Håller svenska folket på att bli anal fabeter?

Känns lite lätt besynnerligt att det finns så många som beklagar sig över andras skrivsätt, speciellt att majoriteten drar all över en kam. Därför vill jag klaga på att merparten av er som är 30+ inte är synnerligen elokventa själva då ni använder "Dom", "Skärde", "Medans" och andra vanliga ord som man har gjort om för att man är lat.

Ni bör sluta klaga på andra om ni inte själva har rent mjöl i påsen så att säga. För det ni håller på med nu är rent patetiskt, det gränsar nästan till att ni spottar på oss yngre för att vi inte kan leva upp till de normer som ni anser/ansåg var livsnödvändigt när ni var i vår ålder.

Och ni bör även veta att utbildningen har blivit mycket mer krävande generellt sedan ni gick i skolan (Främst 40+), då den har blivit mycket mer tävlingsbenägen och allt handlar om goda betyg, tillskillnad från hur det var när ni var yngre då det mesta kunde tas på en höft.. Detta beror även på att vi har långt fler ämnen och informationen har utvecklats sedan ni gick i skolan. (Fast ni kanske har rätt om de människorna som går en "bygg" utbildning, eller elektricitet. Som jag av egen erfarenhet har upptäckt generellt att de är lite efter i skolan).

Så sluta vara ”gubbiga” (lärde mig det ordet av en väns barn), och vad gör ni inne? Vad jag vet så är era generationer (30, 40, 50 osv.) sådana som är ute och leker och inte kan något om datorer (generellt, får ju inte dra alla över en kam). Skämt åsido, men det är faktiskt hoj väder i stora delar av landet enligt SMHI.

Med vänliga hälsningar

Viktor

.PS.
Kan det försvinna människor från denna siten på grund av att många av er som svarat i denna tråd är så JÄVLA (Versaler) dryga (elaka, näsvisa, ironiska utan ironi) mot allt och alla, om ni nu är inne i "ZoMg jag är 30år och börjar bli gammal, så jag måste visa att jag fortfarande kommer ihåg hur det var när jag var yngre, fast nu kan jag gömma mig bakom en skärm så jag kan spotta och rövknulla alla" så kanske det blir bättre om ni är tysta istället för att vara spydiga. Ni är så jävla patetiska så jag skäms för er. Sluta vara så jävla dryga, så kanske nya människor vågar komma hit.DS.

Jag utgår ifrån att du har lyckats missförstå precis allt jag har skrivit i den här tråden..... Starkt jobbat :tummenupp

Jag utgår ifrån att du har lyckats missförstå precis allt jag har skrivit i den här tråden..... Starkt jobbat :tummenupp

Haha du bör förstå att det inte är riktat till dig isåfall :pannkyss

Btw (förövrigt) så bör du nog läsa det du skrivit igen, för nu är det som att du säger att du skrev ironiskt fast utan någon ironi (Hur det nu funkar?)

Last edited:
Jag tror att mobiltelefonerna kan vara en stor bov i dramat, för det är hopplöst att skriva ett rättstavat SMS. Tänker framförallt på särskrivningar.
Jag orkar inte lägga in alla nya ord, det tar för lång tid, när man bara ska skriva ett litet meddelande.
Väggren blir väg gren osv.

Jag tror att mobiltelefonerna kan vara en stor bov i dramat, för det är hopplöst att skriva ett rättstavat SMS. Tänker framförallt på särskrivningar.
Jag orkar inte lägga in alla nya ord, det tar för lång tid, när man bara ska skriva ett litet meddelande.
Väggren blir väg gren osv.
När jag var ung (och "Familjen Flinta" gick i direktsändning) så hette det vägren.
DVS. väg ren.

Antagligen ett av de mest felstavade orden i svenska språket.

vikto000, läs boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard (överläkare och chef för Sthlms läns psykakut vid S:t Görans sjukhus).

"Tonåringarna mår allt sämre. Åtminstone säger statistiken det. Och i takt med att tonåringar växer upp drabbas befolkningen av en ångestepidemi. Det beror, menar jag, på vår allmänt vadderade tillvaro i kombination med bristen på struktur och den totala avsaknaden av krav som följer barn från dagisåldern och fram till vuxen ålder".

Jag tror INTE att kraven i skolan är större nu, snarare tvärtom. Man får inte försöka korrigera styra upp nån som slirar totalt för då är det kränkning och inte schysst osv. Istället kommer det ut folk från både nian och gymnasiet som fan knappt kan läsa och skriva, och än mindre ta in det man läser.

vikto000, läs boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard (överläkare och chef för Sthlms läns psykakut vid S:t Görans sjukhus).

