Allergi - akupunktur, hypnos, alternativa botemedel

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag har en väldans jobbigt hästallergi. Har botat detta igenom att undvika hästar, har fungerat bra större delen utav livet. Självklart har polarn nu skaffat tjej som håller på med hästar, och jag får ju satans allergi så fort jag är i närheten, räcker ju med att han varit hos henne och sätter sig i min bil så är det igång.

Jag var tidigare allergisk emot mycket, men en del har växt bort och min kattallergi botade jag igenom att övernatta i ett hus fullt med katter på fyllan, kroppen fick för mycket allergena ämnen och valde att reagera igenom att inte reagera alls. Inget säkert sätt dock...

Har testat i princip alla medeciner som finns också, både recept och receptfria. Finns ju sprutor att ta, men det verkar enormt bökigt och omständigt, samt osäkert resultat. Enligt en kompis som har kraftig allergi är det enligt hennes läkare på gång med tabletter som ersätter dessa sprutor, ska tydligen finnas på marknaden rätt snart. Positivt att slippa åka till ett sjukhus varannan vecka då om man vill ta en sådan kur.

Så... blev rätt långt inlägg. Men finns det någon här inne som har erfarenhet utav alternativa botemedel? Jag tänker hypnos, akupunktur, huskurer mm, för att försöka lindra besvären beständigt?

Vet inte hur det är med hästar men jag lider iallafall av en enorm pollenalergi och efter att ha provat alla mediciner på marknaden hittade jag min gud!

Kortisonsprutan!

Jag har alltså praktiskt taget levt på piller, ögondroppar, nässpray, plåster, you name it. Men inget har gett resultat.
Men tar jag en enda kortisonspruta vid vårkanten så klarar jag mig resten av sommaren med bara nåt enstaka piller när det är som värst.

Kanske inte hjälper i ditt fall men det är definitivt värt att prova. Jag kommer då aldrig gå en sommar utan detta mirakel!

En kompis till mig va allergisk mot katter och tomater.
Han gick till nån gubbe som klämde lite på pallet så va saken biff. Nu har han 2 katter och äter tomater som aldrig förr :D

Nästan lite pinsamt att erkänna men akupunktur funkar ohyggligt bra. Eller gjorde i alla fall det på mig. Jag maxade ut doseringen av Antihistamintabletter, ögondroppar och kortisonnässprey och hade ändå ganska jobbigt på somrarna eftersom jag var allergisk mot gräs (Läs hösnuva).
Efter ett gäng akupunkturbehandlingar var jag helt besvärsfri första sommaren och sen har det kommit tillbaka lite men jag har klarat mig med att bara ta någon enstaka tablett när det är som värst.
Det kostar dock en del pengar med akupunktur men det kan kanske tänkas vara värt det.

annars är ett hett tips att undvika mejeriprodukter. Jag har upptäckt att om jag låter bli yoghurt, fil, mjölk och grejor så klarar jag mig mycket bättre. Jag äter dock fortfarande smör och ost på mackan och använder creme fraiche och liknande i matlagningen.

det ska finnas en form av massage/akapunktur.. kinesisk? ah jag minns inte.. sök på nätet så hittar du säkert

Akupunktur is da shit!

Se till att hitta någon som är utbildad både i akupunktur och homeopati så ska du se att det tar inte många behandlingar innan du känner mindre av besvären!

Vet inte hur det är med hästar men jag lider iallafall av en enorm pollenalergi och efter att ha provat alla mediciner på marknaden hittade jag min gud!

Kortisonsprutan!

Jag har alltså praktiskt taget levt på piller, ögondroppar, nässpray, plåster, you name it. Men inget har gett resultat.
Men tar jag en enda kortisonspruta vid vårkanten så klarar jag mig resten av sommaren med bara nåt enstaka piller när det är som värst.

Kanske inte hjälper i ditt fall men det är definitivt värt att prova. Jag kommer då aldrig gå en sommar utan detta mirakel!
När tar du sprutan, mars-april?

Har ett helvete maj-juli.. Timotej/gräs, björk och raps..

Akupunktur is da shit!

Se till att hitta någon som är utbildad både i akupunktur och homeopati så ska du se att det tar inte många behandlingar innan du känner mindre av besvären!
Hmm, ska genast kolla detta..

