Startmotorn funkar inte

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Hejsan!

Startmotorn på min R1 -99 vill inte funka. Den går om jag kopplar direktström till den och jag har mätt upp att själva knappen funkar, kopplingskontaken funkar och neutrallägesgivaren funkar. El är inte riktigt min starka sida, var ska jag fortsätta felsöka? :confused:

Finns det några relän jag kan mäta upp?

Mvh
Jonas

Ja, det finns ett relä för startmotorn, följ dom grova kablarna från startmotorn så hittar du det. Det låter som att det har gett upp, alternativt att ditt batteri sjunger på sista versen så att relät har svårt att slå över. Men funkar lysen mm så verkar det ju som att relät har tackat för sig. Alternativt ärj någonstans (reläkontakten tex) som gör att det inte funkar som det ska.

Ja, det finns ett relä för startmotorn, följ dom grova kablarna från startmotorn så hittar du det. Det låter som att det har gett upp, alternativt att ditt batteri sjunger på sista versen så att relät har svårt att slå över. Men funkar lysen mm så verkar det ju som att relät har tackat för sig. Alternativt ärj någonstans (reläkontakten tex) som gör att det inte funkar som det ska.
Kan man mäta upp det relät på något sätt?

Kan man mäta upp det relät på något sätt?
Det enklaste är ju om du mäter spänningen över startmotorn när du håller in startknappen, har du 0V där, men 12V fram till relät, då är ju relät trasigt. Jag har dock ingen koll på R1'ors elscheman, så jag kan inte säga vilka anslutningar som är vilka, men det ser du om du kollar lite.
Du borde ha:
Jord (borde vara tunn)
Signal (från startknappen) (borde vara tunn)
Matning (grov)
Kabel till startmotorn (grov)

Lyser neutral lampan när du har neutralen i?

Jag och en polare hade samma problem med hans r1a efter vi plockat ur motorn och renoverat. Var en jordkabel som satt i bakkant på nedre delen av motorn som hade lossnat. Neutral lampan funkade inte då jordkabeln inte jordade.

Lyser neutral lampan när du har neutralen i?

Jag och en polare hade samma problem med hans r1a efter vi plockat ur motorn och renoverat. Var en jordkabel som satt i bakkant på nedre delen av motorn som hade lossnat. Neutral lampan funkade inte då jordkabeln inte jordade.

Ja, neutrallampan fungerar.

Testade att byta stortmotorrelät men det funkar fortfarande inte. :(

Mvh
Jonas

Startmotorfrågor frammåt vårkanten brukar vara att en battericell som är kortsluten (eller taskigt laddat) så att startmotorrelät inte orkar slå till, dvs om det hände "plötsligt". En polspänning på över ca 10.5 volt med snurrande startmotor är ett måste för att den ska kunna starta öht då de moderna svarta lådorna är lite kinkiga.

Mätte du spänningen fram till relät?
Det går 4st kablar fram till reläet exkl. den tjocka från batteriet och till motorn. När jag mäter mellan minuspolen och de fyra kablarna så har jag 12v i alla kablar? :confused: :confused:

Det går 4st kablar fram till reläet exkl. den tjocka från batteriet och till motorn. När jag mäter mellan minuspolen och de fyra kablarna så har jag 12v i alla kablar? :confused: :confused:

Batteriet är förövrigt nyladdat och ligger på ca 12,5v.

Last edited:
Batteriet är förövrigt nyladdat och ligger på ca 12,5v.
12,5V låter lite väl lågt för att batteriet ska vara i fullgott skick om det är nyladdat. Nu hade du skrivit att startmotorn fungerar med "direktström" från batteriet så därför antar jag att det inte är batteriet som är problemet. (Annars bör du nog ligga runt 12,7V om batteriet ska vara fulladdat och i bra skick. Ännu högre om du har ett GEL-batteri). Då återstår i så fall manöverkretsen för startreläet. Följ instruktionerna till punkt och pricka så hittar du lösningen på problemet.

Bifogat

• A.jpg
    A.jpg
    204.3 KB · Visningar: 52
  • B.jpg
    B.jpg
    207.8 KB · Visningar: 44
  • C.jpg
    C.jpg
    228.4 KB · Visningar: 47
  • D.jpg
    D.jpg
    236.9 KB · Visningar: 49
  • E.jpg
    E.jpg
    125.9 KB · Visningar: 41
Oj, 680kr :näsblod.
Då hoppas jag att det var startreläet som det var fel på.
Om inte, så hade du nog kunnat ersätta det felaktiga reläet med ett för 19,90kr...

Bifogat

• relä_vxl.JPG
    relä_vxl.JPG
    22.4 KB · Visningar: 39
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8