Tvåan Helkass på CBR 900..

• Thread starter Thread starter Laggie
  • Start date Start date
Prova söka här på sporthoj så har du läsning i ämnet för resten av denna helgen iaf.

vanligt fel på de gamle bläjdarna. hade samma skit me min, fast jag e för lat och okunning för att fixa själv. lämna in min men gafflarna va ok, dreven fick bytas sen gick de finfint..

Jo, det blir att byta både drev och gaffel som jag förstår.

Är det bökigt? Motorn ska lös ur hojen ändå framöver, men jag behöver inte klyva den va?

Jo, tyvärr. Men har du inte tummen mitt i handen så är det inga problem, men det blir en massa packningar och skit du får lov att köpa som du kanske inte tänkt på.

Är det helt omöjligt att få lös drevet eller kedjan till vattenpumpen utan att plocka lös kopplingskorgen??
Jag vill helst inte göra det, är riktigt bökigt med motorn lös och isärskruvad.

Jag måste ha lös den kedjan för att splitta motorhalvorna...

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde, trots att jag har tummen mitt i näven så lyckades jag "Haynes" byta både 2:ans drev och växelgaffeln utan problem, packningar finns på tub !
Jag har för mig att det var en del som anorlunda som jag stoppade i, det satt ett litet kullager på den som det inte fanns på orginalet, vilket gjorde växlingarna enklare och exaktare. Detta borde suttit orginal ! :huvet
Det sägs att cbr600 har samma problem,
och att detta är Hondas enda misstag, rent tekniskt !

Ps Jag har Haynes kvar om du inte köpt någon ? Billigt...

vad är de som gör att en växel hoppar av??
hur mycke tar lådan stryk när man växlar uten koppling??

Jag tänkte inte beställa en haynes, men du säger billigt:-)

Var hittar jag mer info om lagret?

Jag har för mig att jag kööpte delarna genom Sangberg racing i Lidköping, han har dock såld verksamheten till TWT som blivit uppköpta av MC-konsult.
Kolla med dom om detta..... :hojharley

Ska kolla om jag hittar haynes oxå....:yoparty

Jo, tyvärr. Men har du inte tummen mitt i handen så är det inga problem, men det blir en massa packningar och skit du får lov att köpa som du kanske inte tänkt på.
Packning på tub för fan, funkar lika bra.

Jag tänkte inte beställa en haynes, men du säger billigt:-)

Var hittar jag mer info om lagret?
Du en bok hade nog inte suttit fel, såvida du inte har momenten till ramlageröverfallen dvs.

Ja du måste ta loss kopplingskorgen för att få ut dreven och kedjan till olje/vattenpumpen.

Last edited:
Packning på tub för fan, funkar lika bra.

Jag instämmer. Det funkar oftast bra om det inte är någon speciell sorts packning man ersätter. Har t.ex. bytt ut kopplingskåps-packningen mot sånt där packningsklet på en tidigare hoj. Funkade kanon.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!