Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

du som har en rs du kanske kan säga på ett ungefär hur långt man kan köra med kolven man har från början? ( om man då köper ny) och när man behöver byta? och hur mkt det kostar om det är en firma som monterar den?

Jag kör efter 800 mil, är säkrast att hålla sig under 1000mil.

Vad det kostar, vet inte då jag gör allt själv, man lär sig mest så.
 
Last edited:
De vette tusan:hihi freddan91 här på forumet kan väll intyga att det blir lite jäktigt med mx när det ska gasas:yoparty

Edit: Aha, wre kanske är snåll effekts modelen av qvarna:tungan
Jag tänkte mer på att man slipper oroa sig för service osv så mycket. Samt att dom modeller jag nämnde har separatsmörning :)
 
Jag tänkte mer på att man slipper oroa sig för service osv så mycket. Samt att dom modeller jag nämnde har separatsmörning :)


En fråga om separatsmörning eftersom oljepumpen pumpar in rätt mängd olja till förgasarn som skickar det vidare till motorn, pumpar den även utan gas?
 
En fråga om separatsmörning eftersom oljepumpen pumpar in rätt mängd olja till förgasarn som skickar det vidare till motorn, pumpar den även utan gas?

Ja, men bara så mycket den ska ha på tomgång. Motorbromsar du i en backe på ca 1km så har din motor fått på tok för lite olja.

Sammanfattat; oljemängden styrs av hur mkt du gasar, men släpper du gasen och motorbromsar så får motorn lika mycket olja som den ska ha på tomgång.
 
Ja, men bara så mycket den ska ha på tomgång. Motorbromsar du i en backe på ca 1km så har din motor fått på tok för lite olja.

Sammanfattat; oljemängden styrs av hur mkt du gasar, men släpper du gasen och motorbromsar så får motorn lika mycket olja som den ska ha på tomgång.
Är det inte lita olika. Har läst att en del oljepumpar styrd mha varvtalet så.
 
Är det inte lita olika. Har läst att en del oljepumpar styrd mha varvtalet så.

Pumparna drivs ju av varvet så jag ser inte varför den inte skulle påverkas av det :-p

Sen har en yamaha-ÅF sagt att justerkabeln från gashandtaget knappt spelar roll...
Visserligen moppe då (DT50R)
 
Min pump styrs av gasen då jag ser ingen elkabel som går ner dit och gas vajern från handtaget går till ett ställe där den dellas och går till pumpen och förgasaren. Så antar att den styrs med gasen.

Måste väll vara 2-taktare med insprut som styrs med varvtal...?
 
Min pump styrs av gasen då jag ser ingen elkabel som går ner dit och gas vajern från handtaget går till ett ställe där den dellas och går till pumpen och förgasaren. Så antar att den styrs med gasen.

Måste väll vara 2-taktare med insprut som styrs med varvtal...?

Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?
 
Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?

Motorn driver oljepumpen konstant. Mängden styr man med gasen. Jag har kollat över min oljepump, och så är det. Man kan se att gasvajern delas upp till två vid motorn, den ena går till förgasaren och den andra till oljepumpen. Eller som jag har 2 till förgasarna och 1 till oljepumpen.
 
Du kan väl inte ärligt tro att pumpen snurrar av att du vrider på gashandtaget ibland? :rolleyes:
Vad sägs om att motorn snurrar och därmed driver oljepumpen?

Menar självklart att mängden drivs av gasen, alltså betyder det att om jag tex skulle rulla bara utan att rör koppling eller gas i typ 100 så är inte det bra för motorn...
 
Nej visserligen inte, men jag tror ändå att varvet påverkar mer med separatsmörjd en oljeblandad bensin.
Så lät de på han på yamaha-center åtminstone.
 
Tja... Båda regleras ju med gasen. Med oljeblandat kommer oljan med soppan, alltså släpper du gasen får hojen mindre soppa --> mindre olja. Då kan man väl säga att det även här är gasen som kontrollerar oljemängden, eftersom du reglerar bränsletillförseln med gasen. :tummenupp
 
Det jag menar är att med separat spelar varvet större roll för oljemängden än för bensinblandad (där är de mer gasen som gör sitt)

måste isf vara på nyare hojar, borde det inte gå en sladd ner till pumpen då som öppnar och stänger så rätt mängd kommer?

Isf kan man säga att den fungerar som en elektronisk avgasventil, som styrs av varvtalet...
 
Tja... Båda regleras ju med gasen. Med oljeblandat kommer oljan med soppan, alltså släpper du gasen får hojen mindre soppa --> mindre olja. Då kan man väl säga att det även här är gasen som kontrollerar oljemängden, eftersom du reglerar bränsletillförseln med gasen. :tummenupp

Ja men nu säger jag att gasen kanske inte har lika mycket effekt oljemängden på separatblandade system och soppablandade. Förstår du vad jag menar.

Visst påverkar gasen. För när jag snackade med han på yamaha center (problemet var att moppen rök nå så grymt) sa han att man var tvungen att shimsa om för att få någon riktig effekt, och att gaswiren som går till pumpen knappt har någon som helst betydelse.
Så han såg ingen mening med att jag skulle pilla på justerskriva o försöka så. Hade han tyckt att jag skulle lämnat in den hade jag tagit de för försäljarsnack (att han skulle tjäna på de) men han sa klart o tydligt så länge det inte verkar farligt så kan man låta de vara.
 
Ja men nu säger jag att gasen kanske inte har lika mycket effekt oljemängden på separatblandade system och soppablandade. Förstår du vad jag menar.

Visst påverkar gasen. För när jag snackade med han på yamaha center (problemet var att moppen rök nå så grymt) sa han att man var tvungen att shimsa om för att få någon riktig effekt, och att gaswiren som går till pumpen knappt har någon som helst betydelse.
Så han såg ingen mening med att jag skulle pilla på justerskriva o försöka så. Hade han tyckt att jag skulle lämnat in den hade jag tagit de för försäljarsnack (att han skulle tjäna på de) men han sa klart o tydligt så länge det inte verkar farligt så kan man låta de vara.
Happ. Aldrig hört något sådan innan, men kanske ligger något i det...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top