Tips på rolig båt till sommaren?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har velat fram och tillbaka om hur jag ska göra i sommar, om jag ska köpa mig en hoj, fyrhjuling, båt eller bil. Nu lutar det åt att det blir båt och hoj men då får det inte bli något dyrt om jag ska ha råd med att leva också då jag inte har någon betald semester denna sommar= fattig i 4-5 veckor...
Så tanken är att jag ska försöka hitta en vettig/rolig båt för under 30k men jag är nybörjare på detta området då jag endast har haft ekor/plastbåtar med någon klen liten utombordare på typ. Det enda jag vet om båtar är typ att de flyter och att man inte får köra full (galenskap egentligen, vem kan hålla sig nykter på en båt?)
Så vad ska jag kolla efter och VART!? Blocket är ju skitbra men det finns ju så mycket och priserna har jag ingen koll på.
Weedo och finnsport 500 verkar "häftiga", speciellt sistnämnda men de går inte att hitta för det priset jag vill betala.
Kraven är egentligen att den ska rymma minst 4 pers, ha en motor på minst 40hk/toppa minst 25 knop eller liknande. Inte träbåt, ska vara "underhållsfri".

Ni som har erfarenhet av detta får gärna hjälpa mig en bit på vägen :)
Råkar ni ha en vettig båt i garaget så kan ni pm'a mig, men jag orkar inte åka mer än max 30 mil för att hämta skiten, möjligt att jag kan låta nån annan hämta den isåfall men då ska priset vara bra...

Denhär såg ju oväntat skaplig ut för dom pengarna.
Skön att fiska ifrån, trailer och grejer.:tummenupp

Det är en kompis till mig som har den där båten men den är nästan lite för risig enligt mig. Sen är man så begränsad till användandet med en sådan, det ska itne bara vara till fiske.

Både weedon och finnsporten har jag kikat på tidigare (annonserna alltså) och finnsporten är mest intressant. På gränsen till för dyrt men det borde gå att pruta ned en bit tycker jag. Synd att det itne finns fler liknande båtar på blocket :(

Rocky, ska kika där genast!

Vad vill du använda båten till?
Ska den enbart vara till för att åka ut till små öar med? Fiske? Dra vattenskider osv?

Har själv två stycken båtar. En Sun buster och en Bayliner bowrider -95 någonting..

Bustern är bra på så sätt att den går snabbt att komma ut med, dock så är det en liten aluminium båt så den är inte bekväm för längre resor, Underhållsfri(än så länge) 35 hästars motor har vi på den, Går ej dra vattenskidor etc. då aktelspegeln är för svag..

Ska du ha en bayliner eller liknande båt så får du pröjsa minst 70 000.
Vi köpte våran av en dödgranne... 160 hästar, går dra allt med den!

Picture%2520004a.jpg

304338_0.jpg

Sikta in dej på en JET-SKI annars.. Grymt roliga, Kan du hitta billiga runt 12 000..

1987_KAWASAKI_550.jpg

Vad vill du använda båten till?
Ska den enbart vara till för att åka ut till små öar med? Fiske? Dra vattenskider osv?

Har själv två stycken båtar. En Sun buster och en Bayliner bowrider -95 någonting..

Bustern är bra på så sätt att den går snabbt att komma ut med, dock så är det en liten aluminium båt så den är inte bekväm för längre resor, Underhållsfri(än så länge) 35 hästars motor har vi på den, Går ej dra vattenskidor etc. då aktelspegeln är för svag..

Ska du ha en bayliner eller liknande båt så får du pröjsa minst 70 000.
Vi köpte våran av en dödgranne... 160 hästar, går dra allt med den!

Picture%2520004a.jpg

304338_0.jpg

Sikta in dej på en JET-SKI annars.. Grymt roliga, Kan du hitta billiga runt 12 000..

1987_KAWASAKI_550.jpg

Blir nog svårt att åka 4 pers på jetskin :D

Skulle jag slänga ut 500k på en båt så skulle jag knappast välja en renegade när det finns mycket roligare/snyggare båtar för pengarna...

Jetski är inget för mig då jag är rädd för vatten= kan inte ramla i utan att dö av panik typ... Och jobbigt att frakta folk på den också.
Jag vill ha en båt som jag kan glida ner till badplatsen med, leka lite på ån där jag bor, fiska lite från den etc. En bra blandning vore en inte alltför sportig men inte en ren styrpulpet kanske?

Smilern var helt klart intressant, lite långt dock. Men den ska jag kolla mer på helt klart!

Jaha...40 hk eller mer... :(

Jag har en 5,5m förruffad plastbåt med styrpulpet och 20hk Johnsonmotor till salu. Nja...den står på trailer och är hyfsat nergången. :gnissla
Pris typ 6000:-

Hur fan ska man få tid o renovera den? :gnissla

/ JKay på Japps konto

Jaha...40 hk eller mer... :(

Jag har en 5,5m förruffad plastbåt med styrpulpet och 20hk Johnsonmotor till salu. Nja...den står på trailer och är hyfsat nergången. :gnissla
Pris typ 6000:-

Hur fan ska man få tid o renovera den? :gnissla

/ JKay på Japps konto

Och dessutom låter Åkarp som att det ligger i Danmark, eller har jag fel? Nåja, hade det inte varit för det så hade det kanske varit intressant ändå då ytterligare en liten billig båt kan tänkas inhandlas att ha i en annan sjö, men där är jag så sällan så man vill inte ha en alltför dyr ligga där om någon tänkte sno den. Har du bild på åbäket?

Okelbo B 14 ska de va..:tungan
jag har en sån. Får igentligen bara ha 15 hp men min pappa förstärkte ackterspegeln så satte vi på en 55hp.. :D Toppar väl runt 35-40 knop.:tummenupp
Men man måste hålla i sig om det kommer en våg....:yoparty

Dom e inte så dyra heller...

Ps: Kul att åka wakeboard efter...

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back