Vattenkylt och minusgrader

Ser din kylarvätska grön ut är det troligen glykol i den. Det finns i olika färger och det sägs att man inte ska blanda olika men det är mest bara nys. Numera är sannolikheten för polymerisation och aggregering i glykol vid blandning ohyggligt liten. Det är dock onödigt att blanda.

Jag vågar garantera att föregående ägare har haft kylarvätska med glykol i kylaren. För man kör inte utan. Du kan inte ersätta glykolen med Waterwetter eller liknande. Däremot kan man komplettera med någon sånda produkt om man nu skulle tro att det ger något. Normalt sett kör man med en blandning med 50/50 glykol/vatten. Detta av flera skäl. Dels ger det den lägsta fryspunkten så att kylaren inte fryser sönder. Dels bildar inte en glykollösning lika hårda kristaller som rent vatten. Dvs skulle en glykolblandning frysa så kommer den mest att bilda en sörja och risken för att den ska spränga delar i motorn är mycket mindre. Dels förhindrar den korrosion genom att glykolen i sig är mer aprotisk än vattnet och att den binder upp syre som annars skulle kunna hjälpa till att skapa korrosion. Kör du med rent vatten i motorn så kommer du att få problem med korrosion invändigt. Det tar ett tag men förr eller senare börjar det läcka på något underligt ställe och sen går det bara fortare och fortare.
Till sist så är det den lilla effekten att glykolinblandning minskar ytspänningen något. Det har med andra ord en liten marginell effekt på kylförmågan då det kan öka värmeöverföringen. Waterwetter gör samma sak. Det torde dock inte vara någon effekt som har någon praktiskt betydelse i praktiskt bruk.

Du har glykol i kylaren. Skulle du inte ha det så är det bara att tömma ur den direkt.

Sluta med att klydda runt med din IR-termometer:confused:

Häll i glykol eller kolla på en mack.

...Att den varma motorn skulle hålla sig varm längre var morgonens höjdpunkt. Ja flera minuter säkert...:huvet

För man kör inte utan. Du kan inte ersätta glykolen med Waterwetter eller liknande.
Det går alldeles utmärkt att köra utan glykol, jag har inte haft det på många år, precis som racehojar aldrig har glykol i kylvattnet. Dock måste man i så fall ha vattenpumpsmörja, tex Waterwetter istället. Men som sagt, det påverkar ju inte vattnets förmåga att inte frysa, utan smörjer bara vattenpumpen.

Det går alldeles utmärkt att köra utan glykol, jag har inte haft det på många år, precis som racehojar aldrig har glykol i kylvattnet. Dock måste man i så fall ha vattenpumpsmörja, tex Waterwetter istället. Men som sagt, det påverkar ju inte vattnets förmåga att inte frysa, utan smörjer bara vattenpumpen.

Men hans hoj står ju ute? Vad menar du egentligen?

Waterwetter reducerar inte heller vattnets korrosiva egenskaper. Ersätter du glykolen med waterwetter i din hoj så kommer din motor att korrodera (typ rosta ifråga om Järn exempelvis) från insidan. Du minskar med andra ord motorcykelns livslängd avsevärt.

Vill du förstöra din motor så kör du utan glykol. vill du att den ska hålla så kör med. Jag skulle aldrig i helvete köpa en hoj där säljaren berättar att han kört utan glykol utan använt enbart Watervetter istället. Det vore att be om motorproblem.

Att man ersätter glykolen med watervetter i racehojar beror ju på att man dels anser att krashrisken och därmed risken att du släpper ut glykol i naturen är så stor (vissa sorters glykol är lite giftiga) att man inte vill ha det där. Och invändig korrosion och motorslitage är ett mindre problem på en racemotor som med jämna mellanrum monteras ned i molekyler.

Kör du din landsvägshoj utan glykol är du faktiskt korkad.

Last edited:
Waterwetter reducerar inte heller vattnets korrosiva egenskaper. Ersätter du glykolen med waterwetter i din hoj så kommer din motor att korrodera (typ rosta ifråga om Järn exempelvis) från insidan. Du minskar med andra ord motorcykelns livslängd avsevärt.

Vill du förstöra din motor så kör du utan glykol. vill du att den ska hålla så kör med. Jag skulle aldrig i helvete köpa en hoj där säljaren berättar att han kört utan glykol utan använt enbart Watervetter istället. Det vore att be om motorproblem.

Att man ersätter glykolen med watervetter i racehojar beror ju på att man dels anser att krashrisken och därmed risken att du släpper ut glykol i naturen är så stor (vissa sorters glykol är lite giftiga) att man inte vill ha det där. Och invändig korrosion och motorslitage är ett mindre problem på en racemotor som med jämna mellanrum monteras ned i molekyler.

Om man kollar på tex Biltemas vattenpumpssmörja står det att den förebygger rost. Jag har ett vagt minne av att den även förebygger korrosion på alu om man läser på flaskan.
Och ja, jag kör mycket bana, och motorn är isär nån gång per säsong.

Att glykol är förbjudet i racehojar har inte med att det kan komma ut i naturen, utan med att det blir fruktansvärt halt om det läcker ut på asfalten.

Om man kollar på tex Biltemas vattenpumpssmörja står det att den förebygger rost. Jag har ett vagt minne av att den även förebygger korrosion på alu om man läser på flaskan.
Och ja, jag kör mycket bana, och motorn är isär nån gång per säsong.

Jo. visst är det en del av dom produkterna som i viss mån förebygger rost. Dock är glykol fortfarande överlägsen dom allra flesta av dom i många avseenden.

Om du kör mycket bana så har du ju inget annat val än att ersätta glykolen. Du tillhör med andra ord just den gruppen som faktiskt har ett rationellt skäl till att göra så.

Det var värst vilken diskussion det blev, bara för att jag inte hade min manual hemma. :näsblod

Nu är det ju så att kylarvätskan är grön och luktar åt glykolhållet. Temperaturen där jag bor är bara 2-3 minus som minst på natten så det är knappast något problem. Ska ta och kolla frystemperaturen på vattnet senare idag.

Att glykol är förbjudet i racehojar har inte med att det kan komma ut i naturen, utan med att det blir fruktansvärt halt om det läcker ut på asfalten.

Det är tänkbart att giftigheten inte är det största problemet. Men isopropylenglykol är faktiskt ganska giftig och etylenglykol är inte direkt nyttigt det heller. Det får inte släppas ut i avloppet utan vidare och för en motorbana så kan man faktiskt hamna i det läget att man blir ålagd av miljönämnden att man måste förhindra skadliga utsläpp. Utsläpp av farliga eller giftiga kemikalier av företag kräver koncessionstillstånd och det får man inte om man med en billig metod kan förhindra utsläppet.

Med andra ord. Det ligger miljökrav bakom reglerna också. Men jag är medveten om att glykolens halkighet i sig räcker alldeles fullgott för att totalförbjuda den inom flera kilometers avstånd från en motorbana.

Men hur e det nu med Biltemas grejer..? Kan man lita på dom eller inte? :gnissla
Kanske bilglykolmätare, men aldrig att jag chansar på biltema till hojen.. :rolleyes:

Hojglykolmätare kanske kommer nu när dom lanserar hojprylar :va

Om man vill ha ett miljövänligt alternativ till Waterwetter/Glykol så kan man ta Yes-diskmedel...
Halkigt som fan, sänker ytspänningen och är glykolgrönt till färgen...
Tyvärr lär det väl inte påverka fryspunkten till det bättre, men en klatchig slogan så säljer det nog! :tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!