Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Resultatet blev 101 hk på bakhjulet och ett mycket
bättre register på låga varv.
Helt OK med tanke på att kawasaki upgger att det
är 106hk i motorn!

Men jag är lite nyfiken på vad det hade gett med
helsystem istället för bara slip-on.



Nu vill jag bara att det blir bra väder så jag får ut och prova!

hur mycket hade du innan på bakhjulet? du måste ha fått en före efter protokoll? blev det inga extra hästar alls?
 
hur mycket hade du innan på bakhjulet? du måste ha fått en före efter protokoll? blev det inga extra hästar alls?



Tyvärr så fick jag inget föreprotokoll, lite besviken på det..
Men räknar man på ca 13% förlust från motorn så blir det 92hk på hjulet.
(Kanske är högt räknat?) Och då har jag räknat på 106hk i motorn, det vet man ju inte om det är avrundat uppåt av kawasaki!

Jag hade såklart hoppats på mer, men jag är ändå nöjd då jag fick ett mycket bättre register på lägre varv.. Det var där den stora skillnaden blev. Så jag tycker helt klart det var värt det. Den gick tydligen jävligt snålt innan.

Med helsystem hade det nog gett mer.

Tycker du ska köra på PCIII du med, det var ju nån som skrev i den här tråden för ett tag sen att han hade fått 130 bakhjulshästar med en Z1000:tummenupp
 
Tyvärr så fick jag inget föreprotokoll, lite besviken på det..
Men räknar man på ca 13% förlust från motorn så blir det 92hk på hjulet.
(Kanske är högt räknat?) Och då har jag räknat på 106hk i motorn, det vet man ju inte om det är avrundat uppåt av kawasaki!

Jag hade såklart hoppats på mer, men jag är ändå nöjd då jag fick ett mycket bättre register på lägre varv.. Det var där den stora skillnaden blev. Så jag tycker helt klart det var värt det. Den gick tydligen jävligt snålt innan.

Med helsystem hade det nog gett mer.

Tycker du ska köra på PCIII du med, det var ju nån som skrev i den här tråden för ett tag sen att han hade fått 130 bakhjulshästar med en Z1000:tummenupp

funderar kraftigt på att köpa pcIII från ebay (USA)även om man skulle åka på tull så blir det billigare än att köpa den här i sverige.
 
funderar kraftigt på att köpa pcIII från ebay (USA)även om man skulle åka på tull så blir det billigare än att köpa den här i sverige.

Vad kostar den där då?

Ska du montera själv?
För kolla annars upp vad de tar för att montera/bänka om du köpt PCIII på annat håll. Jag tror de flesta har "paketpris" på 3295kr för PC och 2500kr för bänk/mont. Om jag hade köpt PC'n på annat håll hade bänkningen blivit dyrare, och det kollade jag upp på två firmor.
 
Resultatet blev 101 hk på bakhjulet och ett mycket
bättre register på låga varv.
Helt OK med tanke på att kawasaki upgger att det
är 106hk i motorn!

Men jag är lite nyfiken på vad det hade gett med
helsystem istället för bara slip-on.



Nu vill jag bara att det blir bra väder så jag får ut och prova!


101 hk ska du nog vara nöjd med.
Jag bänkade min i somras och fick då 89 hk på bakhjulet.(är jag inte hel nöjd med)
Jag har dock ingen Powercommander...än.
Och mitt system är ett LeoVince.
 

Bifogat

  • SKMBT_C25008022709351.jpg
    SKMBT_C25008022709351.jpg
    201.9 KB · Visningar: 180
En liten fundering om min z1000. Tror ni att det skulle var bra att inföskaffa en styrdämpare eller inte?
Hade en på min förra cykel, minns inte hur det är att köra utan. Är det värt att investera i en sådan eller inte?
 
Tyvärr så fick jag inget föreprotokoll, lite besviken på det..
Men räknar man på ca 13% förlust från motorn så blir det 92hk på hjulet.
(Kanske är högt räknat?) Och då har jag räknat på 106hk i motorn, det vet man ju inte om det är avrundat uppåt av kawasaki!

Jag hade såklart hoppats på mer, men jag är ändå nöjd då jag fick ett mycket bättre register på lägre varv.. Det var där den stora skillnaden blev. Så jag tycker helt klart det var värt det. Den gick tydligen jävligt snålt innan.

Med helsystem hade det nog gett mer.

Tycker du ska köra på PCIII du med, det var ju nån som skrev i den här tråden för ett tag sen att han hade fått 130 bakhjulshästar med en Z1000:tummenupp


130 hk på slangen är riktigt bra efter de "vanliga" modsen. Jag fick 125,nånting på slangen(med 13%-överslaget skulle det betyda 144 hk på veven..) efter yoshi-slip-on, KN-filter och PCIII. Dock hade hojen bara gått 100 mil då, och nu efter ca 400 mil känns det som den "vaknat"!

Sen får man inte glömma att olika bänkningar/firmor ger olika resultat. Därför så viktigt med "före"-bänkningen.

En liten fundering om min z1000. Tror ni att det skulle var bra att inföskaffa en styrdämpare eller inte?
Hade en på min förra cykel, minns inte hur det är att köra utan. Är det värt att investera i en sådan eller inte?

