Hjälp mig med val av mellan hoj

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Hej
Jag ska skaffa mig en mellan hoj inom kort. Jag är öppen för alla hojar men är mest sugen på en motad eller nått i stilen med Honda hornet eller FZ6-N. Min budget är max 40 000kr på hoj då.
Sen undrar jag hur svårt det är att regga om en motorcykel. För jag känner två st som har försökt mellan regga om två ktm 640 och båda två har misslyckats för papperna har varit felaktiga enligt bil provningen.

de räcker väll om du stryper hojen? de är de ju ingen omreg?

Hej, ring Mc kompaniet i Väring, tel nr. 0500-44 01 00
Har för mig de har bra koll på strypningar.
Motard är kul!
Lycka till.

de räcker väll om du stryper hojen? de är de ju ingen omreg?

Jag vet inte riktigt. Men när man köper en strypnings sats så får man ju med papper på att strypningen är korrekt och det är dessa papper bil provningen verkar underkänna.

Har man en sådan strikt budjet kanske man böhöver kolla upp ägandekostnader på olika modeller/typer.
Annars är det väl bara fundera på vilken typ av åkning du gillar, så borde det gå upp ett ljus där uppe vad du ska ha för typ av MC. Sen är det bara kolla upp om du tycker kostnaden är ok.

Låt en aukt.verkstad göra typningen så skickar de garanterat med rätt papper.

KTM 660 och 625 är färdigreggade för mellankort. Har jag för mig. Ska kolla exakt vad min är reggad på så återkommer jag.

KTM 660 och 625 är färdigreggade för mellankort. Har jag för mig. Ska kolla exakt vad min är reggad på så återkommer jag.

Dom är väl reggade på 12kw eller om de va 14kw eller nån annan riktigt löjlig siffra, men är det inte så att skiter sig när de kommer till effekt kontra viktfördelning?

Jag vet inte riktigt. Men när man köper en strypnings sats så får man ju med papper på att strypningen är korrekt och det är dessa papper bil provningen verkar underkänna.

Konstigt att bilprovningen underkänner en hoj med strypningssats och alla nödvändiga papper.
Jag hade nog lämnat in min hoj hos en auktoriserad KTM-handlare och förklarat för de problematiken med bilprovningen. Tror nog de löser det så man har alla nödvändiga papper med sig när det är dags för besiktningen.

Lycka till!

Mvh

När jag reggade om min R6 förra året så fick jag berättat att det är många som missar att man måste ha ett intyg på att strypsatsen är monterad och av vem osv. Det fina är ju att du kan skriva intyget själv på en flottig pizzakartong om du vill. :tummenupp

Inga problem att regga om kw. Förra året gjorde jag det på en husaberg till 10kw. Lämnade in den och företaget som gjorde det åt mig gjorde strypningen själva och bänkade den åt mig. Jag fick bänkpapper och ett kvitto på hur den var strypt. Sen var det bara att göra en regbesiktning.

Har strypt ner både en r6 -99 och en gsxr 1000 -03.
Bägge strypningarna köpte jag från mc-kompaniet utan strul, kan verkligen rekomendera dem! Som någon sa ovan, så måste ett intyg på HUR strypningarna är monterade finnas med. Har du monterat strypningarna själv så är det bara skriva intyget själv.

Om strypningarna har TÜW intyg med sig (som de har från mc-kompaniet) så behöver du inte bänka hojjen för att verifiera den låga effekten. Men gör du egna strypningar så måste du bänka hojjen hos en av bilprovningen godkänd firma med bänk.

:felämne
Särskrivningspolisen

Det heter mellanhoj inte mellan hoj! Mellan vilka hojar då undrar jag? :va

En klassiker: Jämför "lång hårig sjuk syster" med "långhårig sjuksyster", lite skillnad.

:backontop

SKa också köpa en mellanhoj snart, eller jag har ju redan köpten KTM 640.
Men den går kanske inte att regga som 25 kw eftersom den är impoterad.
Har inte kollat upp det så noga eftersom jag ska köpa en sporthoj istället.
KTM 660 går inte heller att regga som mellanhoj.

Men 640 gå tydligen att regga om det är en lite nyar årsmodell.

Personligen så fattar jag inte varför det ska vara så svårt att regga en hoj bara för att den saknar nåt papper eller intyg (helfordonsgodkänd?) eller vad det va som behövs för att kunna regga dom.

Själv så ska jag nog sattsa på en hornet 600 nu, eller en gsxr 600-750 eller zx6r, eller en rs 250 eller nån annan rolig hoj.

Last edited:
:felämne
Särskrivningspolisen

Det heter mellanhoj inte mellan hoj! Mellan vilka hojar då undrar jag? :va

En klassiker: Jämför "lång hårig sjuk syster" med "långhårig sjuksyster", lite skillnad.

:backontop

Du var i alla fall klok nog så att du förstod honom. Men ändå måste du påpeka särskrivningen. :va

SKa också köpa en mellanhoj snart, eller jag har ju redan köpten KTM 640.
Men den går kanske inte att regga som 25 kw eftersom den är impoterad.
Har inte kollat upp det så noga eftersom jag ska köpa en sporthoj istället.
KTM 660 går inte heller att regga som mellanhoj.

Men 640 gå tydligen att regga om det är en lite nyar årsmodell.

Personligen så fattar jag inte varför det ska vara så svårt att regga en hoj bara för att den saknar nåt papper eller intyg (helfordonsgodkänd?) eller vad det va som behövs för att kunna regga dom.

Själv så ska jag nog sattsa på en hornet 600 nu, eller en gsxr 600-750 eller zx6r, eller en rs 250 eller nån annan rolig hoj.

KTM 660 har inte många Kw på pappret, den klassar perfekt in som mellanhoj både på toppeffekten och Kw/Kg.

KTM 660 har inte många Kw på pappret, den klassar perfekt in som mellanhoj både på toppeffekten och Kw/Kg.

Kanske den gör, men de va nåt skumt med den.
Kunde inte hitta tråden nu, men det var inte så länge sen som jag läste här på SH om en kille som försökte regga sin 660 som 25kw men misslyckades.

Kanske skiljer sej från årsmodellerna eller nåt.

Kunde inte hitta tråden nu, men det var inte så länge sen som jag läste här på SH om en kille som försökte regga sin 660 som 25kw men misslyckades.

Du kanske inte förstod...

Grejen är ju att du inte behöver regga om den för att få köra den på mellankort, den är reggad med omkring 14-15 Kw.

25kw får du inte ha i den om du ska ha den som mellanhoj. Vet du varför? kw/kg överskrids isf. Är det 0.17kw/kg? Husabergen jag hade var jag tvungen att gå ner till 10kw pga den låga vikten.

Kraven för att regga om en MCs kw är inte särskillt hårda. Ett intyg på hur många kw det är i den och ett intyg på att strypningen är monterad. Om motorcykeln är impoterad eller ej spelar ingen roll bara den har svenska papper.

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...