Last edited:
När tar du sprutan, mars-april?

Har ett helvete maj-juli.. Timotej/gräs, björk och raps..

Hmm, ska genast kolla detta..
För mig brukar det ta en månad eller två innan det börjar hjälpa så runt april brukar jag ta den.
Den har funkat så bra att jag trodde jag var botad och struntade därför i den förra sommaren. Behöver jag säga att jag hade ett rent helvete :S

För mig brukar det ta en månad eller två innan det börjar hjälpa så runt april brukar jag ta den.
Den har funkat så bra att jag trodde jag var botad och struntade därför i den förra sommaren. Behöver jag säga att jag hade ett rent helvete :S

Personligen tror jag att man ska vara försiktig med kortisonsprutor. Jag vet flera som valt att ta kortisonsprutor mot sin allergi för att slippa. Sen har dom utsatt sig för sitt allergen utan besvär och med tiden utvecklat astma.
Jag säger inte att det garanterat är så men jag har sett det i för många fall för att jag inte ska misstänka att det är så.

Akupunktur is da shit!

Homeopati kan jag inte uttala mig om. Jag tycker personligen att det verkar vara lite humbug men jag ska inte döma ut det. Det kan mycket väl fungera.

Värt att poängtera är dock att det ska vara någon som kan traditionell kinesisk akupunktur. Det ska inte vara den skiten som är godkänt av socialstyrelsen. Dom får nämligen inte bota sjukdomstillstånd. Det får i princip bara användas i smärtstillande syfte.
Traditionell kinesisk akupunktur håller på med energikanaler och balans mellan elementen i kroppen. Låter som mumbo Jumbo men funkar tydligen ibland.

Last edited:
Personligen tror jag att man ska vara försiktig med kortisonsprutor. Jag vet flera som valt att ta kortisonsprutor mot sin allergi för att slippa. Sen har dom utsatt sig för sitt allergen utan besvär och med tiden utvecklat astma.
Jag säger inte att det garanterat är så men jag har sett det i för många fall för att jag inte ska misstänka att det är så.

Homeopati kan jag inte uttala mig om. Jag tycker personligen att det verkar vara lite humbug men jag ska inte döma ut det. Det kan mycket väl fungera.

Värt att poängtera är dock att det ska vara någon som kan traditionell kinesisk akupunktur. Det ska inte vara den skiten som är godkänt av socialstyrelsen. Dom får nämligen inte bota sjukdomstillstånd. Det får i princip bara användas i smärtstillande syfte.
Traditionell kinesisk akupunktur håller på med energikanaler och balans mellan elementen i kroppen. Låter som mumbo Jumbo men funkar tydligen ibland.

Precis det är den jag menar, den kinesiska. Tjejen jag går hos är utbildad i Kina både på akupunktur samt homeopati. Var väl lite skeptisk i början, men hon har lindrat samt botat många olika småkrämpor på min saragade kropp!!

Kortisonsprutan!

Jag tar också en kortisonspruta varje år...trodde jag.. Min läkare ville att jag skulle prova "vanliga" medisiner förra sommaren.. efter en helvetisk sommar och åtskilliga hundralappar senare hotade jag den stackarn att jag skulle få den magiska sprutan, därefter känner jag knappt något, kan komma lite astma då och då men det är helt ok!

Tack för alla svaren!

Jag tror inte att kortison är något jag ska ta, dels så biter det (vad jag har för mig), bättre på just hö-, pollenallergi och liknande, lite värre med pälsdjur och just hästar ska väl vara top-of-the-line i det segmentet på allvarligaste allergen.

Vill bara poängtera att det är inte någon tjej jag är ihop med, utan en kompis tjej. Ändå väldigt surt, självklart ska han få vara ihop med henne och folk göra vad de vill. Jag är bara så trött på att vara så allergisk, då det här med hästar poppar upp titt som tätt, vilket gör att jag känner mig minst sagt begränsad.

