Gsx-r 750-86

ewil

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2004
Ort
Hellsinki/Jakobstad (Finland)
Hoj
Firestorm, GSX-R 750-T, EXC200
Gsx-r 750-86 T

Har en längre tid varit grymt intresserad av det här med turbo och har nu bestämt mig för att göra nånting åt saken. Så nu i helgen var jag o hämtade hem en GSX-R 750 årsmodell 1986 som skall bli min provkanin. Har aldrig förr skruvat med nån mer invecklad motor än en encylindrig 2-taktare så det här kommer minst sagt att bli intressant.
Målet med bygget är inte att få något effektmonster utan en fungerande hoj och att lära mig en massa nytt under vägen.

Massvis med abstinens kommer det också att bli under bygget då jag tyvärr bor 500 km från garaget, så ja har bara möjlighet att jobba på hojen ungefär varannan helg.




Tackar för hjälpen i förhand.


Emil
 
Last edited:
bilder

Tänkte jag skulle lägga in några bilder på skönheten.
 

Bifogat

  • gixxi.jpg
    gixxi.jpg
    95.8 KB · Visningar: 200
  • älsklingen naken.jpg
    älsklingen naken.jpg
    119.3 KB · Visningar: 166
Fuggar.

Hej! Om det är förgasarna som sitter på hojen på bilden så är det tyvär inte cv förgasare. :gnissla mvh Micke
 
Hej! Om det är förgasarna som sitter på hojen på bilden så är det tyvär inte cv förgasare. :gnissla mvh Micke


Tack, då vet ja de iaf.

Vad skall jag då börja söka efter för förgasare, på olika gixxrar finns de väl åtminstone mikuni cv34, 36, 38 och 40mm om ja kommer ihåg rätt? Vilken borde man välja? och skulle någon kunna passa rakt av i insugsgummina?


Emil
 
Last edited:
Har hittat mikuni bst38ss gasare från en nyare GSX-R 750, mikuni bsr36 från en bandit 1200 och mikuni bst40 från en GSX-R 1100 till salu. Vilka tror ni skulle passa bäst till mitt projekt? Känns instinktivt som att ja skulle vilja satsa på de minsta men va vet jag...



Emil
 
Last edited:
Har hittat mikuni bst38ss gasare från en nyare GSX-R 750, mikuni bsr36 från en bandit 1200 och mikuni bst40 från en GSX-R 1100 till salu. Vilka tror ni skulle passa bäst till mitt projekt? Känns instinktivt som att ja skulle vilja satsa på de minsta men va vet jag...



Emil

Hmm, jag vet inte hur stora kanalerna är i din topp, men jag tror inte att de är så överdrivet stora. Du kan ju dimensionera förgasarna efter det. Onödigt att ha 40 mm i förgasarhalsen och 32 mm diameter i kanalerna. Jag tror iofs inte att du får in några 40-millimeters förgasare i dina insugsgummin heller. Jag kör med cv34:or på min 1100 turbo, och de supportar uppåt 400 hk.
 
Hmm, jag vet inte hur stora kanalerna är i din topp, men jag tror inte att de är så överdrivet stora. Du kan ju dimensionera förgasarna efter det. Onödigt att ha 40 mm i förgasarhalsen och 32 mm diameter i kanalerna. Jag tror iofs inte att du får in några 40-millimeters förgasare i dina insugsgummin heller. Jag kör med cv34:or på min 1100 turbo, och de supportar uppåt 400 hk.




Ska ta o kolla kanalerna nästa gång jag slipper till garaget, e ju inte så bråttom me förgasarna ännu :tungan
 
Äntligen har det hänt något :yoparty

Sänkte kompet i helgen med en 1mm alu-cylinderspacer jag filade till, motorn såg helt fräsch ut förrutom att sakerna som hålller fast kamaxlarna (kommer inte på vad de heter, kommer bild om en stund) hade spruckit där man skruvar fast ventilkåpan. Så ja lämnade in motorn för att försöka få det fixat och kammarna ställda (min tid räckte inte till) så att nästa gång jag besöker garaget kan jag lägga in motorn i ramen och börja på grenröret.


