Att köpa pryl brittisk nätbutik - Skatt och tull?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
En videokamera modell Samsung DC-X300L(utomlands SC-X300L) togs nyligen ur hyllorna i svenska butiker.
Den kostade 5500 bananer här men kostar i UK 240 pund, vilket motsvarar 3000 svenska dinarer. Jag var pepp att slå till redan vid det svenska priset, dock försvann kameran från affärerna innan lönen hann komma.
3000 är ju bättre än 5500, faktiskt.

Är rätt bekant med det här angående tull- och momstillägg om man beställer prylar från amerikat, men inte hur det är med beställningar från UK.
Vad kan man vänta sig för tillägg om något över huvud taget?
£240 inklusive VAT skall tilläggas gäller.

Skatt?
Tull?
Moms?
Avgift för bristande patriotism?

När jag beställde senast från England (vilket var min Metmachex-sving) så var det varans pris plus frakt. Sedan moms med 17.5% på summan av dessa.

/J

Inom EU så betalar du moms i det landet du handlar i, tull och skatt ska du ingen betala heller så vitt jag vet...

Avgift för bristande patriotism är ca 20% av nypriset, PM:a mig så får du kontonumret dsom pengarna ska in på ;).

MVH

Johan

När jag beställde senast från England (vilket var min Metmachex-sving) så var det varans pris plus frakt. Sedan moms med 17.5% på summan av dessa.

/J

Nu har vi alltså en som säger moms och två som säger ingenting.

Det var inte VAT som lades på, då? Som jag förstår det är det britternas svar på moms, rätta mig om jag har fel, och momsen uppgår väll alltid till 25% i konsumentsammanhang? Det ringer en liten klocka om att VAT uppgår till just 17,5% men det är det bättre om någon annan svarar på.
Jag sitter och gissar på vaga uppfattningar.

Nej, från england betalar du ingen tull/svenska moms, eftersom att de tillhör EU.

Ang procentsatserna så skiljer de sig från olika länder.
I Sverige är det som du säger först 25%, men i tex. Tyskland så har de bara 19% på samma produkter. England kan jag inte, men priserna deklareras oftast INKL moms.

//Niklas

Om du handlar från England så ska det inte tillkomma några avgifter för Tull mm.
Beroende på om den engelska nätbutiken inkluderat moms i sitt pris så kanske du får lägga på den engelska momsen på priset. (VAT)
Annars är det bara frakt som tillkommer.
Inom EU vet du. :yoparty

Det var inte VAT som lades på, då? Som jag förstår det är det britternas svar på moms, rätta mig om jag har fel, och momsen uppgår väll alltid till 25% i konsumentsammanhang? Det ringer en liten klocka om att VAT uppgår till just 17,5% men det är det bättre om någon annan svarar på.

Ja alltså VAT betyder ju moms på engelska. Men eftersom jag pratar svenska med dig så skrev jag moms. ;)

När varan skickas så debiterar de dig för varans pris plus frakt plus moms på summan av dessa (dvs VAT) vilken är 17.5% i England.

VAT är engelsk moms och den är på 17,5% ;)

Alla i den här tråden säger att man inte behöver betala svensk moms men om man köper en ny bil i t.ex. Tyskland så åker man ju på den svenska momsen. Däremot slipper man den tyska. Borde det inte vara så rent regelmässigt när det handlar om andra saker oxå? Sen kanske det inte fungerar så i praktiken men jag tänkte att man bör vara beredd på att det kanske kan bli den svenska momsen som gäller...

Edit: Jag hade fel. Sök och du skall finna... här kommer det, svart på vitt: http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390

Last edited:

Eftersom jag är så servil så köpte jag en mojäng :va från UK till HD:n idag. Bara för att du skulle få ett kostnadsexempel. Här nedan är orderbekräftelsen med alla kostnader:

- WWW.MERLINMOTORSPORT.CO.UK -
------------------------------------------------------
Order Number: XXXX
Date Ordered: Monday 25 February, 2008

Products
1 x OIL THERMOSTAT 3/8 PUSH ON (M-OT-6PO) = £29.55
Parcel Force 24hrs Oversize - inc vat (Oversized): £12.04
Sub-Total: £29.55
VAT: £6.19
Total: £41.59

Delivery Address
jorgen karlsson
XXXXXXXXXXXx
XXXXXXXXXXXXX
sweden, Sweden

Billing Address
jorgen karlsson
xxxxxxxxxxxx
XXXXXXXXXXXX
sweden, Sweden

Payment Method
Credit Card UK,

Right. Cool. Bra.

Slippa otrevliga överraskningar i räkningen. :tummenupp

En del utländska nätbutiker tar faktiskt svensk moms. Amazon.uk tex:

http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=502578

Varför vet jag ej. :confused:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3434401&postcount=9

"Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms. "

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3434401&postcount=9

"Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms. "

Ok! Då är jag med. Man kanske skulle börja läsa allt som postas...
Det gäller att gynna småfirmorna alltså. Men jag misstänker att en del firmor som säljer delar till en från Tyskland omsätter mer än 320000kr.

Men hur funkar det med garantier,laddare osv?

En seriös firma betalar då frakten tillbaks för den defekta detaljen samt frakten till Sverige för ersättningsdetaljen. För undslippa moms och tull mm ytterligare an gång på returen vid företag utanför EU så skriver firman "replacement" och du får skicka kopia på fraktsedeln för den defekta detaljen till tullen så släpper de igenom den nya detaljen kostnadsfritt.
Jag har just haft en sån transaktion med en firma i Minnesota.

Men allt sånt där ska man ju kolla innan man öht beställer ngt dyrare. Reclaim policy och Shipping policy kan tex vara lämpliga rubriker att kolla under på hemsidan. Samt kolla att det verkligen gäller International Shipping om det är USA.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back