Homeopati och akupunktur verkar vara något jag finner intressant. Någon som skulle vilja berätta lite mer specifikt vad en sådan behandling går ut på? Jag ogillar att bli stucken utav nålar ganska mycket. Gör det ont, tar det lång tid? Kostar mycket, men hur mycket? Legitimerade akupunktörer eller ska man hugga någon ifrån gatan som kan "kinseisk olaglig akupunktur" eller vad är det som gäller?:)

Bra svar som sagt, känns gött att få lite tips och idéer! Tack!

Precis det är den jag menar, den kinesiska. Tjejen jag går hos är utbildad i Kina både på akupunktur samt homeopati. Var väl lite skeptisk i början, men hon har lindrat samt botat många olika småkrämpor på min saragade kropp!!

Mmm. Det låter som riktigt rappakalja när dom förklarar hur det funkar. Jag hade bara lust att säga åt killen att dra den med rödluvan och vargen också. Men det funkade bevisligen för mig med akupunktur.
Hårt eftersom jag var svårt skeptisk till det. Det var mina föräldrar som mer eller mindre tvingade mig. Ändå funkade det. Fattar bara inte hur.

Homeopati och akupunktur verkar vara något jag finner intressant. Någon som skulle vilja berätta lite mer specifikt vad en sådan behandling går ut på? Jag ogillar att bli stucken utav nålar ganska mycket. Gör det ont, tar det lång tid? Kostar mycket, men hur mycket? Legitimerade akupunktörer eller ska man hugga någon ifrån gatan som kan "kinseisk olaglig akupunktur" eller vad är det som gäller?:)

Bra svar som sagt, känns gött att få lite tips och idéer! Tack!

Jag har gått på akupuntur mot min psoriasis (utslag & skit). Fungerade faktiskt hur bra som helst! Kunde även säga att jag hade lite ont i magen eller huvudet så fixade hon det också utan problem. Man blir riktigt utsövd och avslappnad efter en timme akupuntur, och på det stället jag gick fick man en massage efteråt, vilket inte var så tokigt heller (no happy ending!).

Hur det då går tillväga? Jo, precis som du säger blir man stucken av nålar (doh!), men de sätter nålarna väääldigt ytligt, så det känns knappt när de sätter in dem. Vissa nålar kan kännas, bland annat den mellan tårna och den mellan tummen och pekfingret, men det är inte så farligt alls.

Tjejen som jag gick till tog 450:- / behandling, och gick först en gång i veckan, men trappade sedan ner det till en gång var tredje vecka när det blev bättre.

Du skall absolut ta nån som är legitimerad (eller vad man nu är), och inget annat!

Lycka till :tummenupp

Hur det då går tillväga? Jo, precis som du säger blir man stucken av nålar (doh!), men de sätter nålarna väääldigt ytligt, så det känns knappt när de sätter in dem. Vissa nålar kan kännas, bland annat den mellan tårna och den mellan tummen och pekfingret, men det är inte så farligt alls.

:skrämd

Jag har gått på akupuntur mot min psoriasis (utslag & skit). Fungerade faktiskt hur bra som helst! Kunde även säga att jag hade lite ont i magen eller huvudet så fixade hon det också utan problem. Man blir riktigt utsövd och avslappnad efter en timme akupuntur, och på det stället jag gick fick man en massage efteråt, vilket inte var så tokigt heller (no happy ending!).

Tjejen som jag gick till tog 450:- / behandling, och gick först en gång i veckan, men trappade sedan ner det till en gång var tredje vecka när det blev bättre.

Du skall absolut ta nån som är legitimerad (eller vad man nu är), och inget annat!

Mellan tummen och pekfingret skulle jag vilja säga att det var jävligt bra förklarad, tack!:)

Det där om att nålarna går ytligt var skönt att höra. Inte för att jag trodde att dom skulle punktera mina inre organ, men ändå.

Hur många behandlingar snackar vi om? Är akupunktur något man gör 3-4 ggr eller är det kontinuerligt ett halvår för att få effekt?

Hur många behandlingar snackar vi om? Är akupunktur något man gör 3-4 ggr eller är det kontinuerligt ett halvår för att få effekt?

Du gör det nog 1 gång per vecka i några månader (tills du märker förändring).
Sen kanske du trappar ner till 1 gång varannan vecka, och tillslut kanske en gång per månad.

Så fick jag göra i alla fall.
Sen slutade jag för allt var botat.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back