Angående styrdämpare är det nog ingen dum idé även om bra såna kostar några lingon. Min 06:a är klart nervig vid pådrag ut ur kurvor och viftar gärna till i styret vid hård acc. Förvisso har jag inte hunnit ställa in vare sig gaffel eller bakdämpare ännu. Standard från fabrik är för 70kg:s japaner och inte välväxta och otränade svear...

/Dr J
 
Jag har 110 hk på bakhjulet på papper med Helsystem och PCIII. Ska vara 110hk orginal på -06 men det räknas väl som sagt i motorn så om någon har mätt upp -06 orginal i bänk vore det intressant eftersom jag inte heller har någon "före-papper"...
Det jag tror PCIII gör stor skillnad i är "draget" eller hur man nu ska säga. Testade en -06 orginal och jag tycker det är rätt stor skillnad från ca 6000rpm och uppåt med en PCIII, beror väl självklart på hur man mappar den men jag tror inte det blir sämre...

Ang. styrdämpare så har jag märkt lite samma sak i utgången av kurvor när man drar på fullt... lite nervöst men har aldrig varit så illa att jag varit osäker, men en styrdämpare gör väl heller aldrig ont att ha som säkerhet! För wobbel är ju inte skoj!!
 
En liten fundering om min z1000. Tror ni att det skulle var bra att inföskaffa en styrdämpare eller inte?
Hade en på min förra cykel, minns inte hur det är att köra utan. Är det värt att investera i en sådan eller inte?

har oxå funderat på det. tycker att min Z1000 är orolig vid framhjulet vid gaspådrag, speciellt om man försöker axa riktigt snabbt utan att slanga.
har inte direkt kollat efter på hojen om det finns nå fästen för styrdämpare eller om man får köpa nå universalprylar. nån som har elelr haft styrdämpare på Z750 eller Z1000???
 
Schyssta pipor?

Z1000 köpet närmar sig med stormsteg, bara jag bestämmer mig för om jag har råd med en -08:a eller en begagnad.

Har så smått börjat kolla på tillbehör, och då speciellt nya avgasrör. Originalen är inte så lyckade på någon av modellerna enligt mig.

Minns att jag såg en modell som gick upp under sitsen, med två dämpare som stack ut strax under undertailen. Nån som sett dessa, eller vet var man kan få tag på liknande?

Tyvärr sparade jag inte länken till sidan jag såg dem på... :huvet

Även andra schyssta slip on och helsystem är såklart av intresse!
 
Hej har fumderingar på o handla en z750, undrar om d e nån som e runt 190cm lång åker runt på en sån o har kul som kan berätta lite hur d är så.
 
Så var det äntligen dags, idag fick jag tillbaka min hoj från AVA med nytt bakdäck (Pilot) samt mitt nya GPR Slip-on. Vad tyx? Klick för förstoring. Har inte orkat fixa något ljudklipp, men jag kan lova att det låter gött :tummenupp

4.jpg

3.jpg

2.jpg

1.jpg
 
ser riktigt nice ut, får man fråga vad slip on kosta?? och om du har lite länkar på såna grejer,e nybörjare
 
Hej har fumderingar på o handla en z750, undrar om d e nån som e runt 190cm lång åker runt på en sån o har kul som kan berätta lite hur d är så.

Tja mannen! Så du är sugen på en sån, kul! Kom förbi och kika på/prova min hoj nån dag sen om du vill:)

Så var det äntligen dags, idag fick jag tillbaka min hoj från AVA med nytt bakdäck (Pilot) samt mitt nya GPR Slip-on. Vad tyx? Klick för förstoring. Har inte orkat fixa något ljudklipp, men jag kan lova att det låter gött :tummenupp

Riktigt snyggt:tummenupp
 
Last edited:
Minns att jag såg en modell som gick upp under sitsen, med två dämpare som stack ut strax under undertailen. Nån som sett dessa, eller vet var man kan få tag på liknande?


tja, när jag spanade på blocket efter min framtida Z1000 för ett år sen, så fanns det en Z1000 på blocket me två dämpare strax under undertailen, men de var inte som klistrade. vid avgaspipen var de precis intill baklyktan men andra sidan av dämaparen var drygt en decimeter från undertailen, om det e sånna du menar så är det nån modell från G.P.R du söker.

mvh//Madroman
 
Z1000 köpet närmar sig med stormsteg, bara jag bestämmer mig för om jag har råd med en -08:a eller en begagnad.

Har så smått börjat kolla på tillbehör, och då speciellt nya avgasrör. Originalen är inte så lyckade på någon av modellerna enligt mig.

Minns att jag såg en modell som gick upp under sitsen, med två dämpare som stack ut strax under undertailen. Nån som sett dessa, eller vet var man kan få tag på liknande?

Tyvärr sparade jag inte länken till sidan jag såg dem på... :huvet

Även andra schyssta slip on och helsystem är såklart av intresse!

IXIL har ju också underseatsslipon, ta en check på dom..

Riktigt snygg hoj btw duckie! :tummenupp
 
Back
Top