... Om hon inte bor i Umeå och vill ge den till mig :D

nä så illa var det inte, jag varnade henne för det för min gamla hög gjorde detsamma nämligen. Vi bor ju nära östblocket där mek är överkomligt, men är det värt 5-6 lök för den hojen? Eller kan man kanske rentav knäcka en folle i garaget en lördag och kavla upp ärmarna?

Det är verkligen inte värt 5-6k för att fixa det, det är antagligen packning på tub som gäller på den skulle jag tro om det är konstruerat med överfallen till vevaxeln i motorblocket.

Bara att riva och täta om det, det fixar man på en helg...

Edit: nya lager och en packningssats är att föredra, räkna med 2500 på bara det.

Last edited:
Eller kan man kanske rentav knäcka en folle i garaget en lördag och kavla upp ärmarna?

Där har jag faktiskt inget svar eftersom jag inte har mekat med en sån, om inte annat får man väl köpa ett par plattor öl, och om hojen blir fixad medans man dricker dom är det ren bonus? :D

Nu förstod jag inte riktigt, var läckte den?
läcker den nere vid motorblocket är det knappt lönt enligt min mening att meka med det då bara packningssatserna är rätt dyra.
Är det bara toppackningen som läcker kan det löna sig att byta den med hjälp av vänner eller polacker.

Själv hade jag en z400 -82 som uppvisade liknande symptom och dessutom hade taskiga kolvringar. För min del slutade äventyret med att jag hade en båge som bara blev äldre i garaget och en massa motorer, toppar osv. i förrådet. Till slut såldes hela rasket till ett pris i glocalnet-klass.

om de är pyttelite så kanske prova nå sånt där tillsatsmedel som ska täta av sig själv :va

sälj den som den är till ett bra pris. 6000:- ?
Inte köra med oljeläcka det är inget att rekomendera. (Säger jag som körde med rejält läckande framgaffel)

Jag kan tänka mig att det finns ett bra användningsätt för en gammal GPz..

boj_r_d_i_vattnet_1185167505.jpg

*sorry.. det vara bara SÅ länge sedan jag fått lägga kommentaren*
:lol

Lägga in en bild på eländet? Annars kan hon ju sälja den till mig för ett rabbaterat pris.

Lägga in en bild på eländet? Annars kan hon ju sälja den till mig för ett rabbaterat pris.

Är det bara topplockspackningen eller ventilkåpspackningen eller cylinderfotspackningen så är det bara att riva och byta. Är det cylinderfotspackningen eller ventilkåpspackningen så kan du/ni köpa packningspapper och tillverka packningen själva. Är det spricka i blocket så är det värre, knappt värt att lämna för svetsning. Men då kanske man kan prova tätningsmedel.

mmm GPz550 var min drömhoj runt -83 när 600-gränsen var gällande för försäkringarna :)

Är faktiskt småsugen på en sån nu som till-från jobbet hoj :)
/D

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard