Vägslem + MC vad ger det

Undrar vad som händer försäkringsmässigt om man kör omkull pga detta.

Undrar vad som händer försäkringsmässigt om man kör omkull pga detta.
En gissning är att det blir jämförbart med att köra omkull i grus som VV's entreprenörer inte sopat upp. Vägslemmet kommer att behöva skyltas med varning för slirig väg om inte Trafikförordningen 2. kap 10 § skall bli aktuell...

Kan inte låta bli att fundera...

"Slemmet" binder upp de farliga partiklarna och torkar. Då slipper vi partiklarna i luften - bra :)
Men... vi får ju en beläggning av torkat slem och partiklar ovanpå asfalten, vad händer med den?
Hur blir fästet? Asfaltdamm och gummipartiklar blir ju snorhalt när det börjar regna (innan allt sköljts bort).
Hur blir det när dubbdäcken börjar riva upp den beläggningen?

Intressant är ju att de som vanligt inte verkar bry sig huruvida vi på mc blir drabbade...

Ja, eller alla som cyklar, vilket ju kan va en å annan i Linköping!

Kan inte låta bli att fundera...

"Slemmet" binder upp de farliga partiklarna och torkar. Då slipper vi partiklarna i luften - bra :)
Men... vi får ju en beläggning av torkat slem och partiklar ovanpå asfalten, vad händer med den?
Hur blir fästet? Asfaltdamm och gummipartiklar blir ju snorhalt när det börjar regna (innan allt sköljts bort).
Hur blir det när dubbdäcken börjar riva upp den beläggningen?
Antagligen har man inte tänkt så långt, eftersom man har fokuserat på luften i det här fallet. Och självklart bara testat i torrt å fint väder.

Var det vägslem de hade på Norrtälje vägen utanför Mörby förra våren? Det var ju lite småslirigt om man säger så. Helt jävla galet om jag får säga. :huvet

Det står att det är halt nån timme efter påläggning men frågan är ju om det är vattenlösligt så att det blir snorhalt så fort det börjar regna igen? Är så fallet så måste dom ju skylta med typ "halt vid våt vägbana" eller liknande. I vilket fall som helst så måste dom ju skylta under den timmen som det är halt för sommartid är det ju inte ovanligt att man är ute å kör hoj vid 4 på mornen om man jobbar skift och tar hojen till jobbet.

Var det vägslem de hade på Norrtälje vägen utanför Mörby förra våren? Det var ju lite småslirigt om man säger så. Helt jävla galet om jag får säga. :huvet

Ja precis, det låter ju som samma gegga. Den var ju farligt hal enligt bla D1ce utsago minna jag :död

Själv hade jag tack och lov inte ställt på så tidigt i våras.

/J

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...