Uppfostra en jycke! HJ'A'LP!

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Da har jag och sambon skaffat jycke, Olde English Bulldogg blev det, fick hem henne ca 3 veckor sedan, 3.5 manad i skrivande stund.
Hon ar smart lekfull och oftast rolig, kan redan utan mycket traning basic komandon som sitt, ligg, stanna och ge fan i att stora oss nar vi ater manniskomat.
MEN hon pissar och skiter fortfarande innomhus, skiten ar hon iofs battre pa att halla inne tills vi gar ut (forutom pa natten da hon mellan 3 och 4 skitit pa mattan) pissar gor hon dock hela tiden inne, pratat med flera valpagare och djuraffarer som pastar att man kan fa dom ga pa lada/tidningspapper under valptiden da dom kan ha svarare att halla sig. Inte den har jycken, hon river bara sonder tidningspappret och vander upponer pa ladan. Vad ska jag gora?
(Tar ut henne ca var 4e timme under dagtid da hon ar duktig och gor bade stora och lilla ute)

Sa bits hon grymt mkt, jag tar da tag henne i nackskinnet, trycker ner henne mot golvet sa hon kanner sig underlagsen och sager FY!!! BAD DOGGE:mad: man ser klart och tydligt att hon skams, i typ 2 sec sen fortsatter hon bitas och vill ha uppmarksamhet!

Nan som har lite erfarenheter och tips?

Slungar en bild pa skonheten oxa!

Bifogat

• dffr4 010.JPG
    dffr4 010.JPG
    139.2 KB · Visningar: 254
Ta ut hunden så fort den har vaknat, ätit eller lekt.
Och mycket beröm när den gör ifrån sig ute.

Och använd inte hundens namn när den har gjort nått dumt.

Gå valpkurs och sedan allmänlydnadkurs.

Ta ut hunden så fort den har vaknat, ätit eller lekt.
Och mycket beröm när den gör ifrån sig ute.

Och använd inte hundens namn när den har gjort nått dumt.

Gå valpkurs och sedan allmänlydnadkurs.

Jojo jag tar ut den nar den atit och lekt, berommer den verkligen nar den gor det ute oxa! Men nar hon gor det inne, ska jag da skalla pa henne?

Jag tror att det är bättre och effektivare att ignorera och avbryta leken (säg AJ! och visa att du blir sur) med det lilla fanstyget när det bits.
Funkar på min ambull.
Det är inte en tillsägelse eller något tråkigt för bulldogs att någon kampar med dem och trycker dem mot golvet. Ju hårdare tag dessto mer gas blir svaret...

Det kan ta ett tag, ibland upp till halvåret eller mer, för vissa hundar att kunna kontrollera behoven, rent fysiskt. Det är bara att traggla på.

Den var söt och det kan vara jobbigt men djur behöver stryk.

Jo jag vet, det ar det jag ger den nar den bits. Men som Flamma skriver, ju mer/hardare man laxar henne desto mer taggad pa att bitas vidare blir hon!

Nar jag ingnorerar henne, springer hon runt och efter ett tag borjar skalla.

Nej och nej! Då tror hon att hon gjort fel som "gjort det", eftersom hon inte lärt sig att det egentligen är fel att göra det inne. Hänger du med?

Jo jag ar med, har inte skallt pa henne nar hon gjort det inne. Men med tiden kommer hon fatta att det ar fel att gora det inne, genom att bara beromma henne nar hon gjort det ute?

Ring Cesar Milan? :tummenupp

nummer?:D

Last edited:
Jo jag vet, det ar det jag ger den nar den bits. Men som Flamma skriver, ju mer/hardare man laxar henne desto mer taggad pa att bitas vidare blir hon!

Nar jag ingnorerar henne, springer hon runt och efter ett tag borjar skalla.

Vattenspruta... tokskäller man inne bara för att få igång bus blir man blöt. Iaf om man heter Trolla och bor hos mig... :D

Den var söt och det kan vara jobbigt men djur behöver stryk.

Kanske du som behöver få lite vett i skallen inbankat.

Nej man ska aldrig slå djur, ALDRIG.
Det enda som händer är att de tappar förtroendet för människor och blir till slut farliga att ha och måste avlivas, om du inte tänkt ha en kamphund såklart.

Det enda som funkar är att träna hunden, vet du inte hur man gör så gå en valpkurs eller läs en bok eller nåt.
Valpar bits gärna men oftast bara för att de inte vet bättre det försvinner med tiden i de flesta fall.

Lär dig ungefär när hon uträttar sina behov så du har lite extra koll på saken.Som föregående skribent är vattenspruta bra om jycken inte är puckad och tycker det är trevligt.
Spruta säg till gå ut så hon får fortsätta sina behov ute, beröm när hon gör rätt för sig.

Du kan ALDRIG skälla på en hund för något den gjort tidigare. Hunden ser inte sambandet utan tror att du är arg för vad hunden gör just då. Alltså måste du ta hunden på bar gärning när den gör nåt otillåtet, sen är det för sent.

Ädit:
En valp som har börjat pissa slutar om du lyfter den. så om du ser att hon sätter sig, lyft upp henne och bär ut bara.

Last edited:
Du kan ALDRIG skälla på en hund för något den gjort tidigare. Hunden ser inte sambandet utan tror att du är arg för vad hunden gör just då. Alltså måste du ta hunden på bar gärning när den gör nåt otillåtet, sen är det för sent.

Ädit:
En valp som har börjat pissa slutar om du lyfter den. så om du ser att hon sätter sig, lyft upp henne och bär ut bara.
Vem citerar du? Det du skriver borde alla fatta innan dom äns slaffar en dammråtta.

Jo jag ar med, har inte skallt pa henne nar hon gjort det inne. Men med tiden kommer hon fatta att det ar fel att gora det inne, genom att bara beromma henne nar hon gjort det ute?

nummer?:D

Bara köra en upplysning han har det fantasirika reg.nummret... hör och häpna Cesarmilan :)

Citerar ingen (ser du väl) utan bara allmänt vad som kan vara lämpligt att göra om man kommer på hunden "in action" eller efteråt.

men om alla redan vet det så...
Tänkte mer om jag var otydlig, formulera mig dåligt då det varken är första eller sista gången.

Vattenspruta... tokskäller man inne bara för att få igång bus blir man blöt. Iaf om man heter Trolla och bor hos mig... :D

Tankte faktiskt exakt samma sak, nar det galler skall. Funderade oxa pa en san dar dosa man kan satta runt halsen pa dom som stoter strypen nar hunden skaller, bra eller daligt?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!