Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

Nu kan jag ju inte vara säker på att han har rätt, men jag tycker att varvet borde ha en del effekt då de är motorn som driver pumpen... :)

Tror ändå de inte är bra att motorbromsa, oavsett smörjmetod.
 
Nu kan jag ju inte vara säker på att han har rätt, men jag tycker att varvet borde ha en del effekt då de är motorn som driver pumpen... :)

Tror ändå de inte är bra att motorbromsa, oavsett smörjmetod.
Varvet styr väl hur fort pumpen skall pumpa men med gashandtaget så reglerar du mängden ut i slangen? Så har jag fattat det. För det är stor skillnad i mängd om man inte har någon gas och fullgas t.ex. Provade en del på NSR:en när jag etanolkonverterade den.
 
Men tittar man på typ 250/125 race så ligger dem typ runt 9000 varv oavset om dem har gas eller inte, men ifs så byter dem kolv oftare.
 
Varvet styr väl hur fort pumpen skall pumpa men med gashandtaget så reglerar du mängden ut i slangen? Så har jag fattat det. För det är stor skillnad i mängd om man inte har någon gas och fullgas t.ex. Provade en del på NSR:en när jag etanolkonverterade den.
Nu fattade jag vad han menade! :hihi

Men faktum kvarstår, att motorn får inte mer olja än vad man reglerar med gasen, oavsett varv...
 
Nu fattade jag vad han menade! :hihi

Men faktum kvarstår, att motorn får inte mer olja än vad man reglerar med gasen, oavsett varv...

Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
 
Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
Som jag skrev varvet styr pumpen och således hur mycket som skall ut. Gashandtaget reglerar hur mycket du faktiskt släpper ut genom slangen. Så kom jag fram till det på NSR:en som sagt.
 
Beror ju på hur mycket gaswiren påverkar. Enligt han på Yamahacenter hade den inte så mycket effekt på moppen (minarelli motor). Fast han kan ha fel (inte omöjligt), de kan skilja på olika motor (låter jävligt logiskt) men vore de inte smart om den var lite mer varvstyrd än bara gasstyrd? :va
För det är väl varvet som avgör hur mycket olja motorn behöver?
Ja... Ska inte disskutera mer i ämnet då jag inte är säker, men som Lundgren skriver släpps det ju inte igenom mer olja än vad man reglerar med gasen, även om pumpen matar fram mer. :) Sen hur mycket hur mycket flödet styrs av gasen är nog väldigt olika från hoj till hoj...
 
Men tittar man på typ 250/125 race så ligger dem typ runt 9000 varv oavset om dem har gas eller inte, men ifs så byter dem kolv oftare.
På 250/125 race sitter folk över en hink och blandar bensin och tvåtaktsolja med en gaffel innan de häller det i tanken.
 
hejsan, jag var igår på en tur i ofm där dom hade tagit in lite demo hojjar och jag testade både rs och gpr o jag tyckte att båda två var jävligt snabba och att det isåfall bara är SMÅ marginaler hur snabba dom är, jämfört med 4 takt ska det bli jävligt najs och skaffa 2 takt ^^
 
debin tror jag skulle passa bättre med pris då en rs kostar 52k + att man måste köpa strypningen medans Gpren bara kostar 45k och kör klar man får på ett ungefär samma effekt som rs skulle det vara någon skillnad på dom så är det väl mest priset och utseendet på dom... båda va snygga enligt mig iallafall och delarna till derbin var inga problem enligt deras ''tekniker'' dom berättade lite de där om derbins dt motor och lite sånt med^^ så tror nästan att jag ska satsa på gpr:en för den va snygg och billig^^
 
debin tror jag skulle passa bättre med pris då en rs kostar 52k + att man måste köpa strypningen medans Gpren bara kostar 45k och kör klar man får på ett ungefär samma effekt som rs skulle det vara någon skillnad på dom så är det väl mest priset och utseendet på dom... båda va snygga enligt mig iallafall och delarna till derbin var inga problem enligt deras ''tekniker'' dom berättade lite de där om derbins dt motor och lite sånt med^^ så tror nästan att jag ska satsa på gpr:en för den va snygg och billig^^

Va dem strypta när du provkörde?
 
Vet du vad jag tycker...
Köp denna så kommer du få lika mycket tillbaka när du säljer den sen.
För det där är ett grymt underpris.

http://www.blocket.se/vi/15404086.htm?ca=23_2_s

Kan vara en bluff så skicka inga pengar i förväg.

En mito? :P Inte ens tänkt på dom men hur är det med delar och sånt till en Cagiva mito? finns inte så många MC butiker i Blekinge så vill helst att sånt ska finnas i närheten... men visst inget fel på den ^^
 
En mito? :P Inte ens tänkt på dom men hur är det med delar och sånt till en Cagiva mito? finns inte så många MC butiker i Blekinge så vill helst att sånt ska finnas i närheten... men visst inget fel på den ^^

Går att få tag på via geiwiz.de och biscaya (stavning) i sverige.
 
jag kanske borde säga att jag ej är mc kunnig lixom jag försöker bli det men jag kan lixom inte så mkt om mc typ att byta kolv och checka oljan och så... jag är nybörjare men det vill jag få ändring på... det ända jag kan är att spänna kedjan xD hehe men som sagt är ej kunnig,
 
köp inte nya mito! dålig motor, jämförelse med aprilian iaf. Har inte koll på derbin. Ska du ha en mito så får du köpa en 1993-1998 som har en 7-vxl motor, den är de kraft i ! äter upp både rs och derbi på rakan.
 
köp inte nya mito! dålig motor, jämförelse med aprilian iaf. Har inte koll på derbin. Ska du ha en mito så får du köpa en 1993-1998 som har en 7-vxl motor, den är de kraft i ! äter upp både rs och derbi på rakan.

jo men lätt o fa tag på nära där jag bor då :P haha jag vill inte ha lixom 20mil hem när man ska köra hem den första dagen lixom... :P

om man nu ska skaffa enligt dom åren du nämnde vad toppar dom? på ett ungefär? lätta o trimma? försäkringen mycket service?
 
Last edited:
Köper du itne den nya cagivan för 30 tusen är du fett dum. En helt ny cagiva motor är säkert minst lika bra som en aprilia motor som gått 1000 mil eller något sådant.
Så du ska inte vara rädd för köpa den. Bra grejer och nytt ät nytt!!!!!

Mvh
 
Köper du itne den nya cagivan för 30 tusen är du fett dum. En helt ny cagiva motor är säkert minst lika bra som en aprilia motor som gått 1000 mil eller något sådant.
Så du ska inte vara rädd för köpa den. Bra grejer och nytt ät nytt!!!!!

Mvh

haha =) den är jävligt fin men jag har varit inne på så många 2 taktare^^ svårt och bestämma sig hehe men mito rs eller gpr är det jag är ute efter :) jag tkr gpren var minst lika bra som rsen men jag vet ej om miton aldrig kört en mito.... men enligt många har den visst mer kräm i sig än aprilian vilket jag tycker låter väldigt lockande skulle de vara så så är jag villig o pröjsa mellan 30-40 för en fin hoj.... om den är begagnad annars tar jag ju lite på avbetalning om jag köper sprillans ny.. =)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top