Smäller / Bestyckning

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Motorcykel = KTM 660 - 04.

Har haft av motorn från ram osv. Allting ihopsatt igen.

Problem-

Det smäller vid gaspådrag och när jag släpper gasen, tomgång osv inga problem, går bra annars. Small lite då och då innan den plockades ner, tycker den smäller mer nu.

Kommer även små flammor ur ljuddämparen ibland.

Bestyckning tänker man ju då, men troligtvis inte, hojen har ju gått bra på samma bestyckning innan. Jag hann idag prova bestycka om förgasare och kolla så den inte drog tjuvluft nånstans.

Precis innan jag drog från garaget kollade jag lite snabbt över om avgassystemet läckte nånstans, men verkade tätt enda bak till ljuddämparens hölje. Har haft av detta och bytat ull också men kanske behövs där en ny packning.

Frågan är väl mest, kan hojen smälla mer för där är lekage? Hur långt bak på avgasssytemet måste det vara 100% tätt för att det inte ska påverka om det smäller?

Har du någon läcka före ljuddämparen kommer smällar att höras mycket tydligare då de inte ljuddämpas...

Men smäller den vid gaspådrag skulle jag nog misstänka felbestyckning också.

Har du någon läcka före ljuddämparen kommer smällar att höras mycket tydligare då de inte ljuddämpas...

Men smäller den vid gaspådrag skulle jag nog misstänka felbestyckning också.

Jaou helt klart, men jag hör knappt nått avgasljud alls om man snabbt håller för ljuddämparen, alså nått högt.

Ja kanske är lite felbestyckad också, men smäller nog mest vid avslag på gas.

Originalfel på just 660 -04 är en nästan för kort avgasböj som brukar släppa i skarven i höjd med cylindern.

Kolla där eller att du fått på böjarna ordentligt vid cylindern.

Lågfartsmunstycke bör vara 47 mot orginal 45 om det skall lira bra med tex slipon osv.

LF på kapad login.

Har ingenting med att göra att smällarna låter högre före eller efter ljuddämparen.
Läcker det i kröken så får du in färskt syre som bränner av kvarvarande kolväten i avgaserna. Förutsättningen är att du har en tillräckligt varm krök så knallar det på som fan.
Knallar det vid avslag så kan det vara tomgångsmunstycket som behäver ett snäpp upp. Man börja att kolla kröken då det knallar hursom.

Menade alså att jag hör inget större lekage när jag håller för ljuddämparen.

Får kolla mer nogrannare om det läcker där imorrn!

Originalfel på just 660 -04 är en nästan för kort avgasböj som brukar släppa i skarven i höjd med cylindern.

Kolla där eller att du fått på böjarna ordentligt vid cylindern.

Lågfartsmunstycke bör vara 47 mot orginal 45 om det skall lira bra med tex slipon osv.

LF på kapad login.

Avgasröret är förlängt där.

Har satt i lågfart 48, verkar som många kör på det.

Tack för två bra svar!

Kollat över det lite mer idag.

Hojen smäller på gasavslag, inte när jag gasar. Utan när jag släpper.

Det som är gjort på hojen över vintern motorväg är mest avgasbandage och allmän servis. Inget trim osv.

Bilder på stiftet kommer upp om ett tag.

Lite ljusare på riktigt.

Bifogat

• DSC00267.JPG
    DSC00267.JPG
    73.4 KB · Visningar: 85
  • DSC00265.JPG
    DSC00265.JPG
    70.2 KB · Visningar: 75
Jag skule höja nålen ett snäpp och gått upp en storlek i huvudmunstycke om mitt stift sett ut så.

Avgaspuffarna avhjälper du med att antingen byta upp dig en storlek i lågfarten eller om du har tur skruva ut blandskruven ett halvt varv.

Jag skule höja nålen ett snäpp och gått upp en storlek i huvudmunstycke om mitt stift sett ut så.

Avgaspuffarna avhjälper du med att antingen byta upp dig en storlek i lågfarten eller om du har tur skruva ut blandskruven ett halvt varv.

Hade 165 i innan, skruva i 168 ist. Och 48 ist för 45 i lågfart. Konstigt att den helt plötsligt bestämmt sig för att gå med tjockare blandning när den gått bra på 165/45 innan.

Hojen har bra gasrespons på båda bestyckningarna och går bra. Men puffar kraftigt när jag slår av gasen. Kollade om krökarna läckte men såg helt ok ut, inga lekage där. Har därimot detta lilla lekage på ljuddämparen, men är det inte lite långt bak på avgassystemet för att påverka om det smäller eller inte?

Hade 165 i innan, skruva i 168 ist. Och 48 ist för 45 i lågfart. Konstigt att den helt plötsligt bestämmt sig för att gå med tjockare blandning när den gått bra på 165/45 innan.

Hojen har bra gasrespons på båda bestyckningarna och går bra. Men puffar kraftigt när jag slår av gasen. Kollade om krökarna läckte men såg helt ok ut, inga lekage där. Har därimot detta lilla lekage på ljuddämparen, men är det inte lite långt bak på avgassystemet för att påverka om det smäller eller inte?

Det är relativt kallt nu (om du inte råkar vara i Spanien eller liknande) och torrt, = mycket syre i luften.

På hösten är det normalt fuktigare = mindre syre i luften vid samma temperatur.

Detta ger att du kanske behöver gå upp ännu ett steg fram tills utetempen börjar närma sig 20 grader...

Det är relativt kallt nu (om du inte råkar vara i Spanien eller liknande) och torrt, = mycket syre i luften.

På hösten är det normalt fuktigare = mindre syre i luften vid samma temperatur.

Detta ger att du kanske behöver gå upp ännu ett steg fram tills utetempen börjar närma sig 20 grader...

Jag tänker hugga tillbaka på den, kallt och fuktigt= mer energi i luften.

Jag tänker hugga tillbaka på den, kallt och fuktigt= mer energi i luften.

Och helt fel med fukt.

Ju kallare det är ju fler syreatomer och de är de ända vi är intresserade av. Är det fuktigt så tar fukten upp plats för det rena syret.

Så i jämförelsen med fuktigt höstväder +14 grader och torrt vinterväder +3 grader torrt är det avsevärt mer syre vid det torra vintervädret.

Nu vill jag nog hålla med om att den vill ha mera sås både på vuvudmunstycket och på tomgångsmunstycket.
För övrigt så bör det bli mer risk för eftertändning med lindade pipor än utan lindning. Lindade pipor blir ju varmare.
Varför lindar du pipan ?

Aha okey!

Lindade det mest för ett lite coolare utseénde på hojen och slippa bränna sönder brallorna. Blir väl att kasta i några storlekar högre munstycke och testa då! Ska eventuellt bänka den om 1-2 veckor så då får jag se vad som behöver göras med bestyckningen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år