Emil
 
bild1: Längst till vänster på avgaskammen syns det att gängorna spruckit sönder

bild2: cylinderspacer nästan färdig
 

Bifogat

  • DSCN01.jpg
    DSCN01.jpg
    66 KB · Visningar: 214
  • DSCN02.jpg
    DSCN02.jpg
    60.6 KB · Visningar: 147
Nu har det äntligen hänt något igen!

Har fått en turbo, tdo4 14t och har svetsat ihop ett grenrör, saaatan va de e trångt!

Sitter o funderar på var jag skall ta ut oljan till turbon så vet nån var man hittar en spränkskiss på motorn eller har någon något bra tips?



Emil
 
Nu har det äntligen hänt något igen!

Har fått en turbo, tdo4 14t och har svetsat ihop ett grenrör, saaatan va de e trångt!

Sitter o funderar på var jag skall ta ut oljan till turbon så vet nån var man hittar en spränkskiss på motorn eller har någon något bra tips?



Emil

Trevligt trevligt! Jepp, trångt som fan är det, men det går. Fick du upp turbinaxeln över oljenivån? Och i så fall, hur högt över?

Oljan till turbon tar du på högersidan under motorkåpan, där min oljeslang på bilden nedan börjar. Syns nere till vänster. Bara skruva ut pluggen som sitter där och fixa en oljeslang hos t.ex. Hydroscand. Klart!
 

Bifogat

  • monterat.jpg
    monterat.jpg
    84.7 KB · Visningar: 152
Trevligt trevligt! Jepp, trångt som fan är det, men det går. Fick du upp turbinaxeln över oljenivån? Och i så fall, hur högt över?

Oljan till turbon tar du på högersidan under motorkåpan, där min oljeslang på bilden nedan börjar. Syns nere till vänster. Bara skruva ut pluggen som sitter där och fixa en oljeslang hos t.ex. Hydroscand. Klart!


Tackar!

Jepp, fick den ca 5 cm över oljenivån. Räcker det, eller krävs det mer?
 
Tackar!

Jepp, fick den ca 5 cm över oljenivån. Räcker det, eller krävs det mer?

5 cm räcker långt! Bör vara minst 1,5 cm om du inte ska ha returpump, så du har ordentlig marginal :tummenupp
 
Trevligt trevligt! Jepp, trångt som fan är det, men det går. Fick du upp turbinaxeln över oljenivån? Och i så fall, hur högt över?

Oljan till turbon tar du på högersidan under motorkåpan, där min oljeslang på bilden nedan börjar. Syns nere till vänster. Bara skruva ut pluggen som sitter där och fixa en oljeslang hos t.ex. Hydroscand. Klart!

Hej! hoppar in här m en liten fråga.
Vart drar man oljereturen från turbon sen? Till oljepåfyllningen eller?
 
Jag höll på jävlas länge med en banjokoppling i oljepluggshålet men fick den aldrig att sluta ryka, till sist borrade jag upp ett hål i blocket alldeles ovanför tråget och satte dit en anslutning för returslangen.

Inga problem efter det.
 

Bifogat

  • Oljeretur nyast.JPG
    Oljeretur nyast.JPG
    36 KB · Visningar: 99
  • Returslang 1.JPG
    Returslang 1.JPG
    45.2 KB · Visningar: 94
En sak ja började fundera på är att om det fungerar att använda den integrerade dumpen som finns på turbon, eller är det lika bra att slänga bort den direkt och köpa något bättre istället?
 
En sak ja började fundera på är att om det fungerar att använda den integrerade dumpen som finns på turbon, eller är det lika bra att slänga bort den direkt och köpa något bättre istället?

Det går bra att använda org.dumpen om du inte ska ladda för hårt, samt spara lite pengar. Jag svarvade ett täcklock till mitt aggregat och spår för 2st o-ringar och nu sitter det en Forge dump nära plenum. Verkar funka bra. Borrade in vanliga avkapade bromsluftnipplar i varje insugsgummi och drog dessa till en gemensam punkt och vidare till dumpen. Går nog bra med 1:an och 2:ans cylinder också.:tummenupp

Bilder från bygget, please. Törstar efter byggbilder i mörkret:mad:
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top