Håller svenska folket på att bli anal fabeter?

Jag tror fan det. Sen tror jag också att många av ren jävla slöhet skiter i att kolla igenom sina inlägg och bara trycker på sänd. Äh, man får lägga ribban "lite lägre" på detta forum helt enkelt.:D

detta hade aldrig hänt om man inte hade lagt ned fritidsgårdarna! :mad:

Jamenvafan, får vi ingen lokal så kan vi ju inte lära oss svenska!!?!!
Sammhällets fel!
Nej förresten, kommunens fel!
(Kan det vara landstingets fel? Vet inte om jag har hört nån skylla på Landstinget än? Men jag vet inte...)

Söker en hel del jobb för tillfället och kan inte annat än lida med dom stackare som får sitta och gå igenom ansökningarna. Fast å andra sidan kan man ju hoppas att ansökningar som ser ut att vara skrivna av en 7åring åker direkt i sopkorgen.

Vet ju inte hur lärarna är idag, men lärarna på min tid var engagerade och ville att man skulle lära sig. 1-6:an är nog den viktigaste tiden, hamnar man för mycket efter där så blir det riktigt svårt att ta igen.

Kul att höra att det är fler som reagerat på detta, betyder ju att jag inte är ensam om att vara gringubbe :D

Sen anstränger man sig kanske inte till 100% när man skriver på ett forum, men många är ju under all kritik.

Jag minns en rolig tråd som gnällspik startade i samma ämne, han fick inte riktigt samma medhåll. Håller vi på att bli "snällare" på Sh?
Hittar tyvärr inte tråden jag syftar på.

Detta är då en tråd helt i min smak!
Det var längesen jag såg så många välformulerade inlägg på en och samma gång, inte en särskrivning så långt ögat når.

En rogivande känsla lugnar nu för stunden mitt annars hetsiga vokabulärsinne. Kommer somna gott med vetskapen om att man inte är ensam vad gäller saker och ting.

Tummen upp för Hållundan som delade med sig av en lyckad sammanfattning av det hela. :tummenupp

Vem var det som träffade en röd hårig sjuk sköterska?

Titta bara 3min på www.blocket.se för att hitta diverse helt sansölst komponerade meningar! Man skäms för vissa annonser. Anställ fler lärare med en förfluten tid i gestapo!

MSN är bara en biprodukt, det hela började med SMS och IRC... Jag skyller på mIRC.
Å, those were the days! :nicka Jag minns i gymnaiset när folk satt å "mircade på lunchen" :hihi Själv gillade jag inte mIRC utan körde AmIRC(?) och senare dIRC istället :tummenupp
Fast då började ju folk ha adsl å grejer. På BBS-tiden ville man inte sitta å skriva allt för långa utläggningar, det tog för lång tid att skicka med modem :)

En sida som denna handlar inte om skönskrivning och prosa, utan om att alla människor (med internet) skall kunna uttrycka sin mening. Jag tycker att det är betydligt mer intressant att läsa ett felstavat men substansrikt inlägg, än välformulerat nonsens.

* Ordet är fritt - även det felstavade

Jag kopierade det från ett annat forum. Men jag tycker att det stämmer (Obs säkert felstavat)

Last edited:
* Ordet är fritt - även det felstavade

Jo, visst är det så. Men det var inte riktigt det jag menade med denna tråden.... Självklart ska man få skriva vad man vill även om man inte kan stava. Att ett inlägg är välformulerat och rättstavat behöver absolut inte innebära att den som skrivit det har bättre kunskaper i ämnet än någon som är kass på att stava.

Det jag däremot påstår är att genomsnittsnivån på stavning, ordförståelse osv går stadigt nedåt, vilket är ganska oroande. Dessutom väldigt störande på ett forum, där man enbart kommunicerar via text....

Last edited:
Jag tycker att det är betydligt mer intressant att läsa ett felstavat men substansrikt inlägg, än välformulerat nonsens.

OMG va bra tänkt!

Om svenska folket håller på att bli "anal fabeter" borde ju gå att hyfsat mäta sig fram till. Kanske är svenskarna skickligare än någonsin på att skriva – inklusive unga människor. Tänkbart är att det skrivs mer nu än tidigare. Om det är riktigt, så ökar skrivförmågan. Sådan slutsats kan man dra genom att tillämpa att lärandet är en förändring i beteende, som ett resultat av erfarenhet.

Sedan har vi dessa klagande prosafjollor som krampaktigt försöker få sig en plats – men saknar egna idéer förutom att de minsann kan stava bättre än några internettexter som de valt ut som jämförelsematerial. :hihi

Det jag däremot påstår är att genomsnittsnivån på stavning, ordförståelse osv går stadigt nedåt, vilket är ganska oroande. Dessutom väldigt störande på ett forum, där man enbart kommunicerar via text....

På vilka grunder påstår du det?

Väldigt lösa grunder, min egen uppfattning. Jämför helt enkelt det jag läser idag med hur jag och mina jämnåriga skrev när jag gick i skolan. Men framförallt så ser jag hur yngre på detta forum stavar, jämfört med dom som är äldre.

Precis som att alla som inte kan stava får skriva vad dom vill, får jag påstå vad jag vill :D

Är som sagt långt ifrån felfri själv och hatar grammatik, men stör mig ändå på folk som inte använder punkt, kommatecken eller ens försöker stava rätt.

Känns lite lätt besynnerligt att det finns så många som beklagar sig över andras skrivsätt, speciellt att majoriteten drar all över en kam. Därför vill jag klaga på att merparten av er som är 30+ inte är synnerligen elokventa själva då ni använder "Dom", "Skärde", "Medans" och andra vanliga ord som man har gjort om för att man är lat.

Ni bör sluta klaga på andra om ni inte själva har rent mjöl i påsen så att säga. För det ni håller på med nu är rent patetiskt, det gränsar nästan till att ni spottar på oss yngre för att vi inte kan leva upp till de normer som ni anser/ansåg var livsnödvändigt när ni var i vår ålder.

Och ni bör även veta att utbildningen har blivit mycket mer krävande generellt sedan ni gick i skolan (Främst 40+), då den har blivit mycket mer tävlingsbenägen och allt handlar om goda betyg, tillskillnad från hur det var när ni var yngre då det mesta kunde tas på en höft.. Detta beror även på att vi har långt fler ämnen och informationen har utvecklats sedan ni gick i skolan. (Fast ni kanske har rätt om de människorna som går en "bygg" utbildning, eller elektricitet. Som jag av egen erfarenhet har upptäckt generellt att de är lite efter i skolan).

Så sluta vara ”gubbiga” (lärde mig det ordet av en väns barn), och vad gör ni inne? Vad jag vet så är era generationer (30, 40, 50 osv.) sådana som är ute och leker och inte kan något om datorer (generellt, får ju inte dra alla över en kam). Skämt åsido, men det är faktiskt hoj väder i stora delar av landet enligt SMHI.

Med vänliga hälsningar

Viktor

.PS.
Kan det försvinna människor från denna siten på grund av att många av er som svarat i denna tråd är så JÄVLA (Versaler) dryga (elaka, näsvisa, ironiska utan ironi) mot allt och alla, om ni nu är inne i "ZoMg jag är 30år och börjar bli gammal, så jag måste visa att jag fortfarande kommer ihåg hur det var när jag var yngre, fast nu kan jag gömma mig bakom en skärm så jag kan spotta och rövknulla alla" så kanske det blir bättre om ni är tysta istället för att vara spydiga. Ni är så jävla patetiska så jag skäms för er. Sluta vara så jävla dryga, så kanske nya människor vågar komma hit.DS.

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...