startar bara när han känner för det.. vad kan vara fel

Ruaro

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
NU R6-03 mina ex Zx9r-95 TL1000R 99, tl1000r 00 och en sp1a-00
Min båge lever ett eget liv.. vissa dagar när jag ska starta upp den startar den perfekt.. kan vara ute och åka flera timmar stänger av den i 2 min och ska starta igen och det går bara inte.. startmotorn funkar fint och allt låter som det ska men han startar inte.. låter den stå och sen kanske den funkar nästa dag igen.. eller inte .. beror nog på vad han känner för.. det konstiga är att såfort jag kopplar på start kablar startar han utan problem... någon som känner igen problemet?

Är nog dags för ett nytt batteri.... Du får inte tillräcklig skjuts i startmotorn.

Trodde jag med så jag köpte ett nytt. ingen skillnad.. bra fart i batteriet

Hmmm...Där tog nog mina kunskaper slut:rolleyes: . Förmodar att du kollat upp elektriska fel ? Uteslutit dåliga stift , glappande tändkablar , kollat så generatorn laddar som den ska , etc ? Startar den alltid när den är kall ? Blir den sur när du försöker starta den när den är varm ?

Hmmm...Där tog nog mina kunskaper slut:rolleyes: . Förmodar att du kollat upp elektriska fel ? Uteslutit dåliga stift , glappande tändkablar , kollat så generatorn laddar som den ska , etc ? Startar den alltid när den är kall ? Blir den sur när du försöker starta den när den är varm ?

Jag har inte kollat alla elfel.. det är det jag undrar om någon vet vad det kan vara.. tändstiften har jag fakiskt inte kollat ska göra det idag men det låter inte som att det skulle vara stiften. han startar ju med kablar och oftast på första försöket. men ibland så vägrar han. kan hålla på 15 min tills batteriet dör.

Det skulle kunna vara tändspolen. en tändspolen i dåligt skick kan ge dålig gnista om den blir varm och då blir det svårt att starta. Att den startar med kablar kan vara för att du får lite extra skjuts då. Tillräckligt för att den ska starta. Det är i alla fall det första som kommer upp i mitt huvud.

Kolla alla jordningar/kontakter så att du inte har glapp eller ärj någonstans.

skulle gärna kolla alla jordningar och kontakter om jag visste var alla jordningar och kontakter satt :D är helt lost när det gäller el. tänkte lämna in den på service för att få alla förgasare i synk och då kan jag ju be dom kolla all el och tändspole..

skulle gärna kolla alla jordningar och kontakter om jag visste var alla jordningar och kontakter satt :D är helt lost när det gäller el. tänkte lämna in den på service för att få alla förgasare i synk och då kan jag ju be dom kolla all el och tändspole..
Dom flesta sitter på motorn! :hihi
Skämt å sido, slit loss stiften, och kolla om du har gnista på alla, oavsett om du enbart kör med ditt eget batteri eller med startkablar. Testa både med kall motor och med en rejält varvkörd. Det kan nog spara en å annan slant på verkstan ;)

Dom flesta sitter på motorn! :hihi
Skämt å sido, slit loss stiften, och kolla om du har gnista på alla, oavsett om du enbart kör med ditt eget batteri eller med startkablar. Testa både med kall motor och med en rejält varvkörd. Det kan nog spara en å annan slant på verkstan ;)

eftersom jag typ har tummen mitt i näven så vet jag inte om det är en jätte bra ide :D jag skruvade loss tanken och lite kåpdelar igår men kom bara halvvägs in till stiften :D vågade inte skruva mer.. måste ju få ihop den också :D får nog tyvärr bli ett verkstads ärende :( eftersom tändstift också är en förbrukningsvara kanske det är lika bra att jag ber verkstan byta dom.... :( känns som ett dyrt besök tillslut

Om hojen startar direkt med startkablar låter det som att du har ett dåligt batteri.

om inte! har du dålig JORD. kolla generator+startmotor kablarna

har varit ute ett par gånger till nu . samma visa att den är helt omöjlig ibland.. men har även märkt att den startar nästan jämt när jag startar utan ljusen påslagna.. och det låter ju som ett batteri problem igen.. men har ju ett nytt jag fattar inget :(

Dålig kontakt! kolla batteri kontakterna med mera!
Kolla dina säkringer. EV Ärj

Tycker du det är svårt att skruva meka med hojen så här kommer några tips:tummenupp

Alla skruvar som lossas skruvas tillbaka på muttrarna eller lägg alla i typ glasslådor.
1st låda Typ skruvar till tank
1st låda typ avgassystem
1st låda typ batteri
1st låda däck etc etc etc

Tag en kontakt i taget. lossa kolla spraya med kontakt sprej ex 5-56 sätt tillbaka.

Fota när du mekar innan isärskruvning och efter isärskruvat med en digitalkamera för då kan du fota radera bilder hur du vill:tummenupp '

Man kan alldrig lära sig om man inte försöker. bara du får bort tummen i handen:D så renoverar du snart framgaffel byter hjullager ect etc lätt:yoparty

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!