Fundering runt ompackning av ljuddämpare?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Hej
Sitter och funderar lite över hur ompackning av en ljuddämpare påverkar maskinen. Det jag funderade på var hur det påverkar och om det påverkar dämpning/genomströmning? Dämpning JA men genomströmning?

Kan man se något samband mellan en mjuk/hård/tunnt/tjock ompackning när det gäller
- Ljuddämpning
- Genomströmning

Maximal genomströmning = ska den packas xxxxxx
Maximal dämpning = ska den packas xxxxxx

Om man sätter i en db-killer så påverkar den flödet negativt, men kan det tex kompenseras genom att stoppa ljuddämparen lösare/tunnare eller tvärt om?

:confused:

Normalt om det är en ljuddämpare du kan se rakt igenom så borde inte packningen påverka flödet annat än marginellt. In och utgångshålen påverkas inte av packningen. Packningen som ligger utanför det perforerade röret är enbart till för ljuddämpning såvitt jag vet.

Normalt om det är en ljuddämpare du kan se rakt igenom så borde inte packningen påverka flödet annat än marginellt. In och utgångshålen påverkas inte av packningen. Packningen som ligger utanför det perforerade röret är enbart till för ljuddämpning såvitt jag vet.

Ja det är så även jag lästoch blivit lärd. Dvs att en absorptionsljudämpares flöde inte nämnvärt påverkas av att ta ut ullen eller packa om den.
För en gångs skull ingen konflikt mellan dB och effekt mao! :hihi

ha du ett rakt rör genom dämparen spelar det ingen roll hur du packar. Det har inget med genomströmningen att göra.

Ljudmässigt är det svårare.
Beror på packningsmaterial.
Matta?
lös ull?

Man kan säga att packa ganska hårt och fyll hela dämparen.

En annan fundering från en som också behöver packa om: Vilka popnitar borrar man ut? De närmast anslutningsröret eller de mot utblåset till? Har ett Leo Vince SBK. Senast jag packade om ljuddämpare så var det en Jamarcoldämpare som satt på en MT5 och den hade skruvar istället för popnitar. :rolleyes:

Ja det är så även jag lästoch blivit lärd. Dvs att en absorptionsljudämpares flöde inte nämnvärt påverkas av att ta ut ullen eller packa om den.
För en gångs skull ingen konflikt mellan dB och effekt mao! :hihi

Men nu ska jag även skrota dit en db-killer för att få ner ljudet. Det var med tanke på dess konstruktion som jag funderade på om packningen kunde kompensera det minskade flödet genom att släppa igenom mer genom/runt ullen

ha du ett rakt rör genom dämparen spelar det ingen roll hur du packar. Det har inget med genomströmningen att göra.

Ljudmässigt är det svårare.
Beror på packningsmaterial.
Matta?
lös ull?

Man kan säga att packa ganska hårt och fyll hela dämparen.
Det är ull som ska användas

Last edited:
Du har ju bara ett utblås!
Med en DB killer minskas hålet på utblåset så då bör flödet minska också! Eller?:)
Dämpningen har inget med det att göra!

Att dämpa med ull funkar bra och man kan packa hur man vill hårt /löst. dock blir det lätt klumpar när man vill packar så det resulterar lätt att det blir hårt i botten och lösare ju längre ut man kommer. För lös packad kommer ullen röra på sig så då gör det ingen nytta.
Samt med ull blir det en jävla massa trådar fan överallt. DRYGT
Bäst tycker jag är matta.
Skär bara ut rät storlek och viker den runt röret i dämparen och trycker in den. som en KORV MED BRÖD ala FRENCH HOT DOG:yoparty
Enda sättet att ha bra flöde samt en tyst dämpare är som farsan gjorde på sin suzuki k50. :yoparty
Smacka dit en ölburk på utblåset och borra en jävla massa hål som avgaserna filtreras igenom:D

Skämt sido! Men för att du ska få en tyst dämpare som inte bromsar effekten får du helt enkelt leta efter en större/längre dämpare som dämpar mer!

Du kan helt enkelt ta en Petflaska och blåsa från halsen (måste var tätt) och borra ett större och större hål i botten så får du samma effekt som db killer litet hål och utan insats större hål

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back