Luftning av frambroms/ Kolvarna

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Hej!
Frambromsen låg på på min nsr. Tog av oket och smörjde upp kolvarna så att dom gick lätt.
Men när man trycker på bromsen så går den nedersta kolven upp fortare en den andre. Ska det vara så?
Och sen så tänkte jag byta bromsvätskan. Har precis gjort det bak och där fungerade det.
Men tog och tömde oket och behållaren från bromsvätska och fyllde därefter på i behållaren. men det verkar som att den inte vill suga ner vätskan.
Några tips?
mvh
Crille

Men tog och tömde oket och behållaren från bromsvätska och fyllde därefter på i behållaren. men det verkar som att den inte vill suga ner vätskan.
Några tips?
mvh
Crille

Misstag, du skulle bara fyllt på lite i taget i behållaren och luftat.
Nu kommer du få stå och pumpa länge för att få allt helt luftfritt. Men det är ju bra träning för Lena Handen.

Misstag, du skulle bara fyllt på lite i taget i behållaren och luftat.
Nu kommer du få stå och pumpa länge för att få allt helt luftfritt. Men det är ju bra träning för Lena Handen.
Okej. Men vi stog där i några minuter 5-10 och pumpade och bromsvätskan sjönk inte över huvudtaget i behållaren.
Testade även att lufta med jämna mellanrum men det hjälpte inte.

Har du öppnat nippeln på bromsoket samtidigt som du pumpar med bromshandtaget?
Om du inte har gjort det prova att ha nippeln öppen under tiden som du pumpar och när det börjar bli tomt i behållaren stänger du nippeln med bromshandtaget indraget. Fyll på bromsvätska i behållaren igen och börja om. Funkade för mig när jag bytte mina bromsslangar tidigare i år.

Har du öppnat nippeln på bromsoket samtidigt som du pumpar med bromshandtaget?
Om du inte har gjort det prova att ha nippeln öppen under tiden som du pumpar och när det börjar bli tomt i behållaren stänger du nippeln med bromshandtaget indraget. Fyll på bromsvätska i behållaren igen och börja om. Funkade för mig när jag bytte mina bromsslangar tidigare i år.

Jag har haft niplen stängd och pumpat med frambromsen, och även skruvat bort niplen. men det kommer ändå inte ner något till oket.
Har tagit och blåst försiktigt med tryckluft i slangen och vid behållaren till vätskan och så långt är det fritt.

Jag har haft niplen stängd och pumpat med frambromsen, och även skruvat bort niplen. men det kommer ändå inte ner något till oket.
Har tagit och blåst försiktigt med tryckluft i slangen och vid behållaren till vätskan och så långt är det fritt.

Jo, men bromspumpen är just en pump. Du måste ha nippen ständ när du släpper tillbaka handtaget annars sugs ju vätskan tillbaka av pumpen.
Allså som ippe skriver, nippel öppen - tryck in hantaget - stäng nippeln - släpp tillbaka handtaget - repeat.
Du märker snart varför du inte skulle tömt hela systemet ;)

Jo, men bromspumpen är just en pump. Du måste ha nippen ständ när du släpper tillbaka handtaget annars sugs ju vätskan tillbaka av pumpen.
Allså som ippe skriver, nippel öppen - tryck in hantaget - stäng nippeln - släpp tillbaka handtaget - repeat.
Du märker snart varför du inte skulle tömt hela systemet ;)

Oh shit:näsblod Nu fattar jag. tack för hjälpen.
Ingen som vet det med kolvarna? Den nedersta går ut ungefär dubbelt så fort som den andre. och det är nog därför bromsen ligger på.
Ska kolvarna gå ut olika snabbt?
mvh

Oh shit:näsblod Nu fattar jag. tack för hjälpen.
Ingen som vet det med kolvarna? Den nedersta går ut ungefär dubbelt så fort som den andre. och det är nog därför bromsen ligger på.
Ska kolvarna gå ut olika snabbt?
mvh

Är nästan alltid så att den ena kolven går ut lite lättare än den andra.
Om du håller emot lite på den som går ut, kommer den andra ut lätt då ?

Är nästan alltid så att den ena kolven går ut lite lättare än den andra.
Om du håller emot lite på den som går ut, kommer den andra ut lätt då ?

Jadå har smörjt upp båda så att dom löper fritt.
Får se hur det blir när jag har fått ordning på luftingen och det.

Åter igen till luftingen.'
Har precis varit ute och gjort som ni sa. öppna luftniplen tryck in handtaget stäng repeat.
Höll på så länge men utan resultat. och vätskan sjönk inte heller.
Gjorde jag rätt. är det bara till att fortsätta så?
mvh

Jadå har smörjt upp båda så att dom löper fritt.
Får se hur det blir när jag har fått ordning på luftingen och det.

Har precis varit ute och gjort som ni sa. öppna luftniplen tryck in handtaget stäng repeat.
mvh

Skaffa en 50 ml sköljspruta, 15kr på apoteket.
Töm bromsvätskebehållaren igen.
Fyll sprutan med ny bromsvätska koppla en bit plastslang mellan luftningsnippeln på oket och sprutan. Öppna nippeln och tryck upp vätskan bakvägen till rätt nivå i behållaren på styret.
Ingen ytterligare luftning behövs.

Last edited:
mvh

1. Pumpa 5 ggr och kläm åt och håll in handtaget ordentligt på 5:e pumpet!
2.öppna o stäng nippeln.
3 Repetera 1 o 2.
4 Glöm inte att fylla på innan bromsvätskan tar slut i koppen.

Mvh DanL

Prova att bara ha nippeln fullt utskruvad på oket och låt bromvätskan bara rinna av sig egen kraft ett tag så du får lite flyt i de hela!:tummenupp

PASSA LACKEN!!! BROMSVÄTSKA FRÄTER BORT LACK:gnissla

Sen när det börjat rinna kan du stänga nippeln vid oket och börja med luftningen.
Pumpa,hålltryck,släpp nippel,SPRUT,dra åt nippel,släpp handtag o börja pumpa igen.

Du måste bygga upp ett tryck från handtaget(bromspumpen) innan du kan släppa på nippeln. Därför måste du pumpa upp trycket innan du släpper nippen varje gång.

Vad jag tror har du klantat dig lite i början och har en jävla massa luft i pump/slangar/oket som blockar ditt luftande.

GLÖM INTE ATT HELA TIDEN HA BEHÅLLAREN FULL MED BROMSVÄTSKA!!!!!!!:D

Det tar en djävla tid o en satans pumpande...efter en tim pump o skruv så kan du sluta om det inte bettar...en miss med skruvande o pumpande o du får hålla på längre....

Lånade hem en sån "luftningsak" ifrån skolan.
Har testat detta!

Testade att sätta på den "luftningsaken" på niplen. Släppte niplen och startade den. Pumpade då samtidigt på bromshandtaget men vätskan ville inte sjunka.
Sen tog jag loss broms slangen som satt i behållaren där vid bromshandtaget. Fyllde en liten skål med bromsvätska och tryckte ner änden på slangen ner under vätskan. startade därefter den "luftingsaken" och då sög den vätska ifrån skålen så lät den stå och suga tills det kom vätska ut i "luftningsaken". Så då är det ju bra så långt.

Monterade och det funkade ändå inte..

Så tog av hela behållaren och handtaget.
Ifall man bromsar och det finns vätska i behållaren, ska det då inte spruta ut vätska ifrån hålet där slangen ska sitta?
gör inte det och har testat att rengöra den.
mvh

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...