TL-tråden - v2 !

God kväll alla TL-fantaster. Jag tänkte bara höra om någon har koll på hur mycket effekt man tjänar på att utföra luftburksmoden.

Jag ska nämligen snart bänka och justera min TL och jag har nu, KN-filter, bolt-on och en PCIII som jag ska justera den med. Är det lönt att ge sig på luftburksmodden eller hur ser det ut egentligen?

Ha de gott!
 
Last edited:
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
 
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.
 
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.

Okej låter ju inte bra. :confused: Hur fixar man det då??:confused:
 
Det är för att ditt främre vevstakslager går torrt, för lite olja, kolven får jobba för hårt, och då uppstår det fenomenet eftersom avgassystemet är uppbyggt som två st 1-1 system med en rörstump som binder ihop dom.

Det finns 2 sätt att lösa problemet.

1. Häll i fil i motorn och låt stå 3månader.

2. Skicka grejorna bak i kutsen till Ronny, han ollar på dom o skickar tillbaka. Klart.

Du är elak Ricken. Elak. :hihi
 
Har upptäckt ett litet lustigt fenomen på hojen. När man startar den kall så ryker det ur den högra pipan men bara den. Sen slutar det när den börjar bli varm. Sen när man stänger av den så ryker det ur den högra pipan igen. Har även sett att det kommer lite mer vatten ur den högra än ur den vänstra. Nån som har samma fenomen eller som kan förklara detta?
Ingen fara. Kan vara lite för lite avgasolja i främre TPS-ventilen, men är helt normalt. :tungan

Ärligt talat så tror jag att det beror på att det är olika insprutningskartor för cylindrarna (mer bränsle fram då den är kallare) och att det främre grenröret som är längre och rakare och därmed lite kallare som gör att du får lite mer rök från höger pipa.
Helt jättenormalt TL-beteende med andra ord.
 
Ingen fara. Kan vara lite för lite avgasolja i främre TPS-ventilen, men är helt normalt. :tungan

Ärligt talat så tror jag att det beror på att det är olika insprutningskartor för cylindrarna (mer bränsle fram då den är kallare) och att det främre grenröret som är längre och rakare och därmed lite kallare som gör att du får lite mer rök från höger pipa.
Helt jättenormalt TL-beteende med andra ord.

Phu. Lät ju som en rimlig förklaring. Blir ju lite orolig när det snackas om för lite olja etc.
 
Inte för att jag har några fläktar på min men... det är Runt 110 grader C.

Vid runt 120-125 stänger motorn av som överhettningskydd.

104 grader C är mitt personliga max i en bilkö. Men så fort jag kör ligger den på 83-85, beroende på ytter temepratur. Mitt i sommaren brukar det bli runt 85 med lite inspirerad körning. :)
Min ligger på runt 83-85 grader under normal körning...
Har vart uppe på 112 grader som mest... stängde då av motorn och den vägrade starta tills den kom under 110 grader.
Har stått i bilkö till 110 grader, senast igår faktiskt, sen gick den ner till 105 har jag för mig... ngt kylde ner den iaf.

Kollade på vad man skulle få i inbyte för min pärla.... runt 30-39000 fick jag som erbjudande... låter inte så mkt med tanke på vad som finns på den/servicebok och den har bara gått 5700 mil.
 
God kväll alla TL-fantaster. Jag tänkte bara höra om någon har koll på hur mycket effekt man tjänar på att utföra luftburksmoden.

Jag ska nämligen snart bänka och justera min TL och jag har nu, KN-filter, bolt-on och en PCIII som jag ska justera den med. Är det lönt att ge sig på luftburksmodden eller hur ser det ut egentligen?

Ha de gott!

om du ändå skall bänka så gör den innan.
det är lite svårt att säga exakt men jag hade 118 innan modden och fick 117,1 och 100,7Nm efter MEN efter injustering i bänk så slutade det på 123,6 och 103Nm så visst finns det power att hämta sen beror det ju lite på hur duktig bänkoperatören är :)
 
Kollade på vad man skulle få i inbyte för min pärla.... runt 30-39000 fick jag som erbjudande... låter inte så mkt med tanke på vad som finns på den/servicebok och den har bara gått 5700 mil.

Du får 10-15k mer om du säljer den privat. De som ligger ute på Blocket brukar gå för mellan 45-55k.

Men, inte för att jag för bok över det eller så, min TL är inte till salu, och kommer nog aldrig bli det heller. Det enda som kan få mig att sälja den är om jag blir backrupt av någon anledning. Eller om jag skrutar den under en körning och jag överlever. Men de blir det väll typ försäljning i delar...

Skulle motorn skära får jag väll baxa in skrotet i vardagsrummet och sätta hojen på en pidestal som prydnad... :D
 
Hej hå!

Nyligen bytte jag dator, och då försvann mina bokmärken. Har inte tänkt på det förrän i helgen när jag började pynta med hojen inför säsongen (service, larm, TRE-mod..) och kom på att jag borde synka TPS/TB. Innan hade jag en länk till en "TL-bibel"-on line där det fanns instruktionsfilmer på bl.a. hur man gör det.

Det är inte så att någon här vet vilken sida jag menar, och kan lägga upp en länk? :)
 
För den som kanske undrar vad som händer med det jag började på med gaffelkronan,så är intresset för vagt här (20st) för att starta upp en liten tillverkning.
Så nu vet ni svart på vitt i kutsen sumprunkare o fjollor.:rolleyes:

Jag gör/köper en till mig själv :D:yoparty
 
Last edited:
Hej hå!

Nyligen bytte jag dator, och då försvann mina bokmärken. Har inte tänkt på det förrän i helgen när jag började pynta med hojen inför säsongen (service, larm, TRE-mod..) och kom på att jag borde synka TPS/TB. Innan hade jag en länk till en "TL-bibel"-on line där det fanns instruktionsfilmer på bl.a. hur man gör det.

Det är inte så att någon här vet vilken sida jag menar, och kan lägga upp en länk? :)
Kolla första inlägget i den här tråden. Där har du en hög med matnyttiga länkar.

För den som kanske undrar vad som händer med det jag började på med gaffelkronan,så är intresset för vagt här (20st) för att starta upp en liten tillverkning.
Så nu vet ni svart på vitt i kutsen sumprunkare o fjollor.:rolleyes:

Jag gör/köper en till mig själv :D:yoparty
Tycker att en respons på 20 pers här är en bra respons. Hur många hade du "behövt"?
 
Last edited:
om du ändå skall bänka så gör den innan.
det är lite svårt att säga exakt men jag hade 118 innan modden och fick 117,1 och 100,7Nm efter MEN efter injustering i bänk så slutade det på 123,6 och 103Nm så visst finns det power att hämta sen beror det ju lite på hur duktig bänkoperatören är :)

Du vann alltså drygt 5 Hk på det, det är ju inte alls illa. Har du helsystem eller bara bolt-on på din hoj då?
 
Du vann alltså drygt 5 Hk på det, det är ju inte alls illa. Har du helsystem eller bara bolt-on på din hoj då?

ett sånt här + kn-filter + tre + pc II :)
Akrapovic helsystem :yoparty
PB020237.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top