125 eller 250

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Tja! är sugen på att köpa cross/enduro hoj.
Sitter och funderar på om det "räcker" med en 125:a eller om man ska gå på en 250.
Är ca 180cm och väger runt 80kg.
Hade tänkt köpa någon av nyare årsm (2003+)
/MVH
patrik

Ta en 250, speciellt om du ska ha enduro. 125 tröttnar du på efter en kvart samt att det är inte speciellt roligt att ligga och behöva ha rätt varv och rätt växel när du kör mellan diverse stenar och rötter, den känslan förstärks också när man ligger i din liga - runt 80 pannor där nånstans. Då upplevs en 125 väldigt slö. Då är det mycket bekvämare att ha en mer vridstark 250 som inte är lika känslig på varken varv- eller växelval. Dom ÄR inte så brutala som man kan tro, man lär sig behärska maskinen väldigt snart.

Även om du ska åka cross så anser jag att en 125 är för litet, av just samma anledning som ovan.

Men detta är ju högst subjektiva åsikter.

Eftersom du kör R6 & KTM660 så välj en 250 så har du nåt att växa i. Om du har möjlighet så prova även 200 om du känner någon. Är det 2-takt du är ute efter eller? Om det är 4-takt så skulle jag inte gå över 400 kanske yamahas 426 men det kommer vara hojen som kommer släpa runt dig på banan om du inte är van.

Eftersom du kör R6 & KTM660 så välj en 250 så har du nåt att växa i. Om du har möjlighet så prova även 200 om du känner någon. Är det 2-takt du är ute efter eller? Om det är 4-takt så skulle jag inte gå över 400 kanske yamahas 426 men det kommer vara hojen som kommer släpa runt dig på banan om du inte är van.

Tanken va 2-takt då jag är väldigt novis på skruvande, men jag tror nog att jag kan grejja att byta kolv på en 2-takt iaf.

Hur långt kan man köra på en 2-takts kolv? runt 30h eller?
/MVH
Patrik

Tanken va 2-takt då jag är väldigt novis på skruvande, men jag tror nog att jag kan grejja att byta kolv på en 2-takt iaf.

Hur långt kan man köra på en 2-takts kolv? runt 30h eller?
/MVH
Patrik
En smidd kolv kan du köra 30timmar+. Jag började köra en enduro med en wrf 400, sen böt jag ner mig till en 125a. Nu kör jag mycket snabbare, både cross och enduro. Jag tycker du ska välja en 125a eftersom domär mycket lättare och smidigare så du får lättare upp farten med en sådan.

Tror inte det är många (om ens nån) som pressar en 125a till max...
Sen har ju GGN vunnits av en eller flera 125or så helt uteslutna är dom inte enligt mig...

Man borde väl inte förlora mycket pengar om man köper en hyffsat fräsch 125a kör med den ett tag o sen byter upp sig om man tycker man behöver det?

Jag röstar för en KTM200exc. Körde själv dock en KDX200-95 enbart enduro med annat rör samt moddad fjädring & den jagade betydligt effektstarkare hojar i skogen med sina blygsamma ca 37hk! :)

KDX är inget för crossbanan bara så att du vet men KTM fungerar!

Jag röstar för en KTM200exc. Körde själv dock en KDX200-95 enbart enduro med annat rör samt moddad fjädring & den jagade betydligt effektstarkare hojar i skogen med sina blygsamma ca 37hk! :)

KDX är inget för crossbanan bara så att du vet men KTM fungerar!
Frågor inför framtiden: :tungan
Hur är servicen på en KDX?
Mild med tanke på den lätt blygsamma effektsiffran?
I stil med en offroad 125a eller en enduro?

Vad är det som gör den mindre lämpad för crossbanan?
Oljeblandad eller separatsmord?

Ligger en 200 EXC på ungefär samma effektsiffra?

Hoppas du kan svara på nåt :)

Frågor inför framtiden: :tungan
Hur är servicen på en KDX?
Mild med tanke på den lätt blygsamma effektsiffran?
I stil med en offroad 125a eller en enduro?

Vad är det som gör den mindre lämpad för crossbanan?
Oljeblandad eller separatsmord?

Ligger en 200 EXC på ungefär samma effektsiffra?

Hoppas du kan svara på nåt :)

Om det är någon endurohoj som är driftsäker så är det just KDX200/220
Låg effeltuttag men ett brett register utom topp då borgar för mkt lättkörd.
Offroad KDX125 är inte att förknippa m KDX200. Det som talar emot KDX även den gamla KLX är just fjädringen, nedsticket på gafflarna på KDX är inte heller så bra i endurospår men fungerar det. Chassit är något omodern nu men fungerar om man inte ställer några krav. Nu kommer jag inte ihåg KTM,s hk men det är betydligt mer med tanke på att deras 145 är vassa så gissningsvis ca 44hk kanske. Om jag skulle köra både cross/enduro så skulle jag välja KTM200, läste någonstans utan att ha provkört den men 200SX ska tydligen vara giftig. Även om det finns många andra hojar bättre lämpade men skulle inte dra mig för att skaffa en KDX igen dock skulle jag bjuda max 19k för denna! http://www.blocket.se/vi/15239900.htm?ca=11_s

Gas Gas har ju också en fin 200 & även TM som inte syns så mkt nu för tiden.
Det är ju bara se på KTM modellprogram 2008 & de verkar ju inte lägga ner 200 iallafall, det borde ju betyda en del.

Hade en Yamaha yz250 som jag körde gripendygnet samt lite andra endurotävlingar. Hade den i 4mån sen sålde jag den för effekten var för mkt.

Last edited:
Tack för svaren alla! så då står det mellan 125,200 eller 250.
Får väl se vad det blir. Blir väl den som verkar mest prisvärd.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back