Däck med 160 bredd till motard?

1500:- pyntade jag inkls avmontering av det gammla, och montering av det nya. Hos min "lokala" Mc-nisse. Påarps Mc-Service.

Vänta lite nu.. Det varierar otroligt mycket från olika däckmärke. Till exempel så var min Michelin slicks på 150 bredare än dunlops 160. Det beror på hur samtliga fabrikerna har måttsatts sina däck.

Jag kan garantera att goldspeed gör trådsmala däck. Min goldspeed bak på 160 såg ut som ett framdäck nästan. Jag tror inte att du ska oroa dig för goldspeeds 165.

Stämmer bra!

Min tidigare Husa med 5" hade Michelin Pilot Power 160/60 och då tuggade kedjan ordentligt. Sedan med ett Goldspeed 160/60 slicks, så var inte kedjan i närheten av däcket.

Nu när vi ändå är inne på Goldspeed, vad borde jag ha på min bakfälg, 160/60-17 eller 165/56-17? Det skiljer ju lite på mönstret också. 160 har skåror i sidan medans 165 är slicks på sidan.

Är det 160 däcket godkänt för gata?

Michelin Supermoto ska du ju ha.

Visst, de är inte gatlagliga men de är bra för gatkörning. Jag körde hela sommaren på dem förra året.

Mmm, men nu ska hojen besiktas med dom däck jag köper...

Imaster: vart köper man dom?

Mmm, men nu ska hojen besiktas med dom däck jag köper...

Imaster: vart köper man dom?

Aj tusan. Frågan är ju hur länge du har tänkt att behålla dem och hur mycket hojen ska gå på bana. Däck som, enligt mig, är bra för bankörning håller ju knappt 200 mil på gata.

Michelin Supermoto köper du med fördel hos Rollers Däck (eller bättre begagnade av nån SM-förare, kolla Köp&Sälj).

Nu när vi ändå är inne på Goldspeed, vad borde jag ha på min bakfälg, 160/60-17 eller 165/56-17? Det skiljer ju lite på mönstret också. 160 har skåror i sidan medans 165 är slicks på sidan.

Fäljbredden är avgörande för vilken profil däcket får.

4.25" : 160/60-17

5.00" : 165/56-17, 160/60 fungerar bra, blir lite plattare så att du använder hela däcksytan när du lägger ner så att fotpinnen tar i.
På ett alldeles för brett däck på en smal fälj blir det klotrunt och du anv inte de sista 10-15mm på sidan.

//Thomas

Dum fråga, men vill se så jag har rätt för mig..

Har en 4.25 fälg och för närvarande sitter det ett Maxxis Presa Sport 160/60-17.

Men när jag var å körde bana i helgen så sa instruktörerna att fälgen var för bred (har jag för mig) för det däcket så det blev som ballongdäck/runt och därför gav sämre grepp.

Därför undrar jag om man ska testa med ett 150/60 däck på min 4.25 fälg istället?

Bridgestone BT090 är bra skit. Finns i 150/60 och 160/60.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back