Bilmekaniker..Problem med spolarpump Renault Megane 02

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja.

Innan jag reggar mig på någe Renault forum så testar jag här. Hoppas det är ok :pannkyss

Finns det nån bilmekaniker här inne?

Problem med spolarpump Renault Megane 02

Min spolar pump lade av för nån månad sen förmodligen sönderfrusen...

:huvet Kom på i efterhand att jag måste ha blandat spolarvätskan för klent :huvet :mad:

Hur stor risk är det att pumpen fryser sönder vid för klen blandning?
Pumpen går när man drar i reglaget men den låter inte frisk. Ingen vätska kommer fram iaf..

Har slangat ur den vätskan som var i och ersatt med koncentrerad.

Vad kostar en ny? Hur svår är den att byta? Mycke jobb?

Nån som sitter på kunskap/info?

Faan den där biljäveln är det sista jag vill lägga pengar på!! :mad:

Man kan kanske köpa någon universal på Biltema :confused:

HELVETE!

Tack på förhand!

Har du en användarbok?

Ta bort relät och brygga med vanlig kambel och kolla om den går då?

Som sagt, kolla skroten.

Annars har biltema universalpumpar som kanske passar ...

70 spänn för en universal på Biltema :)

Nån som vet vart pumpen sitter? :näsblod Man får säkert riva halve bilen.... grodätarjävlar :mad:

Jag har ju två spolbehållare i bilen, en till fram och en till bak har jag 2 st pumpar också eller är det samma?

Det får nog kanske bli å regga sig på det där Renaultfouremt trots allt! :(

Nån som vet vart pumpen sitter? :näsblod Man får säkert riva halve bilen.... grodätarjävlar :mad:

Jag har ju två spolbehållare i bilen, en till fram och en till bak har jag 2 st pumpar också eller är det samma?

Har du två behållare är det med SÄKERLIGEN två pumpar. På min golf har jag 1 behållare men ändå 2 pumpar, en till fram och en bak.

Ut och leta under huven.

Pumpen brukar sitta i anslutning till behållaren. Behållaren brukar sitta i närheten av påfyllningshålet...

Riv grejerna runtom så att du kan lyfta ur behållaren. Koppla nu på 12v direkt på pumpen. Snurrar den? Läcker det på sidan? Har något spruckit?

Får du inte pumpen att snurra så är den kass.
Snurrar den och fungerar korrekt när du kopplar direktsrtöm till den, men ej via spaken? Mät i såfall om det kommer fram ström till pumpen när du drar i spaken, med en multimeter.

Några frågor?

Pumpen brukar sitta inuti spolarvätskabehållaren, men jag har aldrig skruvat med en fransk bil så vet inte exakt ..

Om du har två spolarbehållare borde du ha två, men den är ju fransk så man kan inte vara riktigt säker :tungan

Har du spolning på strålkastarna så har du två behållare. Den till vindruta och bak brukar sitta på höger sida i innerskärmen. Dvs innerskärmen måste av. Skall vara samma pump till fram o bakruta, den vänder håll när det skall spolas bak. Låter pumpen men ingen vätska kommer upp på rutan har förmodligen pumphjulet i motorn gått sönder. Bara att byta pump men den är lite special då den vänder håll. Meckar ganska mycket Renault men det är olika på alla modeller men jag är ganska säker på att beskrivningen är korrekt.
Den är inte speciellt svår att byta iaf.

Har du spolning på strålkastarna så har du två behållare. Den till vindruta och bak brukar sitta på höger sida i innerskärmen. Dvs innerskärmen måste av. Skall vara samma pump till fram o bakruta, den vänder håll när det skall spolas bak. Låter pumpen men ingen vätska kommer upp på rutan har förmodligen pumphjulet i motorn gått sönder. Bara att byta pump men den är lite special då den vänder håll. Meckar ganska mycket Renault men det är olika på alla modeller men jag är ganska säker på att beskrivningen är korrekt.
Den är inte speciellt svår att byta iaf.

Tackar ödmjukast för ett riktigt potent svar :Bugar

TACK!

Vet du vad nypriset ligger på?

Ha, gjorde ett sista desperat försök att få fram lite spolarvätska till min vindruta idag.

Tömde ur bägge behållarna, körde pumpen ett gäng gånger sen fyllde jag upp dem proppfulla igen!

In i bilen fortfarande med huven öppen och VOILA det sprutade :2cool

:)

Firade med en storstädning av hela bilen!

Måste suttit nån skit i slangarna eller pumpen :va det borde väll sitta filter och grejer, aja skitsamma nu funkar det :Bugar

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back