gsxr750 95 kamkedje PROBLEM

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
HAYABUSA TURBO igen 👌
hej. nu har man varit ute i garaget 4 timmar utan att ha fått till kamaxlarna så dom ligger i läge. min egen teori är att kamkedjan är så pass uttänd så att allt blir tokigt. för när jag lägger avgaskamen i rätt läge så blir det att vevaxeln ligger lite fel från märkningen.. har testat med att flytta avgaskamen ett kugg ner/upp och de blir bara värre.

nu till min roligaste fråga måste man riva hela motorn för att byta kamkedja eller finns de att köpa kamkedjor med nitlås ?

Ja, det finns kamkedjor med lås, bla Lelles har såna har jag för mig. Men jag skulle nog faktiskt inte våga ha en sån :näsblod Eller beställa från Lelles heller för den delen :rolleyes:
Men det är väl inte så mycket att riva? Har just plockat bort bland annat kamkedjan från min 750R, och det var rätt lugnt.

Ja, det finns kamkedjor med lås, bla Lelles har såna har jag för mig. Men jag skulle nog faktiskt inte våga ha en sån :näsblod Eller beställa från Lelles heller för den delen :rolleyes:
Men det är väl inte så mycket att riva? Har just plockat bort bland annat kamkedjan från min 750R, och det var rätt lugnt.

kamkedjan löper i mitten på motorn. gammel gixxer ;). om man spräcker den gammla kedjan. och kopplar ihop den med den nya med ståltråd eller nått. och dra ut den gammla så följer den nya efter ;) klart och betallt :tummenupp tror ni de kan funka.

såg även att kamkedje sträckaren va helt utskjuten.

kamkedjan löper i mitten på motorn. gammel gixxer ;). om man spräcker den gammla kedjan. och kopplar ihop den med den nya med ståltråd eller nått. och dra ut den gammla så följer den nya efter ;) klart och betallt :tummenupp tror ni de kan funka.

Ah, just ja :huvet Det är lite smidigare med moderna grejer, ibland ;)
Men visst, att dra ur gamla och in nya samtidigt är helt rätt :tummenupp Sätt ihop dom ordentligt bara ;)

Kannon bra sätt att byta på! funkar även på bilar har gjort det på ett par stycken dra runt motorn med ett spärskaft och så du inte drar i kedjan enbart.
(ta bort stiften) :tummenupp

Sätt ihop den nya med den gamla med länken som du tar isär. Pressa på brickan och veva runt. Sedan byt till nya låset. Har du planat toppen?

jag har kollat runt på olika sidor och ha varit på alviks mc, för att försöka fåtag på en kamkedja med lås. men de finns inte. och nu till de jävligaste. kunden jag renoverar hojen åt fattar inte hur allvarligt de är att kamkedjan är slut. och vägra gåmed på att jag måste riva ner hela motorn och byta kamkedja. så nu till min fråga. går det att sätta ditt en manuell kamkedje sträckare. och spänna kedjan så pass mycket så att allt harmonerar igen någolunda i allfall. för han verkar inte bry sig om något.:huvet

har ni något tips på hur man ska förklara för en dumsnål kund. att kamkedjan är viktig för motorn:D

Sätt ihop den nya med den gamla med länken som du tar isär. Pressa på brickan och veva runt. Sedan byt till nya låset. Har du planat toppen?

toppen är planad och genomgången. :tummenupp
alla ventilspel är klock rena :yoparty

Last edited:
Planingen kan bidra till ändrad kamposition.. Vid komphöjning/sänkning brukar man som regel behöva klocka in kammar (dela mellan drev och axel)... Men kanske slår in öppna dörrar?

Planingen kan bidra till ändrad kamposition.. Vid komphöjning/sänkning brukar man som regel behöva klocka in kammar (dela mellan drev och axel)... Men kanske slår in öppna dörrar?

så kanske det är. men kamkedje sträckaren ska nog inte vara helt utskjuten. plus att kamkedjan inte är riktigt spänd. då är det nått som inte riktigt stämmer enligt mina beräkningar:D

nu börjar jag förstå varför förra ägaren sålde hojen i lådor.

Last edited:
Som sagts så om du planat toppen så blir timingen lite off. Är inte kamkedjespännaren rätt ställd så kan det vara rätt mycket off. Ställ spännaren enligt manualen och rotera veven ett antal varv och kolla igen.

Innan du rev så kollade du hur det stod, LR ?

Märkningen är nog inte helt 100 i vilket fall. Bara en check vid montering. Man kan inte missa en kugge fel helt enkelt.

Hur vet du att kamkedjan är slut ? Mätt den, LR ?

Nu såg jag att den låg i en låda från början :D

jag satt ihop kamarna enligt verkstadshandboken. sedan satt jag ditt kamkedjespännaren och drog runt motorn 4-5 varv för att vara säker. hur kan man ställa en kamkedje spännare fel ? de är en helt vanlig spännare med backspärr och fjäder som ska tryckas in helt förre monteringen.
jag antar att kamkedjan är slut. eftersom att kaminställningarna stämmer inte riktigt. och som jag sa förut så är kamkedjesträckaren helt utspännd efter att man ha dragit runt motorn.

Om din kund mär så enveten så få det på papper att du inte lämnar någon som helst garanti på sakerna. Eller så får du väl fuska med att knäcka en ny kedja och sedan nita den igen.

jag håller på att försöka hitta någon slags lösning på problemet. för jag vill inte lämna ut en hoj, som jag har lagt ganska många timmar på för att få som jag vill ha det. ochså skiter man i en sån viktig sak som kamkedjan.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år