läckande packboxar

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej... har besiktning imorn och upptäckte just att mina packboxar i framgaffeln läcker :huvet .... finns det nånting man kan göra för att undvika läckage vid besiktningstillfället förutom att byta packboxar då?

Nej, egentligen inte. Du kan se till så att skrapringen (den som sitter ytterst på tjocka delen på gaffeln) är ren, och att det inte ligger något mellan den och gaffelbenet. Men annars är det bara att byta som gäller. Det är dels inte dyrt, och utan gaffelolja får du en väldigt spännande gaffel.

Klipp upp en bälg eller vad det heter och fäst den med slangklämma!:tummenupp
Tex en sån här:
Gummidamask%20drivaxel.jpg

:tummenupp

Kör 0,10 bladmått runt packboxen ( skrapar rent från skit )

Alltså du ska in förbi boxen Kolla även att du inte har över eller undertryck i gaffeln

Fick nyligen lära mig detta från Öhlins ,olika temperaturer vid exempelvis vinterförvaring kan skapa undertryck i gaffeln

Detta ska tydligen bidra till läckage ( låter konstigt men de kommer från säker källa)

Kör 0,10 bladmått runt packboxen ( skrapar rent från skit )

Alltså du ska in förbi boxen Kolla även att du inte har över eller undertryck i gaffeln

Fick nyligen lära mig detta från Öhlins ,olika temperaturer vid exempelvis vinterförvaring kan skapa undertryck i gaffeln

Detta ska tydligen bidra till läckage ( låter konstigt men de kommer från säker källa)

Oja! Luftar gafflarna vid varje körning. Har sluppit läckor de senaste åren. Tur eller logik? Ingen aning men över/undertryck är där i alla fall när man öppnar på luftningsventilen.

Huppsan... besiktning imorrn...

Den typ av gaffel du har har väl en dammkåpa först och sedan under den så sitter själva packboxen. Om du lossar dammkåpan och torkar rent så finns det ingen fri olja i alla fall som kläggar ner var gång det går upp och ner.

Dammkåpan är nummer nio (9).

0700.Gif

går det att pilla upp den när allting redan är monterat? asså när gaffeln fortfarande sitter på mcn? eller måste den tas isär?

Good luck :tummenupp

Tjöp nya p-boxar sen.

Kolla sen av så du inte har fula hack i benen. Bryna bort dom i så fall och sen fin fin smärgel. Annars är dom ny döda på ett ögonblick.

japp ska göra det! kostar ju inte mer än en hundring :tummenupp
de va bara det att jag upptäckte det nu av alla tillfällen och jag har besiktningstid kl 1300 imorn.. skola till 12 =P så de e lite tajt!

vad innebär bryna (slipa?)och hur gör man det?

hehe =P besiktningen gick bra ! han kollade inte ens fjädringen..
den gick igenom med : ej godkända blinkers, dålig frambroms, tanklock som e sönder, förgasaren läckte bensin och ingen parkeringslampa(detta bhövs inte enligt han?).. hehe men han sa att de va en gammal hoj så de va okej o så blinka han me ögat =P fan va glad jag blev! alla på bilprovningen är inte idioter trots allt :tummenupp

när besiktningen va klar så började de snöa! :gnissla

Bifogat

• besikt.JPG
    besikt.JPG
    34.1 KB · Visningar: 62
  • besikt 2.JPG
    besikt 2.JPG
    34.6 KB · Visningar: 67
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!