"Tonåringarna mår allt sämre. Åtminstone säger statistiken det. Och i takt med att tonåringar växer upp drabbas befolkningen av en ångestepidemi. Det beror, menar jag, på vår allmänt vadderade tillvaro i kombination med bristen på struktur och den totala avsaknaden av krav som följer barn från dagisåldern och fram till vuxen ålder".

Jag tror INTE att kraven i skolan är större nu, snarare tvärtom. Man får inte försöka korrigera styra upp nån som slirar totalt för då är det kränkning och inte schysst osv. Istället kommer det ut folk från både nian och gymnasiet som fan knappt kan läsa och skriva, och än mindre ta in det man läser.

Kraven i skolan är större nu enligt lärarna som vi har samt utbildningsledarna, så jag vet bara vad de säger. Det stämmer att vissa går ut grundskolan som idioter (Skyller faktiskt mest på deras föräldrar, som så att säga skiter i sina barn). Jag gick själv 7:an till 9:an på en skola där de flesta idioterna fanns i hela nyköping (oppebyskolan). Men det var faktiskt inte skolans fel att barnen (vi) var så efter, utan det ÄR (Versaler) föräldrarnas fel och erat (vet inte om det ska vara "erat" eller "ert") fel.

Sluta skyll på ett skolväsen som faktist fungerar om barnens föräldrar engagerar sig i vad fan deras barn gör. Så istället för att säga "yngre generationen är skit" så kolla på er efterblivna generation. Jag har sett så väldigt många unga som gråter och mår extremt dåligt för att deras föräldrar inte bryr sig ett smack om sina barn, jag vågar nästan säga att majoriteten av all som jag har umgåtts med har det problemet med svikande föräldrar. Istället för att sitta här och snacka skit om yngre gå ut och hjälp dem med de problemen.

Kanske var likadant när ni var yngre (Ni = 30+) jag har ingen aning. Men det är ni som äldre och föräldrarnas fel att det går skit. Jag var exakt likadan i 7an till 9an som alla andra där. Men så kom en äldre person och hjälpte mig upp ur skiten, ni verkar inte förstå att ni kan göra samma sak genom att bara engagera er i min generation som verkligen skriker efter hjälp om man bara försöker se (och skolan kan inget göra, utan hjälp utifrån).

Detta är en sanning för nyköping, kan inte svara för andra städer. Men det som verkligen behövs är att NI engagerar er, att ni går ut på kvällarna och snackar lite skit med ungdommarna som super runt knuten osv. Jag kan säga att det har betytt hur mycket som helst för vår skara att äldre personer som inte var våra föräldrar skojade med oss och gjorde sitt bästa för att vara våra "idoler".

Det jag försöker säga är att det inte är skolans ansvar att denna generationen går åt helvete, utan det är våra föräldrars fel och ert för ni inte gjorde som de äldre gjorde när ni var yngre som engagerade sig i er (Kan inte säga att alla hade det så, men har hört från ganska många att det var ett helt annat klimat mellan äldre och yngre för bara 10-20 år sedan). Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram.

Med vänliga hälsningar

Viktor

Det är det boken vill få fram. Föräldrarna överbeskyddar barnen under hela uppväxten så att de aldrig ska känna att de misslyckas med nåt. När de sen kommer till gymnasiet, högskola eller jobb så blir det "reality bites" direkt. Man måste få kämpa och få misslyckas lite då och då för att fatta att allt inte är rosenrött hela tiden. Nu med curlingföräldrar så skyller man på lärarna om eleven får dåligt betyg istället för att fatta att det gäller att kämpa lite mer.

Jag tror dock inte att tempot är högre nu än förut (jag gick tekniskt gymnasium 87-89 och sen högskola). Snarare lägre eller på sin höjd lika.

"Mycket text"

Med vänliga hälsningar

Viktor

Orka läsa allt i denna tråd.
5 spänn på att 90% i denna tråd gjort rättning i WORD innan ni lagt ut erat inlägg.
Jag bryr mig inte om hur folk stavar, Jag förstår ändån vad dom vill ha fram.

Haha du bör förstå att det inte är riktat till dig isåfall :pannkyss

Btw (förövrigt) så bör du nog läsa det du skrivit igen, för nu är det som att du säger att du skrev ironiskt fast utan någon ironi (Hur det nu funkar?)

Jag hävdar att den genomsnittliga kunskapsnivån har sänkts, det är min högst personliga åsikt som jag grundar på egna erfarenheter. Jag tror inte att det är en slump att språkbruket är sämre och felstavningarna fler ju yngre skribenten är.

