Ingen pulsladdare

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har en vanlig laddare till mitt batteri dvs. det kan inte sitta i hela tiden. Undrar nu över hur länge jag kan ladda batteriet utan att överladda det? Spelar det någon roll om man laddar det i kortare intervaller? Ställde av hojen den 10:nov och har laddat batteriet en gång i januari sedan dess. Funderar på att börja köra i mitten av mars bör jag ladda det en gång till?

P.S. kör en sv650 -00

//Dafe

Är batteriet friskt är det bara att köra. Är du duktig/överambitiös så kan du ladda ur batteriet med en blinkerslampa i några timmar å sen ladda det fullt igen. Jag skulle ha varit för lat.
Det står dessutom på batteriet hur länge du kan ladda det, tex 0,5A * 10h eller 2A * 2h.

Är batteriet friskt är det bara att köra. Är du duktig/överambitiös så kan du ladda ur batteriet med en blinkerslampa i några timmar å sen ladda det fullt igen. Jag skulle ha varit för lat.
Det står dessutom på batteriet hur länge du kan ladda det, tex 0,5A * 10h eller 2A * 2h.

Det står 11h men finns det ingen risk för överladdning att batteriet blir skadat?

Det står 11h men finns det ingen risk för överladdning att batteriet blir skadat?
Det beror lite på hur bra laddare du har. Är batteriet fullt, vilket det bör vara, så kan du ladda sönder det om laddaren inte känner av att det är fullt.
Som sagt, motionera batteriet om du oroar dig, annars är det bara å vänta på sommarväder :tummenupp

Bra tråd. Passar på att låna om det går för sig.

Har en "ny" mc av årsmodell 2007 med nytt fräscht batteri. Tog in batteriet i höstas så det inte fryser sönder och inskaffade en Zafir-90 laddade. Dock märkte jag att både batteri och generator verkar må väldigt bra, för laddaren laddade i typ 2-3 minuter sedan var det klart.

Men jag har en fråga: Mår batterier bra av att ibland laddas ur helt?
Blir så att säga livslängden längre då om man tömmer ordentligt och laddar upp igen?

/H

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...