Avgassytem frågor gsxr 1000-05

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Frågorna gäller en gsxr 1000 årsmodell 05

Den går endast Bana och jag är egentligen inte ute efter effekten ännu. Men vad jag hört sitter katten i ljuddämparn. Tjänar man något på att ta bort katten eller klarar man inte db kraven på banorna då? TÄnkte mest om de blir mindre mottryck i avgasssytemet å hojjen kanske går lite kallare om den får andas.

Alternativ 2 hänga på ett slipon som klarar ljudkraven. Men behöver jag mappa hojjen då? Så risken att den går snålt inte blir överhängande....

Jag vill inte lägga pengar på effekt för den klarar Ja inte av ändå. Är snarare ute efter hojjens bästa:)

Katten har väl inget med ljudnivån at göra? Om det är fräsch ull i dämparen borde den klara ljudnivån dock vet jag inte om den gör något för temperaturen!

Vi har hängt dit ett yoshimura slipon på ena av våra hojjar och mappat om den med PCIII och det gav faktiskt några extra hk men på den andra har vi ett HotBodies slipon utan PcIII och det funkar sisådär.
Yoshi gick igenom besiktningen men på håret.
Det är 2 st Gixxer 1000 2005 vi har.
vi hade 1db tillgodo på den med Yoshi sliponet. Då va det nytt dessutom.
Sätt på k&n filter och pcIII och ett bra slipon så kommer det rocka.
Du får en mycket bättre effektkurva osv med ett slipon med du kommer tappa liiite på mellan jämfört med orginal. Det är väl det enda som EV kan hända.
Se till att mappa den för en BRA och jämnt effekt istället för maximal effekt.

Jag ska själv tävla och kommer köra med ett helsystem från Yoshimura om ljudnivån är ok..annars blire nåt slipon.

Last edited:
tanken med att ta bort katten var att på så sätt få bättre flöde i systemet och bort lite värme. Kanske försumbart?

Japp mappa vet jag är en fördel, Men som sagt just nu var jag itne ute efter effekten. Katten dämpar oftast ljudet. Gör på bilar iaf.

Jag behålller orginal tills vidare. bara lite nyfiken på om nån som slängt på ett slipon och fått nån info på mappningen på hur fett snålt hojjen gick innan den nya mappen lades?

Vi har hängt dit ett yoshimura slipon på ena av våra hojjar och mappat om den med PCIII och det gav faktiskt några extra hk men på den andra har vi ett HotBodies slipon utan PcIII och det funkar sisådär.
Yoshi gick igenom besiktningen men på håret.
Det är 2 st Gixxer 1000 2005 vi har.
vi hade 1db tillgodo på den med Yoshi sliponet. Då va det nytt dessutom.
Sätt på k&n filter och pcIII och ett bra slipon så kommer det rocka.
Du får en mycket bättre effektkurva osv med ett slipon med du kommer tappa liiite på mellan jämfört med orginal. Det är väl det enda som EV kan hända.
Se till att mappa den för en BRA och jämnt effekt istället för maximal effekt.

Jag ska själv tävla och kommer köra med ett helsystem från Yoshimura om ljudnivån är ok..annars blire nåt slipon.
Original halvsystem med utbytt slutburk (bolt-on / slip-on) brukar oftast låta mer än helsystem.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år