Gör man en jämförelse och får ett sämre resultat än äldre generationer så blir det att dra alla yngre över en kam, visst. Det är så man gör för att få fram ett genomsnitt. Dom flesta yngre är bra på svenska, men antalet som inte behärskar stavning och grammatik är fler nu än tidigare (fortfarande min egen åsikt).

Har flera gånger påpekat att jag inte är nån mästare på stavning, och det är inget jag begär av någon annan heller. MEN kan man inte stava dom enklaste ord rätt eller använda sig av punkter för att avsluta en mening innan man påbörjar nästa, så är man på god väg att bli analfabet.

Finns givetvis många äldre som skriver lika illa, men min erfarenhet är att det blir mer frekvent ju längre ner man går i åldrarna.

Det är skolan och föräldrarnas fel säger du... Jag argumenterar inte emot.
Självklart tror inte jag att dom som är 16-17år idag på något sätt är dummare än vad jag själv var i samma ålder. Det har jag aldrig påstått heller, jag har bara konstaterat att stavningen är märkbart sämre hos dagens ungdom.

Jag är också övertygad om att skulden ligger hos föräldrar och skola, precis som du skriver. Men när det gäller skolan så håller jag inte med dig riktigt...

Är man född i slutet av 70-talet eller början av 80-talet så kan jag försäkra dig om att skolan inte var något man "tog på en höft". Tvivlar på att det är särskillt många som skrivit i denna tråd som är äldre än så. Så den jämförelsen faller ganska snabbt...

Sen kan jag inte alls förstå hur ÖKADE krav i skolan skulle kunna leda till elever med sämre stavning? Borde väll rimligtvis vara tvärtom, med större krav på elevernas prestationer så krävs en större arbetsinstats vilket i sin tur borde ge kunnigare elever. Right? På samma sätt så borde lägre krav i skolan leda till sämre resultat hos eleverna.

Tror snarare att problemet ligger i att eleverna behandlas med silkesvantar i skolan, en lärare kan knappt höja rösten utan att riskera en anmälning från nån kaxig elev. Man har i många fall inte ens rätt att kräva att mobiltelefoner ska vara avstängda och inte får användas under lektionstid. DET är helt sanslöst, och knappast något som ger respekt för läraren eller en bra miljö att lära sig något i.

Att eleverna är snabba på att utnyttja alla sina möjligheter är inte så konstigt, det är själva skolsystemet och dess regler som skulle behöva ses över. Har du sett den brittiska dokumentärserien där extremt bråkiga elever sätts i en skola där man använder samma metoder som under tidigt 1900-tal?
Det blir stor skillnad på deras studieresultat så fort dom får regler att följa, följer dom inte reglerna får det konsekvenser som är kännbara för eleven.

Menar inte att man ska gå tillbaks till den typen av skola, men tror helt klart att studieresultaten blir bättre om man har respekt för sin lärare och om det får följder när man missköter sig.

Att föräldrarna har absolut störst ansvar för sitt barns framtid är självklart. Slappa föräldrar är det absolut värsta som finns och troligen den största orsaken till att man får dåliga resultat i skolan. Har man inte stöd hemifrån så blir det svårt att klara skolan på ett bra sätt.

Att läsa böcker är som sagt något jag tror på när det gäller att lära sig stava, det gör även att man får använda sin fantasi flitigt. Där ligger ett stort ansvar både hos föräldrar och skola för att se till att böckerna inte glöms bort bland alla tv-spel och internetforum.

Jag kan inte tala för någon annan, men jag kan GARANTERA dig att mina barn kommer att visa respekt för sina lärare och ha full förståelse för vikten av en bra utbildning.

Sen måste jag till sist avsluta detta extremt långa inlägg med detta:

I slutänden så har man själv ett ansvar för sin utbildning och framtid. Hur mycket man än skyller på skola, föräldrar eller grupptryck så ligger ansvaret på DIG. Vill man inte lära sig så kan man inte skylla på något annat.

Så är du som läser detta 17-18 år och vet att du inte klarar av att skriva en text utan ett stort antal stav/grammatikfel, ta tag i det!

Det blir fan så mycket svårare att lära sig när man lämnat skolan, och dom flesta arbeten kräver att man klarar av att skriva på sitt eget modersmål.

//Marcus

På ett forum som detta spelar det knappast någon roll, men det är märkligt hur låga krav som ställs på dagens journalister. Speciellt kassa är tidningars nätupplagor...

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd