Koppla blinkrelä,hur??

• Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag håller på att sätta dit ett blinkrelä på sonens Bimota eftersom vi har satt dit LED blinkers och alla fyra blinkar samtidigt med det vanliga relät. Orginal är tvåpoligt och det nya jag köpt är trepoligt och ska fungera för blinkers 2-100w. Men hur kopplar jag från två till trepoligt. På det nya står det B=+12v ,E=- ,L=Blinker. Jag får det inte att fungera, alla blinkers bara glimmar svagt hur jag än byter poler.

Ska det fungera som ersättningsrelä för ett "vanligt"?
Utan att veta exakt hur kopplingarna ser ut (italienarna kan ju vara lite kreativa ibland...) så skulle jag koppla precis som det står. D.v.s. B till +12V (från tändningslås eller relä), E till jord och L till blinkersknappen på styret. Fungerar inte det så får vi börja titta på hur själva reläet och elsystemet faktiskt ser ut och ta det därifrån.

Troligen är det Suzukis elsystem. Jag har varit ut och kopplat som det står enligt relät,får det bara att glimra svagt på alla fyra samtidigt. Kan väl tillägga att med orginalblinkers så blinkade det relativt snabbt med orginalrelä också men inte alla fyra samtidigt.:va :va Hjälp.

Förmodligen klarar inte reläet att bryta strömmen som går genom reläkontakten eller att du får överledning genom lysdioderna. LED:ar har inget inre motstånd som vanliga glödlampor utan fungerar som ett slags "strömventiler" med ett fast begränsat spänningsfall över komponenten.

Vad jag skulle göra om jag var i din sits är att prova koppla in vanliga blinkrar med glödlampa med den befintliga inkopplingen för att se att reläet är korrekt inkopplat. Sedan koppla LED-blinkrarna parallellt med de befintliga "glödlampeblinkrarna". Fungerar LED:arna då så behöver du effektmotstånd för att LED-blinkrarna ska fungera för sig själv med det reläet du kopplat in.

Förmodligen klarar inte reläet att bryta strömmen som går genom reläkontakten eller att du får överledning genom lysdioderna. LED:ar har inget inre motstånd som vanliga glödlampor utan fungerar som ett slags "strömventiler" med ett fast begränsat spänningsfall över komponenten.

Vad jag skulle göra om jag var i din sits är att prova koppla in vanliga blinkrar med glödlampa med den befintliga inkopplingen för att se att reläet är korrekt inkopplat. Sedan koppla LED-blinkrarna parallellt med de befintliga "glödlampeblinkrarna". Fungerar LED:arna då så behöver du effektmotstånd för att LED-blinkrarna ska fungera för sig själv med det reläet du kopplat in.

Lastresistorer brukar ju funka,men då kan man ju å andra sidan behålla originalreläet...
Att alla 4 lyser kan bero på att blinkersindikatorerna i instrumenteringen ofta är kopplade så att de drivs av spänningsskilnaden mellan vänster och höger blinkerslampa. En LED lyser vid mycker lägre spänning, och mindre ström än en glödlampa så det som händer är att man matar den (fömodat) släckta sidan genom intrumentets lampa. Även detta slipper man med lastresistorer.
Summa sumarum: lastresistorer är primitivt och osnyggt, men en enkel och snabb lösning.

Var får man tag i dessa lastresistorer??
Ska prova och parallellkoppla ihop med orginalblinkers och kolla, men troligen är det väl så att jag behöver ett extra motstånd.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år